KONSEP PESAN PRA-NUBUWWAH YANG TERKANDUNG DALAM WAHYU PERTAMA KALI TURUN SURAH AL’ALAQ 1-5
DOI:
https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v17i1.6678Keywords:
konsep, pesan, pra-nubuwwah, tarbiyyah,Abstract
Artikel ini membahas konsep pesan nubuwah Muhammad shallahu’alaihi wasallam yang dilihat dari lima ayat yang pertama kali turun dalam surat al-alaq. Dengan menggunakan survei pustaka artikel ini menemukan bahwa paling tidak terdapat tiga konsep yang terkandung dalam lima ayat yang pertama kali turun tersebut, yaitu: penciptaan, rububiyah dan ta’lim, ketiga konsep ini dapat dimaknai sebagai persiapan individu nabi untuk menghadapi tugas berikutnya sebagai rasul yang dipandang lebih berat jika dibandingkan hanya sebagai nabi. Dengan ketiga konsep kesadaran tersebut digunakan dan dikembangkan oleh para pengikutnya dalam menghadapi kontinuitas masalah yang dihadapi sehari-hari agar tetap berada dalam koridor ajaran muhammad saw, untuk pengembangan kualitas sumber daya manusia.
References
Al-Atsir, M. bin M. A. I. (1979). An-Nihayah fi Gharib Al-Hadits wa Al-Atsar. Beirut: Maktabah Ilmiyah.
Al-Bukhari, M. I. (2014). Shahih Al-Bukhari (2 ed.). Beirut - Lebanon: Muassasah Ar-Risalah.
Al-Farabi, I. H. A.-J. (1987). As-Shihah Taaju Al-Lughah wa Shihahu Al-Arabiyah. Beirut: Daar Ilmi Lilmalayiin.
Al-Fauzan, S. F. (1435). Maa Tayassara wa Tahasshala min Durusu Al-Quran fi Hizbi Al-Mufashol. KSA: Daar Al-Hijaz.
Al-Marogi, M. (1365). Tafsir Al-Maroghi. Kairo: Daar Fikr.
Al-Qurthubi, M. A. (2012). Al-Jaami’ Li-Ahkaam Al-Quran. Lebanon: Daar Ar-Risalah Al-’Alamiyah.
Aslamiyah, S. S. (2014). Pandangan Islam Tentang Proses Kejadian Manusia dan Implikasinya Terhadap Pendidikan. AKADEMIKA, 8(1).
As-Sijistani, A. D. (2013). Sunan Abu Dawud. KSA: Daar Ash-Shidiq.
Firdaus. (2015). Konsep Ar-Rububiyah (Ketuhanan) dalam Al-Quran. Jurnal Diskursus Islam, 3(1).
Ibrahim, M. I. (1968). Mu’jam Al-Alfazh wa Al-A’lam Al-Quraniyah. Kairo: Daar Fikr.
Katsir, I. (1431). Tafsir Al-Quran Al-’Azhim. KSA: Daar Ibn Al-Jauzi.
Lahmi, A. (2016). Islam dan Pendidikan yang Mencerahkan (Telaah Surat al-’Alaq dan Sejarah Pra Nubuwwah. STUDIA DIDAKTIKA; Jurnal Ilmiyah Pendidikan, 10(1).
Langgulung, H. (1995). Beberapa Pemikiran Tentang Pendidikan Islam. Bandung: Al-Ma’arif.
Mun’im, M. A. A. (t.th). Mu’jam Al-Mustholahat wa Al-Alfaazh Al-Fiqhiyyah. Kairo: Daar Al-Fadhilah.
Nata, A. (2010). Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan (4 ed.). Jakarta: PT RajGrafindo Persada.
Ridwanullah. (2014). Urgensi Belajar Menurut Al-Quran (Kajian Tafsir Al-Alaq 1-5). Jakarta.
Said, C. (2016). Paradigma Pendidikan Perspektif Surah Al-Alaq Ayat 1-5. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 13(1).
Saryono. (2016). Konsep Fitrah dalam Perspektif Islam. Medina-Te : Jurnal Studi Islam, 14(2).
Sugianto, B. (t.th). Perkembangan Embrio Perspektif Quran dan Sains. Spektra: Jurnal Kajian Pendidikan Sains.
Syafi AS, A. (2017). Kajian Tentang Belajar dalam Al-Quran surat Al-’Alaq1-5. Sumbula, 2(2).
Tafsir, A. (2003). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Ummah, S. R. (2017). Relevansi Perintah Iqra’ Pada Wahyu Pertama Bagi Masyarakat Modern. Pancawahana: Jurnal Studi Islam, 12(1).
Wahidah, F. (2009). AKHLAK DALAM PERSPEKTIF ALQURAN. Shautut Tarbiyah, 15(1), 11–28. https://doi.org/10.31332/str.v15i1.97
Downloads
Published
Issue
Section
License
PROPOSED CREATIVE COMMONS COPYRIGHT NOTICES
1. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
2. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER DELAYED OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).