Bimbingan Zikir Dalam Meningkatkannya Kecerdasan Spiritual Santri Melalui Mujahadah


Agis Hidayatulloh(1*), Fathin Anjani Hilman(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Dhikr guidance through the mujahadah program is implemented by the Darussalam Islamic Boarding School to deal with the problems of students who lack spiritual intelligence. So this study aims to determine the implementation process, the supporting and inhibiting factors, and the results obtained from recitation guidance in increasing the spiritual intelligence of students through mujahadah at Darussalam Islamic Boarding School. The method used in this research is the descriptive qualitative method, i.e., a method that will describe or describe the results of a study. The results of this study indicate that the process of remembrance guidance through mujahadah goes through several stages, including tawasulan, material reading, and prayer. The supporting factors are facilities, support from supervisors, guardians of students, and administrators of students, and the inhibiting factors are limited mentors and time. The results are implemented in the daily lives of students, such as empowering their potential, having a clearer vision and mission in life, being more responsible, having a broader meaning of life, increasing the frequency of worship, and having good morals.

Full Text:

PDF

References


Aeni, A. N., Annissa, A.N., Anggunisa, Z. F., & Tasya, A. P. (2022). Pengembangan Website Card Sebagai Sarana Dakwah Untuk Meningkatkan Akhlakul Karimah Bagi Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal At-Tsiqah (Dakwah dan Ekonomi), 7 (1), 1-17.

Agustian, A. G. (2001). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi Dan Spiritual ESQ Berdasarkan 6 Rukun Iman Dan 5 Rukun Islam. Jakarta: Arga Publishing.

Anshori, A. (2003). Dzikir dan Kedamaian Jiwa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arifin, I. Z., & Lilis, S. (2018). Model Dakwah bi al-Irsyad untuk Pemeliharaan Kesehatan Mental Spiritual Pasien di Rumah Sakit. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 12(1), 99-120.

Atsniyah, L., & Supradewi, R. (2019). Makna Hidup Santri Pengabdian Pondok Pesantren Nurul Amal: Konferensi ilmiah mahasiswa unissula (KIMU) 2, 361-366.

Busthomi, Y., Syamsul, A. & Rudy. C. R. K. (2020). Pendidikan Kecerdasan Spiritual dalam Al-Qur’an Surah Al-Luqman, Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 1 (2), 151-175.

Daradjat, Z. (2012). Fasilitas Transportasi Konsumen. CV Alfabeta. Bandung.

Departemen Agama Republik Indonesia. (2005). Al-Qur’an Dan Terjemahan. Bandung: Diponegoro.

Fajar, D. A. (2018). Psikoterapi Religius. Cianjur: Daar Dzikr Press.

Fatoni, A. (2020). Integrasi Zikir Dan Pikir: Dasar Pengembangan Pendidikan Islam. Lombok Tengah: Forum Pemuda Aswaja.

Firdaus, M. O. T. R. (2016). Tradisi Mujahadah Pembacaan Al-Qur’an Sebagai Wirid di Pondok Pesantren Kebon Jambu al-Islami Babakan Ciwaringin Cirebon. Diya Al-Afkar, 4(01), 146-175.

Hasan, A. W. (2006). SQ Nabi: Aplikasi Strategi dan Model Kecerdasan Spiritual (SQ) Rasulullah di Masa Kini. Yogyakarta: IRCiSoD.

Hasan, C.J. (2019). Bimbingan Dzikir dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Santri Melalui Tazkiyatun Nafs. Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 7 (2), 127-148.

Hawwa, S. (2001). Jalan Ruhani. Bandung: Mizan.

Huda, S. (2008). Tasawuf Kultural Fenomena Shalawat Wahidiyah. Yogyakarta: Lkis Yogyakarta.

Ilma, M. Z. (2020). Pembacaan Ayat-Ayat Al-Qur’an Prosesi Tradisi Mujahadah Dalam Meningkatkan Ukhuwah Islamiyah. Skripsi, Jurusan Ilmu Al-Quran dan Tafsir, Institut Agama Islam Negeri, Kudus.

