Bimbingan Keagamaan Dalam Menangani Problema Bullying Di Kalangan Siswa


Muhammad Haziq Surahman(1*), Zaenal Muttaqin(2), Sugandi Miharja(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to find out the material of religious guidance, religious guidance methods and stages of religious guidance in dealing with bullying problems among students. The research used a qualitative descriptive approach method. Based on the results of the research, the implementation of religious guidance is carried out by the counselor by providing material on creed, morals and material for reading and memorizing Quranic verses. The counselor uses the lecture method through a behavioral approach, which emphasizes the cognitive dimension of the individual to take clear steps in changing the behavior of the counselee so that bullying does not occur again. Religious guidance is carried out in six meetings. The implementation of religious guidance in an effort to overcome bullying behavior is carried out in groups, namely face-to-face directly between the counselor and the counselee.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M.H .(2001). Studi Dasar Pemikiran Islam. Bogor: Pustaka Thariqul Izzah.

Abuddin N. (2012). Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Agustian, A. G. (2001). Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual Berdasarkan 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam. Jakarta: Arga.

Ahmad, K.S .(2007). Melejitkan Potensi Moral dan Spiritual anak. Bandung: Syamil.

Akhyar, Lubis & Saiful (2007). Konseling Islami Kyai dan Pesantren. Yogyakarta: elSAQ Press.

Amin, S. M .(2010). Bimbingan dan Konseling Islam. Jakarta: AMZAH.

Aminuddin, S. (1985). Pengantar Studi Ilmu Dakwah. Semarang: Fakultas Dakwah IAIN Walisongo.

Aminudin & Harjan S. (2019), Al-Quran Hadis Madrasah Tsanawiyah, Jakarta: PT Bumi Aksara, hlm 12

Amir, S. (2003). Garis-Garis Besar Fiqh. Bogor: Kencana, hlm 17

Arifin, M. (1994). Pedoman Pelaksanaan Bimbingan dan Penyuluhan Agama. Jakarta: PT Golden Terayon Pres.

Audi, R. (1999). The Cambridge Dictionary of Philosophy. 2nd ed. New York: Cambridge University Press

Baron, Robert A., & Byrne, Donn. (2005). Psikologi Sosial. Jakarta: Erlangga.

Coloroso, B. (2007). Stop Bullying: Memutus Rantai Kekerasan Anak dari Prasekolah hingga SMU. Diterjemahkan oleh: Santi Indra Astuti. Jakarta: PT. Serambi Ilmu Semesta.

Corey, G. (2005). Teori dan praktek dari konseling dan psikoterapi. Terjemahan oleh E. Koeswara. Jakarta: ERESCO.

Faqih, A. R. (2001). Bimbingan dan Konseling dalam Islam. Yogyakarta: UII Press.

Farid, I.S .(2007). Pokok-pokok Bahasan tentang Bimbingan Penyuluhan Agama sebagai Tenik Dakwah. Jakarta: Bulan Bintang,

Hamdani. (2012). Bimbingan Penyuluhan. Bandung: Pustaka Setia.

Herdiani, M., Kusnawan, A., & Tajiri, H. (2018). Strategi Kolaboratif Guru BK dengan Guru PAI dalam Membentuk Akhlakul Karimah Siswa. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 6(1).

Arifin, I. Z. (2008). Bimbingan dan Konseling Islam (Al-Irsyad Wa Altawjîh AlIslam) Berbasis Ilmu Dakwah. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 4(11).

Kamilah, N.S .(2017). Bimbingan Keagamaan di Pesantren untuk Meningkatkan Kemampuan Beragama Santri. Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam.

Kusmintardjo .(1998). Dasar-dasar Manajemen. Jakarta : Depdikbud.

Lumongga, L.N .(2011). Memahami Dasar-Dasar Konseling Dalam Teori Dan Praktik. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup, hlm 21

Miharja, S. .(2021). "Bimbingan Religi dalam Institusi Keagamaan (di Desa Ciherang, Nagreg, Bandung)." Jurnal Al-Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam 3(2).

Nugraha, E.N .(2017). Peran Religiusitas Remaja Dalam Menanggulangi Perilaku Bullying di MTs Al-Jawami Cileunyi Bandung.

Nurihsan, A.J .(2011). Bimbingan & Konseling Dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: PT Refika Aditama.

Ponny, R.A .(2008). Meredam Bullying: 3 Cara Efektif Menanggulangi Kekerasan Pada Anak. Jakarta : PT Grasindo.

Priyatna, A. (2010). Lets End Bullying, Memamhami, Mencegah & Mengatasi Bullying, Jakarta: PT.Elex Media Komputindo.

Priyatna, A. (2010). Lets End Bullying, Memamhami, Mencegah & Mengatasi Bullying, Jakarta: PT.Elex Media Komputindo.

Putra, S. (2022). Peran Guru Bk dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak pada Peserta Didik. Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(1).

Rianto, M. (2006). Pendekatan, Strategi, dan Metode Pembelajaran. Departemen Pendidikan Nasional. Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Pusat Pengembangan Penataran Guru IPS dan PMP Malang.

Sejiwa. (2008). Bullying Mengatasi Kekerasan Di Sekolah dan Lingkungan, Jakarta :PT Grasindo.

Soetjipto & Kosasi, R. (2009). Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta.

Solihin, M. (2004). Terapi Sufistik. Bandung: Pustaka Setia.

Sukardi, D.K .(1984). Bimbingan Karier di Sekolah-Sekolah. Jakarta: Balai Pustaka.

Sungkawa, D. (2012). Proses Bimbingan Keagamaan Dalam Upaya Mencegah Perilaku Bullying di Madrasah Aliyah Negeri 2 Garut.

Surya & Djumhur. (1975). Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung: Cv. Ilmu.

Sutoyo, A. (2013). Bimbingan dan Konseling Islami (teori dan praktik). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tajiri, H. (2012). Konseling Islam: Studi terhadap Posisi dan Peta Keilmuan. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies.

Ulfiah, U. (2018). Penanganan Perilaku Bullying Siswa Melalui Konseling Model Pengembangan Komitmen Beragama. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi.

Walgito, B. (2004). Pengantar psikologi Umum. Jakarta: Penerbit Andi.

Zakiah, D. (1985). Peranan Agama dalam Kesehatan Mental. Jakarta: PT Gunung Agung.




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v11i2.29633

Refbacks

  • There are currently no refbacks.