Kyai Policy Implementation in Improving Teacher Performance in Darul Muttaqien Bogor Pondok


Nunung Kurniasih(1*), R. Supyan Sauri(2), Ujang Cepi Barlian(3)

(1) Universitas Islam Nusantara, Bandung, Indonesia
(2) Universitas Islam Nusantara, Bandung, Indonesia
(3) Universitas Islam Nusantara, Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to describe the implementation of kyai policies in improving teacher performance in Islamic boarding schools. The method used is a descriptive method as a problem-solving procedure which is investigated by describing or describing the condition of the subject or object of research (a person, institution, society, etc.) at the present time based on visible facts, or as it should be. The results of the study illustrate that the kyai's policy in improving teacher performance at the Darul Muttaqien Parung Islamic Boarding School, Bogor is based on Panca Jiwa, which means Panca means five, soul means spirit, Pondok means boarding school institution, which substantively contains positive values that do not conflict with the teachings. Islamic teachings. The five spirits of the pesantren, namely; Sincerity, Simplicity, Independence, Ukhuwwah Islamiyyah and Freedom.

Keywords


Implementation, Education Policy, Teacher Performance

Full Text:

PDF

References


A Ajan, A Mahrudin, dan M. M. (2018). Efektivitas Kepemimpinan Karismatik Kyai Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Tadbir Muwahhid, 2(April), 33–45.

Abd. Madjid. (2018). Analsis Kebijakan Pendidikan. Samudera Biru.

Eka Prihatin Disas. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan Mengenai Pengembangan dan Peningkatan Profesi Guru. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14, 158–166.

Fathiyana, L. (2011). Konsep Guru Yang Ikhlas Menurut Imam Al - Ghazali Dalam Kitab Ihya ’ Ulumiddin. Institut Agama Islam Negeri Walisongo.

Hafid, M. (2017). Pengaruh Motivasi dan Kompetensi Guru Terhadap kinerja Guru Sekolah dan Madrasah di Lingkungan Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo. Jurnal JPII, 1(April), 293–314.

Harjali. (2016). Implementasi Evaluasi Kinerja Guru di SMA Al-Islam Joresan Mlarak Ponorogo. Nadwa :Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 79–107.

Hasibuan, A. A. (2019). Analisis Faktor-Faktor Peningkatan Kinerja Guru Dalam Upaya Pencapaian Kualitas Proses Pembelajaran di Sekolah. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 2(2), 149–159.

Helmi, A. (2015). Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Pada SMP Negeri 2 Babahrot Aceh Barat Daya. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 3(1), 1–12.

Indra, A. S. Z. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kyai Terhadap kinerja Pengurus di Pondok Pesantren An-Nur Bantul Yogyakarta. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Kesuma, G. C. (2014). Pesantren dan Kepemimpinan Kyai. TERAMPIL Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 1(1), 99–117.

Lasambouw, C. M. (2012). Analisis Kebijakan Tentang Otonomi Perguruan Tinggi dalam Bentuk Badan Hukum Pendidikan. Jurnal Sigma-Mu, 5(12), 37–54.

Lisa’diyah. (2018). Implementasi Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Atas Negeri (SMA) 11 Bandung. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(1), 110–123.

Meria, A. (2016). Kompetensi Guru Kelas Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, VI(2), 610–624.

Moh. Yahya Ashari dan Widiyaningsih, P. M. (2016). Hubungan Antara Hasil Penilaian kinerja Guru Dengan Kompetensi Guru PAI Tingkat SLTP/MTS di Pondok Pesantren Darul Ulum Jombang. 2, 44–69.

Noor, M. (2019). Gaya Kepemimpinan Kyai. Jurnal Kependidikan, 7(1), 141–156.

Rahman, W. Y. (2015). Analisis Kebijakan Pendidikan Keluarga dalam Memantapkan Perilaku Moral Anak di Kabupaten Aceh Tengah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 3(2), 104–114.

Rasto, K. dan. (2016). Kompetensi dan Kinerja Guru Berdasarkan Sertifikasi Profesi. JURNAL PENDIDIKAN MANAJEMEN PERKANTORAN, 1(1), 61–71.

Sarifudin, A. (2019). Peningkatan Kinerja Guru Dalam Implementasi Penilaian Sistem SKS Melalui Supervisi Akademik Pengawas Sekolah. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 08(02), 417–434.

Sukarta, M. R. (2008). Catatan Untuk Para Pejuang (Cetakan !). DM Grafika Press.

_________. (2009). Menjaga Visi dan Tradisi Pesantren, Sebuah Upaya Pewarisan Nilai Kemuliaan Generasi Penerus Perjuangan yang Lebih Baik. DMGrafika.

Sulasmono, B. S., Wardani, K. W., Universitas, D., Satya, K., & Salatiga, W. (2017). Peningkatan Kinerja Guru Melalui Pelatihan Beserta Faktor Penentunya. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2), 38–47.

Sumarto. (2017). Perkembangan Politik dan Kebijakan Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal THAQÃFIYYÃT, 18(1), 107–127.

Syarif, Z. (2017). Manajemen Kepemimpinan Kyai dan Kontribusinya Terhadap Mutu Pendidikan Pesantren. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 6(2), 521–531.

Trie Wulandari, Fadillah, S. L. (n.d.). Analisis Kinerja Guru Dalam Mengelola Pembelajaran Anak Usia Dini. Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini FKIP UNTAN, 1–15.

Ulfah, A. (2013). Membangun Kemandirian Guru Dalam Menghadapi Perubahan. Https://Uad.Ac.Id/Id/Membangun-Kemandirian-Guru-Dalam-Menghadapi-Perubahan/.

Wathani, M. N. (2020). Strategi Peningkatan Kompetensi Pedagogik dan Profesional Guru MI Melalui Supervisi Akademik Kepala Madrasah. Schemata Journal, 9(1), 53–72.

Wati, B. (2018). Kebijakan Pimpinan Pondok Pesantren Dalam Meningkatkan Mutu Madrasah Salafiyah Wustho (Msw) Hidayatul Qomariyah Kota Bengkulu. An-Nizom: Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan, 3(1), 8–16. http://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/annizom/article/view/971

Zahroh, M. N. (n.d.). Evaluasi Kinerja Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Yayasan Al Kenaniyah Jakarta Timur. Jurnal Manajemen Pendidikan, 139–149.




DOI: https://doi.org/10.15575/ijni.v9i1.11769

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

View My Stats

Creative Commons License

International Journal of Nusantara Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License