Character Building Melalui Bimbingan Literasi Kitab Ta'lim Al-Muta'alim


Muhammad Zulfa Al-Rosyid(1*), Hajir Tajiri(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research discusses efforts to build character through the implementation of literacy guidance based on the book Ta'lim al-Muta'allim in the MTs Bani Mahfud environment. This research underlines the importance of implementing literacy guidance to build student character in educational institutions. The implications of this research can provide insight for educators, policy makers and educational practitioners to integrate Islamic moral values in character formation approaches. The research method used is qualitative research with a descriptive approach. Research shows that the application of literacy guidance based on the book Ta'lim al-Muta'allim positively influences the character formation. The interactive process of understanding book content allows students to develop moral and ethical understanding.

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. A. (2017). The educational philosophy of al-Bukhari in Ta’lim al-Muta’allim. Al-Hikmah: Journal of Islamic Studies, 7(2), 207-230.

Alfianoor Rahman. (2016). Pendidikan akhlak menurut Az-Zarnuji dalam kitab Ta’lim al-Muta’allim. Jurnal At-Ta’dib, 11(1), 130.

Anggraeni, E., Damayanti, N., Hidayat, M. T., Nurpadilah, L. S., Wardah, S. N., & Tajiri, H. (2021). Penguatan fungsi “Pojok Baca Abdi” sebagai sarana pembelajaran untuk meningkatkan minat baca anak dimasa pandemi. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(2), 24-38.

Berkowitz, M. W. (Ed.). (2018). Handbook of character development in schools. Routledge.

Buan, Y. A. L. (2021). Guru dan pendidikan karakter: Sinergitas peran guru dalam menanamkan nilai-nilai pendidikan karakter di era milenial. Penerbit Adab.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 11.

Gitosaroso, M., & Hefni, H. (2021). Dakwah patterns and communication of student character program at Al-Fityan Kubu Raya. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 15(2), 301-322.

Haryono, T. (2017). Pendekatan karakter dalam pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Johnson, B., & Johnson, R. (2019). Character education in schools: A framework for teachers. Corwin.

Juandi, J. (2015). Pendidikan karakter: Strategi mendidik anak di zaman global. PT Bentang Pustaka.

Kusnawan, A., & Machendrawaty, N. (2022). Dynamics of scientific development in dakwah education Indonesia. Jurnal Ilmu Dakwah, 42(1), 37-48.

Lickona, T. (2018). Character matters: How to help our children develop good judgment, integrity, and other essential virtues. Touchstone.

Mawardi. (2021). Pembinaan akhlak menurut Syeikh Az-Zarnuji dalam kitab Ta’lim al-Muta’allim. Jurnal Rayah Al-Islam, 5(1).

Miharja, S. (2021). Bimbingan religius dalam institusi keagamaan (di Desa Ciherang, Nagreg, Bandung). Jurnal Al-Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 241-266.

Muslim. (2016). Varian-varian paradigma, pendekatan, metode dan jenis penelitian dalam ilmu komunikasi. Wahana, 1(10), 104.

Narvaez, D., & Lapsley, D. (Eds.). (2020). The Wiley handbook of moral development: Applications and education. Wiley.

Nasution, S. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Edukasi Islami.

National Literacy Trust. (2019). Literacy teaching toolkit. National Literacy Trust.

Putri Ardi Nuri Shabrina. (2019). Manajemen pembinaan akhlak dalam penguatan pendidikan karakter peserta didik. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(1).

Sawaty Ikhwan. (2018). Strategi pembinaan akhlak santri di pondok pesantren. Jurnal Al-Mau’Izhah, 1(1).

Suardi, M. (2018). Belajar dan pembelajaran. Katalog dalam Terbitan.

Sugandi, Miharja, Herman, & Imanudin Efendi, D. (2020). Bimbingan literasi dakwah dalam konstruksi identitas jamaah tabligh. Al-Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 11(2), December 2020.

Supranto, H. (2018). Pendekatan pembelajaran berbasis karakter dalam upaya membentuk karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Karakter.

Tajiri, H. (2017). Rijal al-Da’wah: Studi faktor karismatik praktisi dakwah di Kota Bandung. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 11(1), 293-310.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003. (2012). SISDIKNAS dan peraturan pemerintah R.I tahun 2010 tentang penyelenggaraan pendidikan serta wajib belajar. Citra Umbara.

Wirabumi Ridwan. (2020). Metode pembelajaran ceramah. Annual Conference on Islamic Education and Thought, 1(1).

Wisman, Y. (2017). Komunikasi efektif dalam dunia pendidikan. Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2).

Zakaria, H. (2020). Solusi pembelajaran kitab Ta’lim al-Muta’allim pada problem mendapatkan keberkahan ilmu. Proceeding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam dan Sains, 2.




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v11i2.30983

Refbacks

  • There are currently no refbacks.