Insan Kamil dalam Keteladanan Rasulullah Saw.: Sebuah Kajian Hadis Tematik

Muhammad Lukman Firdaus

Abstract


This research is motivated by the phenomenon of human morality which is increasingly worrying. The purpose of this study is to discuss the greatness of the morals of the Prophet Muhammad through thematic hadiths related to the theme of Insan Kamil. This research is a type of qualitative research through literature study with thematic hadith approach. The results and discussion of this study lead to the nature and behavior of the Prophet Muhammad as a perfect human proof that must be followed by the believer. The development of the Insan Kamil theme includes indicators of Insan Kamil, including the role of humans as caliph, physically and spiritually healthy, amar nahi munkar, and the peak is morality. This study concludes that the hadiths narrated by Imam Muslim related to insan kamil accompanied by thematic syarah are understood to be a reference for a person to shape himself into insan kamil in order to reach the pleasure of Allah SWT.


Keywords


Hadith syarah; Kamil people; Moral; Thematic hadith

Full Text:

PDF

References


al-Asqalani, I. H. (1379). Fathul Baari. Beirut: Daar al-Ma'rifah.

al-Ghazali, A. H. (1989). Mizan al-'Amal. Beirut: Dar al-Kutb al-'Ilmiyyah.

Ali, Y. (1997). Manusia Citra Ilahi. Jakarta: Paramadina.

An-Nawawi. (1992). Manhaj Syarh Sahih Muslim. Beirut: Daar Ihya at-Thuras.

An-Nawawi, I. (2011). Riyadhus Shalihin. solo: insan kamil.

Aris, M. (2019). Skripsi Muraqabah Sumber Kebahagiaan Hidup Di Tengah Keringnya Spiritualitas Masyarakat Modern. Jurnal UIN Sunan Ampel, 27.

Asy-Syafi'i, I. (2007). Manajemen Akhlak Salaf. Solo: Pustaka Arafah.

Dahlan, H. M. (2020). Komunikasi lemah Lembut dalam Studi Hadits. AT-TANZIR: JURNAL ILMIAH PRODI KOMUNIKASI PENYIARAN ISLAM, 48-62.

Darmalaksana, W. (2020). Cara Menulis Proposal Penelitian. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020). Penelitian Metode Syarah Hadis Pendekatan Kontemporer: Sebuah Panduan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Diroyah: Jurnal Studi Ilmu Hadis, 5(1), 58-68.

Firdaus, M. Y. (2021). Iktibar Kehidupan. Cianjur: Innovasi Publishing.

Hanani, A., & Hamidi, N. (2019). Tasawuf Pendidikan: Dari Spiritualitas Manusia Menuju Insan Kamil. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(1), 35-62.

Husin, N. (2016). Hadits-Hadits Nabi Saw. Tentang Pembinaan Akhlak. Jurnal An-Nur, 4(1).

Keating, C. (1995). Kepemimpinan: Teori dan Pengembangannya. Yogyakarta: Kanisius.

KH.Noerhidayatullah, M. (2002). Insan Kamil (Metoda Islam Memanusiakan Manusia). Bekasi: Nalar.

Khulaisie, R. N. (2016). Hakikat Kepribadian Muslim, Seri Pemahaman Jiwa Terhadap Konsep Insan Kamil. Reflektika, 11(1), 39-57.

Kumalla, A. (2019). Konsep Mahabbah (Cinta) dalam “Rubaiyat” Karya Rumi dan Relevansinya dalam Pendidikan Agama Islam (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Mahmud, A. (2014). Insan Kamil Perspektif Ibnu Arabi. Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 9(2), 33-45.

Majid, N. (1992). Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Yayasan Wakaf Paramadina.

Mujib, A. (2006). Kepribadian dalam Psikologi Islam. Jakarta: Grasindo Persada.

Nasional, D. P. (2000). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Nasr, S. H. (1994). Islam Tradisi di Tengah Kancah Dunia Modern. Bandung: Pustaka.

Nata, A. (2005). Pendidikan dalam Perspektif Hadis. Jakarta: UIN Jakarta Press.

Omar, M. N. (2005). Akhlak dan Kaunseling Islam. Kuala Lumpur: 2005.

Pancaningrum, N. Kontekstualisasi Konsep Pemimpin dalam Teks Hadis. Riwayah, 4(2), 204-224.

Rifa’i, M. K. (2016). Internalisasi nilai-nilai religius berbasis multikultural dalam membentuk insan kamil. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1).

Rusdiana, A. (2017). Pemikiran Ahmad Tafsir tentang Manajemen Pembentuk Insan Kamil. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 2(2), 97-114.

Rusdin, R. (2016). Insan Kamil Dalam Perspektif Muhammad Iqbal. Rausyan Fikr: Jurnal Studi Ilmu Ushuluddin Dan Filsafat, 12(2), 251-271.

Safrizal, M. (2020). Konsepsi pola pendidikan agama Islam menurut Surat Luqman dan Hadits Tarbawi dalam mewujudkan Akhlaqul Karimah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia, 1(1), 48-63.

Saputra, A. Konsep Mahabbah (Cinta) Dalam Pemikiran Syekh Zulfiqar Ahmad (Bachelor's thesis, Jakarta: Fakultas Ushuluddin Dan Filsafat UIN Syarif Hidayatullah).

Schimmel, A. (2001). Dan Muhammad adalah Utusan Allah; Penghormatan Nabi Saw. dalam Islam. Bandung: Mizan.

Shihab, Q. (1997). Membumikan Al-Qur'an. Bandung: Mizan.

Su’aidi, H. (2013). Konsep Amar Ma’ruf Nahi Munkar Perspektif Hadits. Jurnal Penelitian, 6(2).

Syadzali, M. (2003). Islam dan Tata Negara. Jakarta: UI Press.

Tafsir, A. (2000). Kuliah-Kuliah Tasawuf. Bandung: Pustaka Hidayah.

Wanto, S. (2014). Pendekatan Tasawuf dalam Studi Islam dan Aplikasinya di Era Modern. At-Tafkir, 7(1), 131-144.

Yusuf, K. M. (2017). Pembentukan Karakter Pribadi Melalui Mujahadah dan Muraqabah. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 13(2), 65-88.

Zuhdi, M. H. (2017). Istiqomah dan Konsep Diri Seorang Muslim. Religia.




DOI: https://doi.org/10.15575/jpiu.13525

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Google Scholar Moraref