Pengaruh pola asuh demokratis terhadap perilaku sosial remaja


Dwiki Septian Primananda(1*), Elly Marlina(2)

(1) , Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper aims to determine the influence of democratic parenting on adolescent social behavior among PIK-R members in Bojongloa Kaler District. The research method uses quantitative methods. Data analysis used a simple linear regression test with the sampling technique used, namely purposive sampling. The results of the hypothesis testing research showed 7,895 with a significance level of 0.009 < 0.05. So, looking at the basis for making the f test decision, namely if the significant value is 0.009, it is smaller than 0.05. This means that it is accepted, so democratic parenting has an influence on adolescent social behavior by 20.3% of the 33 research subjects. So the hypothesis in the proposed research is to accept H1. This means that there is an influence of democratic parenting on adolescent social behavior among PIK-R members in Bojongloa Kaler District.

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A. (1999). Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Amin, M., & Najib, M. (1993). Agama, Demokrasi dan Transformasi Sosial. Yogyakarta: LPKSMNV DIY.

Azwar, S. (2010). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Arruz Media.

BKKBN. (2012). Pedoman Pengelolaan Pusat Informasi Dan Konseling Remaja Dan Mahasiswa (Pik Remaja/Mahasiswa). Jakarta.

Desmita. (2017). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Drajat, Z. (1995). Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah. Jakarta: Ruhama.

Dwi, A., & dkk. (2013). Analisis tingkat pendidikan dan pola asuh orangtua dengan perkembangan anak usia 48-60 bulan. Jurnal Ilmiah Kebidanan, 4(1), 1-13.

Gerungan, W. (1986). Psikologi Sosial. Bandung: Eresco.

Haris, I.A. (2008). Pranata Keluarga Muslim Dalam Sistem Kekerabatan Parental Sunda (Analisis Penterapan Norma Fiqh Dalam Ragam Konteks Sosial Dakwah). Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies 4(11). 150-276.

Haryono E.D. (2018). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap kemandirian dan kemampuan regulasi emosi anak usia dini. Jurnal pendidikan dan pembelajaran anak usia dini, 3(1), 1-9.

Hidayah, R. (2009). Psikologi Pengasuhan Anak. Jakarta: UIN-Malang Press.

Hurlock, E. B. (1978). Child Development, Terjemahan oleh Meitasari Tjandrasa. Jakarta: Erlangga.

Hurlock, E. B. (2003). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Jannah, M. (2016, April). Remaja dan Tugas-tugas Perkembangannya Dalam Islam. Jurnal Psikoislamedia, 1(1), 244

Katili, Faya Largue. (2018). Pengaruh Penyuluhan Bina Keluarga Remaja terhadap Pola Asuh Demokratis. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam. 6 (2) . 117-138.

Kemendikbud. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Retrieved Agustus 2, 2023, from Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa: https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/pola

Krisnaningrum, I., & dkk. (2017). Perilaku Sosial Remaja Era Globalisasi di SMK Muhammadiyah Kramat,. Journal of Educational Social Studies, 6(3), 94-97.

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Kencana.

Marlina, Elly. (2008). Psikologis Keluarga Dan Pengasuhan: Pentingnya Ayah Sebagai Figur Keluarga. Irsyad : Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam 1(1). 83-106

Meity, I. (2012). Pola Asuh Anak : Melejitkan Potensi Dan Prestasi Sejak Usia Dini . Jakarta: Luxima.

Nawawi. (2012). Dakwah Keluarga: Internalisasi Nilai- nilai Budi Pekerti dalam Keluarga Jawa. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies. 6(2). 285-311

Ramdani, A. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Akhlak Remaja. Skripsi . Bandung: Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati.

Saefurrohman. (2017). Relevansi nilai-nilai pendidikan akhlak dalam Kitab Al-Akhlaq li Al-Banīn karya Umar Bin Achmad Baradja: Penelitian di SMP Guna Dharma Panyileukan Kota Bandung. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati.

Sarwono, S. W. (1982). Pengantar Ilmu Psikologi Sosial. Jakarta: Bulan Bintang.

Shofi, U. (2007). Agar Cahaya Mata Makin Bersinar: Kiat-Kiat Mendidik Ala Rasulullah. Surakarta: Afra Publishing.

Sunarty, K. (2015). Pola Asuh Orangtua dan Kemandirian Anak. Makasar: Edukasi Mitra Grafika.

Suskandeni. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah. Lombok barat.

Thoha, C. (1996). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tridhonanto, d. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: Gramedia.

Walgito, B. (2003). Pengantar Pisikologi Umum. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.

Walgito, B. (2003). Psikologi sosial suatu pengantar. Yogyakarta: Andi Offset.

Yusuf, S. (2001). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosda Karya.




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v11i1.33299

Refbacks

  • There are currently no refbacks.