Etika Bermedia Sosial dalam Perspektif Al-Qur’an dan Hukum Negara di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0


Dila Alfiana Nur Haliza(1*), Merita Dian Erina(2), Isna Fitri Choirun Nisa(3), Azizah Jumriani Nasrum(4)

(1) IAIN Kediri, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) IAIN Kudus, Indonesia
(4) IAIN Kendari, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the ethics of social media based on the perspective of the Qur'an and state law in the era of the industrial revolution 4.0 and society 5.0. This study uses a qualitative approach through descriptive-analytical methods. The results and discussion of this study indicate that the ethics of social media in the perspective of the Qur'an and state law in the era of the industrial revolution 4.0 and society 5.0 can minimize the problems faced by social media users if understood and applied in life. This study concludes that the ethics of social media in the perspective of the Qur'an and state law in the era of the industrial revolution 4.0 and society 5.0 is indeed very necessary to control humans in social media.


Keywords


Al-Qur’an; Ethics; Social media; State law

Full Text:

PDF

References


Aisyah Siddiq, N. (2017). Penegakan Hukum Pidana dalam Penanggulangan Berita Palsu (Hoax) Menurut Undang-Undang No.11 Tahun 2008 yang Telah Dirubah Menjadi Undang-Undang No.19 Tahun 2016 Tentang Informasi dan Transaksi Elektronik. Lex Et Societatis, 5(10), 26–32.

Aksin, N. (2016). Pandangan Islam Terhadap Pemanfaatan Media Sosial. Jurnal Informatika Upgris, 2(2), 119–126.

https://doi.org/10.26877/jiu.v2i2.1262

Andriani, F. (2019). Perkembangan Etika Komunikasi Islam dalam Bermedia Sosial. At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 6(1), 55–73. https://doi.org/10.21043/at-tabsyir.v6i1.5586

Darmalaksana, W. (2021). Panduan Penulisan Artikel Hasil Penelitian Mini Mahasiswa untuk Keluaran Mata Kuliah Berbasis Capaian Publikasi Jurnal Ilmiah. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–8.

Fabriar, S. R. (2014). Etika Media Massa Era Global. An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam, 6(1), 70–84.

Fauzan, R. (2018). Karakteristik Model dan Analisa Peluang-Tantangan Industri 4.0. Jurnal Teknik Informatika Politeknik Hasnur, 4(1), 1–11. http://ejournal.polihasnur.ac.id/index.php/pha/article/view/271

Ghifari, M. (2019). Al-Qur’an sebagai Weltanschauung Revolusi Industri 4.0 dalam Menghadapi Tantangan Barat Pada Abad Ke-21. Nun, 5(2).

Haekal, M. (2018). Prinsip-Prinsip Etik Komunikasi Bermedia Sosial yang Terkandung dalam Ayat-Ayat Qaul di Dalam Al-Qur’an (Vol. 1). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Ikhsanuddin Nur Ismai, M. (2021). Impak dan Respon Civitas Akademika UIN Sunan Ampel Surabaya Terhadap Pemberitaan dan Dakwah Negatif di Media Sosial [Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya]. https://emea.mitsubishielectric.com/ar/products-solutions/factory-automation/index.html

Muhammad Alfiansyah, N. dan. (2021). Sosial, Etika Komunikasi Islami di Media Terhadap, dalam Perspektif Alquran dan Pengaruhnya Keutuhan Negara. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 1(1), 77–91.

Nur Latifah, Bunga Rosi, Rahmat. R, H. Z. (2020). Cyberbullying Perspektif Al-Qur’an dan Konstitusi Negara sebagai Pendidikan dalam Etika Penggunaan Media Sosial. JPPI: Jurnal Pendidikan Islam Pendekatan Interdisipliner, 4(2), 69–78.

https://jppi.ddipolman.ac.id/index.php/jppi/article/view/78

Pienrasmi, H. (2015). Pemanfaatan Social Media oleh Praktisi Public Relations di Yogyakarta. Jurnal Komunikasi, 9(2), 199–210. https://doi.org/10.20885/komunikasi.vol9.iss2.art6

Puspita, Y., Fitriani, Y., Astuti, S., & Novianti, S. (2020). Selamat Tinggal Revolusi Industri 4.0, Selamat Datang Revolusi Industri 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 122–130.

https://jurnal.univpgripalembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/3794/3565

Putri Anita, T. (2020). Revolusi Industri Perspektif Tafsir Al-Mishbah. Institut Agama Islam Negeri Palangkaraya.

Ridwan, A. H., & Rahmat, A. (2020). Dimensi Kondisionalitas dan Fleksibilitas Al-Qur’an Bagi Implementasi Fatwa Dsn-Mui Tentang Produk Bank Syariah. Asy-Syari’ah, 22(1).

https://doi.org/10.15575/as.v22i1.8467

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Mishbah. Lentera Hati.

Syam, M. A. (2014). Reartikulasi Spirit Al-Quran di Era Revolusi Industri 4.0. UIN Alaudidin Makassar.

Zainuddin, H. (2020). Etika Penggunaan Media Sosial dalam Al-Qur’an sebagai Alat Komunikasi di Era Digitalisasi. Al-Mutsla : Jurnal Ilmu-Ilimu Keislaman dan Kemasyarakatan, 2(1), 27–39.

https://doi.org/10.46870/almutsla.v2i1.50




DOI: https://doi.org/10.15575/jra.v2i1.15685

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Dila Alfiana Nur Haliza

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  Moraref