MANUSCRIPT DECORATIONS: ILLUMINATIONS AND ILLUSTRATIONS ON SOME EXISTING MANUSCRIPTS IN KERINCI


Yuliana Nurfalina(1*), Ahmad Taufiq Hidayat(2), Yulfira Riza(3)

(1) UIN Imam Bonjol Padang, Indonesia
(2) UIN Imam Bonjol Padang, Indonesia
(3) UIN Imam Bonjol Padang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


ABSTRACT

This research is presented to examine the decoration contained in the manuscripts in Kerinci, because it is seen from the problem that in the development of civilization and the tradition of writing manuscripts it is common to change the form of illumination and illustration in manuscripts due to various factors which are the result of human creativity. For the method that the author uses in this research is using a qualitative method with a codicological approach, whose primary source focuses on several Kerinci manuscripts that have been digitized. Then for other sources this research is assisted by references such as books, articles, and other sources related to this study. The result of this paper is knowledge and description of the decoration on the manuscript in the form of illumination and illustration on several manuscripts found in the Kerinci region in the form of manuscript decoration and explanation of the meaning of the contents of the manuscript.

Keywords: Decoration, Script, Illumination, Illustration, Kerinci.

 

ABSTRAK

Penelitian ini dihadirkan untuk menelisik hiasan yang terdapat pada naskah yang ada di Kerinci, dikarenakan dilihat dari persoalan bahwa dalam perkembangan peradaban dan tradisi penulisan naskah lumrah terjadi perubahan bentuk iluminasi maupun ilustrasi pada naskah karena disebabkan oleh berbagai faktor yang merupakan hasil dari kreativitas manusia. Untuk metode yang penulis gunakan dalam penelitian ini yaitu memakai metode kualitatif dengan pendekatan kodikologi, yang sumber primernya berfokus kepada beberapa naskah-naskah Kerinci yang sudah digitalisasi. Kemudian untuk sumber-sumber lainnya penelitian ini dibantu oleh referensi seperti buku, artikel, dan sumber lainnya yang berkaitan dengan kajian ini. Adapun hasil dari tulisan ini adalah pengetahuan dan deskripsi tentang hiasan pada naskah berupa iluminasi dan ilustrasi pada beberapa naskah yang terdapat di wilayah Kerinci yang berupa hiasan naskah dan penjelasan dari makna isi naskah.

Kata Kunci:  Hiasan, Naskah, Iluminasi, Ilustrasi, Kerinci.


Keywords


hiasan, naskah, iluminasi, ilustrasi, Kerinci.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M., Thohir, M., Muzakka, M., & Rukiyah. (2019). Pengantar Filologi.

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Syakir Media Press.

Amin, F. (2011). Preservasi Naskah Klasik. Jurnal Khatulistiwa-Journal Of Islamic Studies, 1(1), 91.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.

Azizah, F. P. (2023). Illumination on the Bamboo Manuscript “Karang Mindu” Collection of Bakhtiar Hanif Kerinci. Journal Of Fhilology And Historical Review, 1(1), 21.

Ekowati, V. I. (2017). Filologi Jawa Panduan Lengkap Praktik Penelitian Filologi. UNY Press.

Fathurahman, O. (2015). Filologi Indonesia Teori dan Metode. KENCANA (Divisi dari Prenamedia Group).

Galop, A. T., & Arps, B. (1991). Golden Letters : Writing Traditions of Indonesia= Surat Emas : Budaya Tulis di Indonesia. Yayasan Lontar.

Lubis, N. (1996). Teks dan metode Penelitian. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Maharsi, I. (2013). Tipografi (Tiap Fout Memiliki Nyawa dan Arti). CAPS (Center For Academic Publishing Service).

Maharsi, I. (2016). Ilustrasi. Badan Penerbit ISI.

Mubarat, H. (2015). Aksara Incung Kerinci Sebagai Sumber Ide Penciptaan Seni Kriya. Eksperesi:Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Karya Seni, 17(2), 166.

Mulyadi, S. W. R. (1994). Kodikologi Melayu di Indonesia. Fakultas Sastra Universitas Indonesia.

Mustafa, A. H., & Zpalanzani, N. H. (2011). Iluminasi Sebagai Sistem Penyajian Konten Cetak (Studi Kasus Iluminasi Injil Abad Ke-15). Wimba: Jurnal Komunikasi Visual, 3(1), 30.

Nopriani, R. R. (2020). Konservasi Naskah Manuskrip Sebagai Upaya Menjaga Warisan Budaya Bangsa di Era Industri 4.0. JUPITER, XVII(1), 21.

Putri, N., Herwandi, & Lindayanti. (2019). Motif dan Makna Simbolis Batik Incung Kerinci: perspektif Sejarah Motifs and Symbolic Meaning of Incung Batik Kerinci: Historical Perspective. SNIKB, 3.

Rokhmansyah, A. (2018). Teori Filologi. Istana Agency.

Shieny. (2020). Konsep Desain dan Ilustrasi. Universitas Ciputra.

Syarif, J. S. E. B. (2021). Pengantar Studi Seni Rupa. Grup Penerbitan CV Budi Utama.

Tim Ditjenbud. (2000). Strategi Pembinaan dan Pengembangan Kebudayaan Indonesia. Direktorat Jenderal Kebudayaan.




DOI: https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v20i2.27665

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Al-Tsaqafa has been indexed by :

                                

                                                                                       

..........................................................................................................................................................................................................................................

Alamat Redaksi:
Lt. 2 Gedung Fakultas Adab dan Humaniora
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jl. AH. Nasution No. 105 Cipadung Cibiru Bandung 40614
Telp. (022) 7810790 Fax. (022) 7803936

 

Free Hit Counters  

 

 

Al-Tsaqafa : Jurnal Ilmiah Peradaban Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

free hit counter View My Stats