Bimbingan Kelompok Untuk Pengembangan Sikap Disiplin Mahasiswa Dalam Kegiatan Kepramukaan


Putri Alfitriany Assaffa(1*), Ucin Muksin(2), Asep Saepulrohim(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


A number of students still experience obstacles in developing a disciplined attitude, such as lack of motivation, difficulty overcoming lazy tendencies, challenges in managing time effectively, and lack of empathy towards others. In the modern era, students often do not fully realize the importance of discipline, and even experience difficulty in honing themselves in this regard. The aim of this research is to find out the factors that cause indiscipline, to find out the development of students' disciplinary attitudes, and how group guidance services work. This study used a descriptive qualitative method. The results of this research show that, group guidance for developing students' disciplinary attitudes in scouting activities, this can be seen from the administrators and active members of the UIN Sunan Gunung Djati Bandung Scout Movement who have applied a disciplinary attitude.

Full Text:

PDF

References


Arifin, I. Z. (2018). Model dakwah bi al-Irsyãd untuk pemeliharaan kesehatan mental spiritual pasien di rumah sakit. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 12(1), 99-120.

Dewi, S. (2015). Metode penelitian dakwah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Departemen Agama RI. (2010). Al-Qur’an dan terjemahnya. Bandung: CV Penerbit Diponegoro.

Hadriany, E. (2019). Keluarga sebagai garda terdepan perlindungan anak. AL-IRSYAD: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 7(2).

Hajrina, S., Effendy, D. I., & Mujib, A. (2020). Bimbingan akhlak pada anak melalui sistem halaqah Quran. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 165.

Handoko, H. (2008). Manajemen personalia dan sumber manusia. Yogyakarta: BPFE-UGM.

Hartinah, S. (2009). Konsep dasar bimbingan kelompok. Bandung: PT Replika Aditama.

Hikmawati, F. (2011). Bimbingan konseling. Jakarta: Rajawali Press.

Hurlock, E. B. (2003). Perkembangan anak. Jakarta: Erlangga.

Ismaniar, I. (2019). Peningkatan pengetahuan dan keterampilan orangtua dalam pengadaan media permainan edukatif bagi anak melalui pelatihan parenting. Jurnal Universitas Negeri Padang.

Kamisa. (1997). Kamus lengkap bahasa Indonesia. Surabaya: Kartika.

Kurnanto, M. E. (2013). Konseling kelompok. Bandung: ALFABETA.

Mu'awanah, E. (2009). Bimbingan konseling Islami. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurihsan, A. J. (2006). Bimbingan dan konseling. Bandung: Refika Aditama.

Nurihsan, A. J. (2007). Bimbingan dan konseling dalam berbagai latar kehidupan. Bandung: PT Refika Aditama.

Prayitno. (1995). Layanan bimbingan dan konseling kelompok dasar dan profil. Jakarta: Rineka Cipta.

Romlah, & Tatiek. (2001). Bimbingan kelompok. Malang: UNM.

Salahudin, A., & Dkk. (2013). Pendidikan karakter: Pendidikan berbasis agama dan budaya bangsa. Bandung: Pustaka Setia.

Satriah, L. (2016). Bimbingan konseling kelompok, setting masyarakat. Bandung.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2008). Pedoman praktis bimbingan dan konseling di sekolah. Bandung.

Sunardi, A. B. (2016). Boyman ragam latih pramuka. Bandung: Darma Utama.

Sutirna. (2019). Layanan bimbingan dan konseling: Bagi guru mata pelajaran. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 5(1).

Tajiri, H. (2011). Integrasi kognitif dan perilaku dalam pola penanaman disiplin santri di pesantren Al Basyariah Bandung. Al-Tahrir, 11(2).

Unaradjan, D. (2003). Manajemen disiplin. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana.

Wibowo, A. (2013). Pendidikan karakter: Strategi membangun karakter bangsa berperadaban. Bandung: Yogyakarta.

Yasin, F. (2013). Penumbuhan kedisiplinan sebagai pembentukan karakter peserta didik di madrasah. Jurnal el-Hikmah Fakultas Tarbiyah UIN Maliki Malang, 1, 123-138.

Zastrow, C. (1987). Understanding human behavior and the social environment. Chicago: Nelson-Hall Inc.

Zubaedi. (2011). Pendidikan karakter: Konsep dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan. Jakarta: Kencana.




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v12i1.32924

Refbacks

  • There are currently no refbacks.