Aliran Rasionalisme dan Empirisme dalam Kerangka Ilmu Pengetahuan

Susanti Vera, R. Yuli A. Hambali

Abstract


This study aims to discuss the flow of rationalism and empiricism within the framework of science. The research method used is a qualitative type through literature study. The result and discussion of this research is that there are fundamental differences between science and knowledge at the level of philosophy of science. Science and knowledge are produced by human absorption of everything that is guided by curiosity (curiosity) which is human nature. The knowledge that is owned is then tested for accuracy by fulfilling three basic aspects of science, namely ontology (the object of knowledge), epistemology (how to obtain knowledge), and axiology (the use value of science). This study concludes that epistemologically, there are two understandings about the source of knowledge, namely, rationalism and empiricism. Rationalism believes that reason is the main source of knowledge and emepiriism believes that only sensory experience brings true knowledge. Both of them have a big role in the development of science to reach a critical human civilization and are able to survive as a superior identity in this universe.

Keywords


Empiricism; Knowledge; Rationalism; Science

Full Text:

PDF

References


Adib, M. (2011). Filsafat Imu Ontologi, Epistemologi, Aksiologi Dan Logika Ilmu Pengetahuan . Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Al-Faruq, I. R. (1984). Islam dan Kebudayaan . Bandung : Mizan.

Anshari, E. S. (1987). Ilmu, Filsafat Dan Agama. Surabaya: PT Bina Ilmu.

Azmi, M. N. (2018). Manusia, Akal Dan Kebahagiaan. Jurnal Ilmiah Al-Qalam, 124.

Bagus, L. (2002). Kamus Filsafat . Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Bahktiar, A. (2004). Filsafat Ilmu . Jakarta : Amtsal Bahktiar.

Bahrum, S. M. (2013). Ontologi, Epistemologi Dan Aksiologi . Jurnal Sulesana, 36.

Baktiar, A. (2012). Filsafat Ilmu . Jakarta: Rajawali Pers.

Banasuru, A. (2013). Filsafat Dan Filsafat Ilmu Ke Tanggung Jawab. Bandung: Alfabeta.

Bayu Purbo Asmoro, F. D. (2019). Peningkatan Rasa Ingin Tahu Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Model Contextual Teaching And Learning Pada Siswa Kelas VA Sekolah Dasar Negeri Karangroto 02 . Jurnal Abdau , 118.

Dafrita, I. E. (2015). Ilmu Dan Hakekat Ilmu Pengetahuan Dalam Nilai Agama. Jurnal Al-Hikmah , 159.

Darmalaksana, W. (2020). Cara Membuat Proposal Penelitian. Bandung: Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-8.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Daud, I. R. (2015). Ilmu Pengetahuan Dari John Locke Ke Al-Attas. Jurnal Pencerahan, 12-22.

Gallagher, K. T. (2010). Epistemologi Filsafat Pengetahuan . Yogyakarta : Kanisius.

Hamersma, H. (1992). Pintu Masuk ke Dunia Filsafat . Yogyakarta : Kanisius.

Hardiman, F. B. (2004). Filsafat Modern . Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.

Indrioko, E. (2020). Sumber-Sumber Ilmu Pengetahuan Dalam Manajemen Pendidikan Islam . Jurnal Hijri , 20-36.

Juhari. (2013). Muatan Sosiologi Dalam Pemikiran Filsafat John Locke . Jurnal Al-Bayan , 8.

Karim, A. (2014). Sejarah Perkembangan Ilmu Pengetahuan . Jurnal Fikrah , 273.

Khotimah, K. (2014). Paradigma Dan Konsep Ilmu Pengetahuan Dalam Alquran. Jurnal Episteme , 68.

Kirom, S. (2011). Filsafat Ilmu Dan Arah Pengembangan Pancasila: Relevansinya Dalam Mengatasi Persoalan Kebangsaan. Jurnal Filsafat , 100.

Komariah. (2017). Struktur Ilmu Pengetahuan . Jurnal Genologi PAI , 69-84.

Lubis, A. Y. (2011). Pengantar Filsafat Pengetahuan . Depok: Penerbit Koekoesan.

