Melihat Perbuatan Buruk sebagai Salah Satu Pembelajaran dalam Perspektif Hadis Nabi


Ahmad Siddiq Setiawan(1*), Andi Ali Amiruddin(2), Amrullah Harun(3), Risda Alfi Fat Hanna(4), Alif Wiladatil Ifah(5)

(1) UIN Alauddin Makassar, Indonesia
(2) UIN Alauddin Makassar, Indonesia
(3) IAIN Palopo, Indonesia
(4) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
(5) UIN KHAS Jember, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to discuss bad deeds as one of the lessons in the perspective of the Prophet’s hadith. This research method is library research, namely research that use books as a data source, and has relevance to the research material, namely takhrij hadith. The result and discussion of this study indicate that bad deeds are one of the lessons in the perspective of the Prophet’s hadith, namely through the learning, these bad deeds can have a positive value if they are used as a source to gain knowledge, a source to gain knowledge, and as self-development and change the way people view bad things. This study recommends to academics and research circles to develop further related to this research and be able to make bad deeds as a learning materials such as those in the hadith of the Prophet.

Keywords


Hadith, Bad deeds, Learning, Perspective

Full Text:

PDF

References


Afandi, S. (2019). Kajian Hadis Jibril dalam Perpektif Pendidikan (Kajian Materi Pembelajaran dan Metode Pembelajaran). Jurnal Penelitian KeIslaman, 15(1), 29–42.

Al-Asqalani, I. H. (2002a). Fathul Baari Penjelasan Kitab Shahih Al Bukhari Jilid 18 (A. Rania & T. Tartilah (eds.); Pertama, F). Pustaka Azzam.

Al-Asqalani, I. H. (2002b). Fathul Baari Penjelasan Kitab Shahih Bukhari Jilid 35 (A. Rania & T. Tartila (eds.); Pertama, F). Pustaka Azzam.

Al-Bukhari. (n.d.). al-Jami’ al-Shahih (I). Al-Matba’ah al-Salafiyyah wa Maktabathu.

Al-Mizzi, Y. (1980). Tahzib al-Kamal Fi Asma al-Rijal. Mu’assasah al-Risalah.

Ar-Rasikh, A. M. (2003). Kamus Istilah-Istilah Hadis. Darul Falah.

Birbik, M. H. (2020). Takhrij Hadis (Metode Penelitian Sumber-sumber Hadis untuk Meminimalisir Pengutipan Hadis secara Sepihak). Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 18(1), 174–192.

Enoh, E. (2007). Konsep Baik (Kebaikan) dan Buruk (Keburukan) dalam Al-Qur’an. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 23(1), 15–39.

Gartmeier, M., Bauer, J., Gruber, H., & Heid, H. (2008). Negative Knowledge: Understanding Professional Learning and Expertise. Vocations and Learning, 1, 87–103. https://doi.org/10.1007/s12186-008-9006-1

Hassan, A. Q. (1982). Ilmu Musthalah Hadis. Penerbit Diponegoro.

Kadir, A. (2013). Konsep Pembelajaran Kontekstual di Sekolah. Dinamika Ilmu, 13(3), 17–38.

Lisalam, R. H. (2002). Kehujjahan Hadis Mauquf (T. Tohari (ed.)). CV Pustaka Sedayu.

Maryono. (2019). Kajian Hadis Nabi dalam Perspektif Pendidikan ⧫. Al-Fawa’id, IX(2), 121–138.

Metcalfe, J. (2017). Learning from Errors. Annual Review of Psychology, 68, 465–489. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010416-044022

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Rahmawati. (2015). Baik dan Buruk. Al-Munzir, 8(1), 70–80.

Ramli, M. (2015). Media Pembelajaran dalam Perspektif Al-Qur ’ An dan Al-Hadis. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 13(23), 130–154.

Saefudin, I. A., Umayah Umayah, & Hasim, A. F. (2019). Tela’ah Kitab Rijal Al-Hadis Tahzib Al-Kamal Fi Asmai Al-Rijal Karya Al-Mizzi. Jurnal Studi Hadis Nusantara, 1(2), 1–21.

Sagir, A. (2017). Perkembangan Kuliah Hadis dalam Tradisi Ulama Islam. Jurnal Ilmiah Ushuluddin, 9(2), 129–151.

Sajadi, D. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 16–34.

Sudarmoko, I. (2014). Keburukan dalam Perspektif Al- Qur’an: Telaah Ragam, Dampak, dan Solusi Terhadap Keburukan. Dialogia, 12(1), 22–35.

Suparlan. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88.

Suryani, K. (2018). Metode Pembelajaran dalam Perspektif Hadis Nabi. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan HumanioraPendidikan Dan Humaniora, 5(2), 136–161.

Thahan, M. (2010). Taisir Mushthalah al-Hadis (A. Fuad, A. Saifullah, Hanafi, & Rian (eds.)). Pustaka Thariqul Izzah.

Wensinck, A. . (1936). Al-Mu’jam al-Mufahras li Alfadz al-Hadis an-Nabawi. Lidin Maktabah Biril.

Zuhdi, A. (2018). Akhlak Buruk dalam Perspektif Islam dan Upaya Menghindarinya. Tarbawi, 14(1), 57–64.




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v2i1.15549

Refbacks



Copyright (c) 2022 Ahmad Siddiq Setiawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Moraref