Bimbingan Karakter Islami Anak Usia Dini Melalui Permainan Huruf Hijaiyah


Ismi Nurul Insani(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Early childhood is a phase of rapid growth of the body and brain in optimizing its function. The objectives of this study are: To find out the habituation technique of Islamic character guidance for children through hijaiyah letter games; To find out the process of building children's Islamic character through hijaiyah letter games; To find out the results of Islamic character guidance for children through hijaiyah letter games. The results showed that, Islamic character guidance to improve children's character was successful, children understood the importance of religious, independent and cooperative characters. The method used is descriptive qualitative, namely the author intends to reveal the guidance process by collecting observation and interview data.

Full Text:

PDF PDF

References


Agung. (2018). Konsep Pendidikan Karakter Islami; Kajian Epistemologis. AlTarbawi Al-Haditsah Jurnal Pendidikan Islam. Volume 3 Nomor 2. Hal. 68

Anggi Sudono. (2000). Sumber Belajar dan Alat Permainan. Jakarta: Garasindo. Hal. 2

Arif, Khadija. (2020). Upaya Pembiasaan Karakter Islami Pada Anak Kelompok B1 Di KB/BA Resti 1 Malang. Hal. 19

Chaplin, James P. (2011). Kamus Psikologi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada. Hal. 343

Darimi, Ismail. (2018). Pendidikan Karakter Islami Anak Usia Dini Di PAUD Seuramoe Jaya. Awlady Jurnal Pendidikan Anak Jurusan Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 5 Nomor 2. Hal. 177

Ineu Inayah, M. Z. (2017). Bimbingan Keagamaan di Daerah Pesisir. Irsyad : Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, Volume (5), 39-58.

Jalaluddin. (2008). Psikologi Agama Memahami Perilaku Keagamaan dengan Mengaplikasikan Prinsip Prinsip Psikologi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. hal. 25

Lukman, D. (2020). Keterampilan Komunikasi Konselor dalam Pelaksanaan Konseling Islami. Irsyad : Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, Volume (8), 323-338.

Megawangi, Ratna. (2010). Suara Pembaruan

Rukiyati, dkk. (2014). Penanaman Nilai Karakter Tanggung Jawab dan Kerja Sama Terintegrasi Dalam Perkuliahan Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter. Tahun IV, Nomor 2, Juni 2014.

Sanjaya, Winna. (2008) Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenada Media Grouf. Hal. 222

Sudjana, N. (1989). Dasar - dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinarbaru

Suwarjo & Imania Eliasa. (2011). 55 Permainan (Games) dalam Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Paramita Publishing

Tajiri, H. (2012). Konseling Islam: Studi terhadap Posisi dan Peta Keilmuan. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, Volume (6), 226-248.

Tajiri, Hajir. (2009). Dimensi Konseling Islami Dalam Praktek Psikologi Pembebasan Emosi-Spiritual Ahmad Faiz Zainudin. Jurnal Ilmu Dakwah. Vol. 4. No. 13. Hal: 519-520

Tamin, Wismiarti. (2010). Pendidikan Karakter Melalui Metode Sentra. Volume 1. Edisi 3. Hal. 43

Widarmi, Wijana D. (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka




DOI: https://doi.org/10.15575/irsyad.v9i2.38671

Refbacks

  • There are currently no refbacks.