Machmud, T. (2011). Rasionalisme Dan Empirisme, Kontribusi Dan Dampaknya Pada Perkembangan Filsafat Matematika. Jurnal Inovasi, 115.

Makbul, M. (2020). Filsafat Ilmu: (Filsafat Ilmu, Klasifikasi Ilmu, Ciri-Ciri Ilmu, Dan Sistem Kerja ILmu. Osf.io, 1.

Makhmudah, S. (2018). Hakikat Ilmu Pengetahuan dalam Perspektif Modern dan Islam. Al-Murabbi, 203.

Marpaung, I. M. (2011). Konsep Ilmu Dalam Islam . Jurnal At-Ta'dib, 260.

Mudzakir. (2016). Pran Epistemologi Ilmu Pengetahuan Dalam Membangun Peradaban . Jurnal Kalimah , 280.

Munir, M. I. (2004). Tinjauan Terhadap Metode Empirisme Dan Rasionalisme . Jurnal Filsafat , 234.

Poedjawijatna. (1997). Pembimbing ke Arah Filsafat . Jakarta: PT Rineka Cipta.

Puspitasari, R. (2012). Kontribusi Empirisme Terhadap Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Edueksos, 29.

Rosdakarya, T. P. (1995). Kamus Filsafat. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Rusmini. (2014). Dasar Dan Jenis Ilmu Pengetahuan . Jurnal Edu-Bio, 79.

Sativa. (2011). Empirisme, Sebuah Pendekatan Penelitian Arsitektural. Jurnal Inersia , 115.

Sidharta, A. (2008). Apakah Filsafat dan Filsafat Ilmu Itu ? Bandung : Pustaka Sutra.

Suriasumantri, J. S. (2009). Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer . Jakarta : Pustaka Sinar Harapan.

Suriasumantri, J. S. (2009). Ilmu Dalam Perspektif . Jakarta : Yayasan Obor Indonesia.

Syafi'i, I. K. (2004). Pengantar Filsafat . Bandung: Refika Aditama.

Tafsir, A. (2004). Mengurai Ontologi, Epistemologi Dan Aksiologi Pengetahuan. Bandung: PT Remaja Posdakarya.

Tafsir, A. (2016). Filsafat Umum: Akal Dan Hati Sejak Tales Sampai Capra. Bandung : Rosdakarya.

Tamrin, A. (2019). Relasi Ilmu, Filsafat dan Agama Dalam Dimensi Filsafat Ilmu. Jurnal Salam, 72.

Umar. (2018). Filsafat Ilmu: Suatu Tinjauan Pengertian Dan Objek Dalam Filsafat Pengetahuan. Jurnal El-Muhbib, 168.

Wahana, P. (2016). Filsafat Ilmu Pengetahuan . Yogyakarta : Pustaka Diamond.

Widyawati, S. (2013). Filsafat Ilmu Sebagai Landasan Pengembangan Ilmu Pendidikan. Jurnal Gelar , 94.

Wijaya, C. N. (2006). Ilmu Dan Agama Dalam Perspektif Filsafat Ilmu. Jurnal Filsafat, 175.

Wijaya, T. S. (2017). Teologi Rasional Ijtihadi Dan Dogmatis Taqlidi Penalaran Filsafat Kalam . Jurnal Substansia, 1.

Wilardjo, S. B. (2009). Aliran-Aliran Dalam Filsafat Ilmu Berkait Dengan Ekonomo. Jurnal Unimus, 6.

Wilujeng, S. R. (2014). Ilmu Dalam Perspektif Filsafat (Suatu Upaya Mengembalikan Ilmu Pada Hakikatnya). Jurnal Humanika , 93.

Yazdi, M. T. (1999). Philoshophical Intructions; AnIntroduction do Comtemporary Islamic Philoshophy. Institute Of Global Cultural Studie University Of Binghamton.

Yist, F. V. (2015). Eksistensi Ilmu Pemerintahan . Jurnal Cosmogov, 02.




DOI: https://doi.org/10.15575/jpiu.12207

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Google Scholar Moraref