Pengaruh Konseling Individu dengan Terapi Musik Religi terhadap Kecerdasan Emosional


Sri Apriani(1*), Aep Kusnawan(2), Sugandi Miharja(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research was conducted on 11th grade students of MAN 1 Sukabumi, regarding their level of emotional intelligence. Emotional intelligence is one of the important intelligences to be possessed by every student, as the vision and mission of MAN 1 Sukabumi school. The purpose of this study was to determine the effect of individual counseling with religious music therapy on the emotional intelligence of 11th grade students of MAN 1 Sukabumi. The method used in this study was regression with a quantitative approach, using SPSS. From the results of the study, there was an influence of variable X on variable Y. Seen from the hypothesis test, the determination coefficient test obtained a value of 0.240 or 24.0%, and in the regression model obtained a regression coefficient X (β) of 0.722.

Full Text:

PDF

References


Hidayanti, A. (2016). Metode Dakwah dan Bimbingan Sunan Kalijaga. Skripsi, Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Astuti, D. B. (2015). Layanan Konseling Individu untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Diri dalam Mengarahkan Karir Siswa MAN LAB UIN Yogyakarta. Skripsi, Jurusan Bimbingan Konseling Islam, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Kalijaga,Yogyakarta.

Aripudin, A. & Rizwan, M. R. (2009). Materi Dakwah pada Grup Musik Non-Religi (Analisis isi Pesan Dakwah pada Lagu grup GIGI pada Album Raihlah Kemenangan), Jurnal Ilmu Dakwah, 04(13), 493-512.

Brandley, J.L. (2014). The use of Expressive Techniques in Counseling. Journal of Creativity in Mental Health, 3(1), 44-59

Chodijah. S. (2017). Bimbingan dan Konseling Individu. Kuningan : Nusa Litera Inspirasi.

Djohan. (2006). Terapi Musik: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Galang Press

Emildawati. (2018). Perbedaan Efektivitas Terapi Musik dan Terapi Dzikir Terhadap Depresi pada Lansia di UPTD Panti Sosial Tresna Werdha Nirwana Putri. Skripsi, Jurusan Ilmu Keperawatan, Fakultas Ilmu Kesehatan dan Farmasi, Universitas Muhammadiyah, Kalimantan Timur Samarinda.

Fara, E.O. (2017). Bimbingan Klasikal yang Aktif dan Menyenangkan: dalam Layanan Bimbingan & Konseling. Bandung: CV. Rasi Terbit

Geraldina, A.M. (2017). Terapi Musik: Bebas Budaya atau Terikat. Jurnal Buletin Psikologi, 25(1), 45-53

Ilham, L. & Farid, A. (2019). Teori Klasik dan Kontemporer: dari Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) Hingga Cognitive Restructuring (CR). MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, Hadis, Syariah dan Tarbiah, 4(2), 151-166.

Khanifa, AN, dkk. (2020). Pengaruh Bimbingan Klasikal dengan Media Audio Visual untuk Mengembangkan Konformitas Positif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5. Jurnal Bimbingan dan Konseling. 6(1), 16-24

Kartono, K. (1996). Pengantar Metodologi Riset Sosial. Bandung: Mandar Maju

Nurihsan, J, Achmad. (2005). Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling. Bandung: PT Refika Aditama.

Nasution, H. S. & Abdillah. (2019). Bimbingan Konseling: Konsep, Teori dan Aplikasinya. Medan: LPPPI

Purwanto, A. E & Sulistyastuti, D. R. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif:Untuk Administrasi Publik dan Masalah-Masalah Sosial. Yogyakarta: Gava Media

Putro, KZ. (2017). Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Masa Remaja. APLIKASIA: Jurnal Aplikasi Ilmu Agama-Agama.,17(1), 25-32.

Rachmawati. (2022). Efektivitas Bermain Terapeutik dan Terapi Musik Lagu Islami Anak Terhadap Penurunan Kecemasan Akibat Hospitalisasi Pada Anak Usia Prasekolah di Ruang Nisa I Rumah Sakit Islam Sultan Agung Semarang. Skripsi, Jurusan Keperawatan, Fakultas Ilmu Keperawatan, Universitas Islam Sultan Agung, Semarang.

Samm, Z. (2013). Psikologi Konseling. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Sandi, M.F. (2017). Pengaruh Musik terhadap Kecerdasan Emosional di SMA YP Unila Bandar Lampung pada tahun 2017, Bimbingan dan Konseling, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Lampung.

Skudrzyk, B. (2014). Learning to Late : Interweaving Creative Approaches in Group Counseling With Adolescents. Journal of Creativity in Mental Health. 4(3), 249-261.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA, CV

Tajiri, H. (2009). Dimensi Konseling Islami dalam Praktek Psikologi Pembebasan Emosi Spiritual Ahmad Faiz Zainuddin, Jurnal Ilmu Dakwah, 4(13), 513-544.

Wuwung, OC. (2019). Strategi Pembelajaran dan Kecerdasan Emosional. Surabaya: Sucofindo Media Pustaka.

Warastri. A. (2021). Kecerdasan Emosi: Strategi Untuk Mencapai Kesuksesan. Yogyakarta: Universitas ‘Aisyiyah Yogyakarta

Willis, S.S. (2013). Konseling Individual: Teori dan Praktik. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v11i1.28363

Refbacks

  • There are currently no refbacks.