Indagiri, A. (2010). Kecerdasan Optimal: Cara Ampuh memaksimalkan Kecerdasan Anak.. Yogyakarta: Starbooks.

Kartono, K & Andari, H. (1989). Hygiene Mental dan Kesehatan Mental Dalam Islam. Bandung: Mandar Maju.

Kumala, O. D., Ahmad, R., & Rumiani. (2019). Terapi Dzikir Untuk Meningkatkan Ketenangan Hati Pada Pengguna Napza. Jurnal Intervensi Psikologi (JIP), 11(1), 43-54.

Kusnawan, A. (2020). Bimbingan Konseling Islam Berbasis Ilmu Dakwah. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Lestari, E. (2017). Peran Bimbingan Keagamaan Terhadap Kecerdasan Spiritual. Skripsi, Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Maesaroh, M. (2019). Intensitas Dzikir Ratib Al-Haddad dan Kecerdasan Spiritual Santri: Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling. Dan Psikoterapi Islam, 7(1), 61-84.

Majhudin. (2010). Akhlak Tasawuf. Jakarta: Kalam Mulia.

Maksum, A. (2003). Tasawuf Sebagai Pembebas Manusia Modern, Telaah Signifikansi Konsep Tradisionalisme Hussen Nasr. Surabaya: PSAPM.

Marlina, E. (2012). Motivasi Berpuasa Ramadhan dan Moralitas Remaja. Ilmu Dakwah: Academic Journal For Homiletic Studies, 6(2), 249-265.

Masdudi. (2015). Bimbingan dan Konseling perspektif Sekolah. Cirebon: CV. Pangger.

Masni, H. (2017). Peran Pola Asuh Demokratis Orangtua terhadap Pengembangan Potensi Diri dan Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 6 (1), 69-81.

Mulyani, S. & Fauzun, J. (2021). Pembinaan Akhlak Remaja Melalui Dzikir Di Majelis Dzikir Seroja Tangerang Selatan. Jurnal Penyuluhan Agama, 8 (1), 29-40.

Mursi ,A. H. (1997). SDM Yang Produktif (Pendekatan Al Quran dan Sains). Jakarta: Gema Insani Press.

Mutmainah, L. (2020). Bimbingan Rohani Islam Melalui Program Mujahadah Pada Santri Pondok Pesantren Babussalam Desa Mentawak Baru Kecamatan Air Hitam Kabupaten Sarolangun. Skripsi, Jurusan Bimbingan Penyuluhan Islam, UIN Sulthan Thaha Saifuddin, Jambi.

Nurhayati, S. R. (2022). Efektivitas Penggunaan Fasilitas Pada Biro Kesejahteraan Rakyat Kantor Gubernur. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen (JIKEM), 1 (2), 664- 672.

Pakpahan, D. P. (2021). Kecerdasan Spiritual (SQ) dan Kecerdasan Intelektual (IQ) dalam Moralitas Remaja Berpacaran Upaya Mewujudkan Manusia Yang Seutuhnya. Malang: CV. Multimedia Edukasi.

Pramitha, D. (2016). Urgensi Perumusan Visi, Misi Dan Nilai-Nilai Pada Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Tarbawi, 1 (1), 1-9.

Saputro, I. (2016). Konsep Tauhid Menurut Abdul Karim Amrullah dan Implikasinya terhadap Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal At-Ta'dib, 11(2), 259-284.

Soetjipto, A. (1986). Dzikrullah. Yogyakarta: LPPM IAIN Sunan Kalijaga.

Subandi, M. A. (2009). Psikologi Zikir: Studi Fenomenologi Pengalaman Transformasi Religius. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tasmara,T. (2001). Kecerdasan Ruhaniah. Jakarta: Gema Insani.

Udin, H., M. (2021). Konsep Dzikir Dalam Al-Qur’an dan Implikasinya Terhadap Kesehatan. Sanabil: Mataram.




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v11i1.23706

Refbacks

  • There are currently no refbacks.