Konseling Individu Pendekatan Rational Emotive Therapy dalam Menumbuhkan Minat Siswa Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi


Prilisa Prilisa(1*), Enjang AS(2), Dudy Imanuddin Effendi(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine how the Activating Experience (A), Belief System (B), and Emotional Consequence (C) in class XII MA Pondok Quran Boarding School students and find out Disputing (D) and Effect Emotional Consequence (E) on students after the individual counseling process with the RET approach. The research method used is a case study with a qualitative approach. The results showed: (A) the students were personal events, family events, and students' environmental events. (A) affect (B) ie college is not important for businessmen and entering college is not easy. This has an effect on (C), namely, self-awareness, self-management, social awareness, and student relationship management. Then the counseling guidance teacher performs (D) by giving questions and statements that lead to student awareness, giving students an understanding of the importance of lectures, and ensuring students understand what the counseling guidance teacher gives. Then, (E) on students, namely students can think rationally and the growth of student interest in lectures.

Full Text:

PDF

References


Aleks, R. O. D. (2013). Potret Komunitas Grunge (Studi Pada Komunitas Kaum Kucel di Bandar Lampung).

Alfurqon, H. S. (2012). Minat Siswa SMK Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XII Jurusan Teknik Kendaraan Ringan SMK Negeri 2 Surakarta Tahun Ajaran 2011/2012.

Andriani, R. (2019). Efektivitas Pendekatan Rational Emotive Therapy dalam Konseling Individual Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan Telekomunikasi Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Anto, K. (2017). Implementasi Konseling Individual Teknik Rational Emotive Behavior Therapy untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri pada Peserta Didik Kelas VIII di SMP Negeri 23 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, IAIN Raden Intan Lampung).

Arifin, A. S. (2013). Studi Kasus Dampak Penjurusan Studi Pilihan Orang Tua Terhadap Penyesuaian Diri Peserta Didik SMAN 1 Kediri (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Arikunto, S. (2010). Metode penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Azhari, D. Mereduksi Gaya Hidup Hedonisme Melalui Konseling Individual Pendekatan Rational Emotive Therapy Pada Siswa-Siswi Kelas XI IPS-1 SMA Tamansiswa Medan Tahun Ajaran 2018/2019.

Bengi, R. M. (2018). Konsep Pemikiran irasional Albert Ellis dalam Teori Rational Emotive Behavior Therapy menurut Perspektif Islam (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Corey, Gerald. (2013). Teori dan Praktek Konseling & Psikoterapi. Bandung : PT Refika Aditama.

Darmawan, I. (2017). Pengaruh Status Sosial Ekonomi dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Pada Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(2), 156-165.

Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara, 143.

Hartati, S., & Rahman, I. K. (2018). Konsep Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (Rebt) Berbasis Islam Untuk Membangun Perilaku Etis Siswa. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(2).

Heriyadi, T., Fitriani, T., & Mutaqin, Z. (2019). Implementasi Pendidikan Berasrama (Boarding School) di MTs Al-Falah Tanjung Jaya. Al-Karim, 4(2), 154-166.

Mar’ati, F. (2018). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap Minat Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi Siswa Kelas XII SMK Muhammadiyah 1 Bantul Tahun Ajaran 2017/2018

Aisa, A., Eryanti, D., & Saputra, W. N. E. (2013). Rational Emotive Behavior Therapy

Nurhidayah, N. (2018). Minat Lulusan SMA untuk Melanjutkan Studi ke Jenjang Perguruan Tinggi (Studi Kasus di Kelurahan Merjosari Kecamatan Lowokwaru Kota Malang). Respon Publik, 12(2).

Rahardjo, M. (2011). Metode Pengumpulan Data Penelitian Kualitatif.

Rahardjo, M. (2017). Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif Konsep dan Prosedurnya

Rini, E. S. (2012). Hubungan Tingkat Pendidikan Orang Tua dan Prestasi Belajar Siswa dengan Minat Siswa Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Kalasan Tahun Ajaran 2011/2012. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 1(2).

Saputra, J. (2016). Upaya Guru Bimbingan Konseling dalam Meningkatkan Minat Melanjutkan ke Perguruan Tinggi di SMA Negeri 1 Membalong Kelas XII Tahun Ajaran 2016/2017. Prodi. Pendidikan Bimbingan dan Konseling, FKIP, Universitas PGRI Yogyakarta.

Sari, W. F. (2015). Pengaruh Pendapatan Orang Tua, Lingkungan Sosial, Potensi Diri dan Informasi Perguruan Tinggi Terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XII Akuntansi SMK Negeri 1 Kebumen (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Setyowati, S. (2011). Pengelolaan Pembelajaran IPS Terpadu Berbasis Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP)(Studi Situs di SMP Negeri 1 Wonogiri) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Soraya, I. (2019). Fenomena Premanisme di Instagram. JIKE: Jurnal Ilmu Komunikasi Efek, 2(2), 251-269.

Susanti, E. (2018). Penerapan Konseling Individu Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy Untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik Kelas Xi Di Smk Negeri 7 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2017/2018 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Tiro, Y. Meningkatkan Kepercayaan Diri dengan Menggunakan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) Melalui Layanan Konseling Individual Pada Siswa Kelas X SMK BM Budisatrya Medan Tahun Ajaran 2018/2019

Willis, Sofyan S. (2017). Konseling Individual : Teori dan Praktek. Bandung : CV Alfabeta

Wulandari, P. (2017). Implementasi Konseling Individu Dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy Terhadap Dampak Minat Belajar Pada Peserta Didik Kelas Viii M Smpn 11 Bandar Lampung TA. 2016/2017 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v12i1.33596

Refbacks

  • There are currently no refbacks.