Metode Bimbingan Agama Untuk Meningkatkan Akhlak Karimah Remaja Broken Home


Ifqa Adlhiyani Nur Azkiya(1*), Hajir Tajiri(2), Devi Eryanti(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The research aims to determine the initial condition of the morals of a broken home teenager in FKPA, an effective method of religious guidance to internalize the morals of a broken home teenager; and the results of the research on the method of religious guidance to improve the morals of broken home teenagers. The method of religious guidance carried out at FKPA is the face-to-face method by conducting lectures, and discussing. The results of this study indicate: first, the moral condition of broken home adolescents is often involved in deviant behavior. Second, the method of effective religious guidance is discussing, reviewing verses, and giving advice.

Full Text:

PDF PDF

References


Abdullah, M. Y. (2007). Studi akhlak dalam perspektif Al-Qur’an. Jakarta: Amzah Press.

Abdurrahman, M. (2016). Akhlak menjadi seorang muslim berakhlak mulia. Jakarta: PT RajaGrafindo.

Abdurrahman, M. (2016). Akhlak menjadi seorang muslim berakhlak mulia. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arifin, I. A. (2008). Bimbingan dan konseling (Al-Irsyad wa Al-Tawjih Al-Islam) berbasis ilmu dakwah. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 4(11), 27–42.

Aziz, R. M., Sarwoprasodjo, S., & Wahyuni, E. S. (2020). Tingkat literasi media remaja desa dalam pemanfaatan media sosial: Kasus Desa Sinarsari, Kecamatan Dramaga, Kabupaten Bogor, Jawa Barat. Jurnal Sains Komunikasi dan Pengembangan Masyarakat, 4(6), 810–823.

Badriah, A. L., Satriah, L., & Mujib, A. (2019). Bimbingan Islam melalui living values education untuk meningkatkan sikap toleransi. Prodi Bimbingan Konseling Islam Fakultas Dakwah dan Komunikasi: UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Baharun, H. (2016). Pendidikan remaja dalam keluarga: Telaah epistemologis. Jurnal Pendidikan, 3(2).

Bintarti, A., Winataputra, U. S., Kusumah, N. W., Broto, M. F., & Budiwati, Y. (2011). Pengembangan model pembelajaran melek media televisi. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 12(2), 77–91.

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perubahan sosial masyarakat di Indonesia. Publiciana, 9(1), 140–157.

Chodijah, S. (2017). Teori bimbingan dan konseling Islam. Kuningan: Nusa Litera Inspirasi.

Faqih, A. R. (2001). Bimbingan konseling dalam Islam. Yogyakarta: UII Press.

Goode, W. J. (2007). Sosiologi keluarga. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Halim, M. N. A. (2000). Menghias diri dengan akhlak terpuji. Yogyakarta: Mitra Pustaka.

Hasan, A. B. (2006). Psikologi perkembangan islami. Jakarta: PT RajaGrafindo.

Hisyam, J. (2018). Perilaku menyimpang: Tinjauan sosiologi. Jakarta: Bumi Aksara.

Ilyas, Y. (2007). Kuliah akhlaq. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.

Jauhari, M. R. M. (2006). Keistimewaan akhlak islami. Bandung: CV Pustaka Setia.

Kusnawan, A. (2011). Urgensi penyuluhan agama. Jurnal Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 5(17), 271–289.

Lena, I. N. (2019). Layanan bimbingan konseling melalui pendekatan agama untuk mengatasi kenakalan remaja. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling dan Psikoterapi Islam, 7(1), 19–40.

Luthfiah, Z., et al. (2011). Pendidikan agama Islam. Surakarta: Yuma Pustaka.

Maunah, B. (2017). Metode penyusunan desain pembelajaran aqidah akhlaq. Yogyakarta: Kalimedia.

Miharja, S. (2021). Bimbingan religi dalam institusi keagamaan. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 241–266.

Mubarok, A. (2000). Konseling agama teori dan kasus. Jakarta: PT Bina Rena Pariwara.

Rabbi, M. (2006). Keistimewaan akhlak islami. Bandung: CV Pustaka Setia.

Ratnasari, H. (2018). Broken home: Pandangan dan solusi dalam Islam mengubah broken home menjadi sweet home. Jakarta: Amzah.

Sanjaya, W. (2006). Strategi pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Sayid, M. N. (2019). Penyimpangan sosial dan pencegahannya. Kuningan: Alprin.

Setyawan, A., & Fauziyah, L. (2009). Kebenaran al-Quran dan hadits. Malang: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Sutoyo, A. (2017). Bimbingan dan konseling Islam teori dan praktik. Semarang: CV Cipta Prima Nusantara.

Syafri, U. A. (2014). Pendidikan karakter berbasis Al-Qur’an. Jakarta: Rajawali Pers.

Syarifuddin, A. (2003). Garis-garis besar fiqh. Jakarta: Prenada Medika.

Tajiri, H. (2012). Konseling Islam: Studi terhadap posisi dan peta keilmuan. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 6(2), 227–248.

Tajiri, H., & Enjang, A. S. (2007). Etika dakwah. Bandung: Widya Padjadjaran.

Thoha, C., Zuhri, S., et al. (1999). Metodologi pengajaran agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tim Dosen Fakultas Tarbiyah. (1999). Metodologi pengajaran agama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tumanggor, R. (2014). Ilmu jiwa agama. Jakarta: Kencana.




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v10i1.20522

Refbacks

  • There are currently no refbacks.