Tolerance Amidst Multiculturalism in Society in the View of Hadith: A Study of Takhrij and Syarah Hadith


Fatur Rahmat Saifullah Tawil(1*), Ibnu Sholeh(2)

(1) Department of Al-Qur'an and Interpretation, Faculty of Ushuluddin, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Department of Ilahiyat, Faculty of Ilahiyat, Dumlupinar University, Turkey
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to discuss the hadith about tolerance in a multicultural society. This study uses a qualitative approach by applying a descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about the tolerance of Ahmad's history No. 2003. The results and discussion of this study indicate that the status of quality hadith hasan li ghairihi meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for Islamic practice. This study concludes that the hadith narrated by Ahmad No. 2003 is relevant to use as an order to tolerate religion amid multiculturalism in society.


Keywords


Hadith; Syarah; Takhrij; Tolerance

Full Text:

PDF

References


Apriola, K., Yuliharti, Y., & Yanti, Y. (2020). Konsep Pemikiran Pendidikan Islam Masa Ibnu Taimiyah. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 20(1), 32–52. https://doi.org/10.24014/kutubkhanah.v20i1.13342

Basir, A. (2021). Isu Pluralisme dalam Al-Qur’an. Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 7(2), 225–235.

Darmalaksana. (2020a). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–17.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020b). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. In Pre-print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir: Artikel Ilmiah, Buku, Hak Paten. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Dawing, D. (2017). Mengusung Moderasi Islam di Tengah Masyarakat Multikultural. Rausyan Fikr: Jurnal Ilmu Studi Ushuluddin Dan Filsafat, 13(2), 225–255.

Fitriani, F. (2021). Integrasi Nilai-nilai Moderasi Beragama Perspektif Al-Qur’an melalui Penguatan Literasi Media. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 4(2), 97–106.

Kurniawan, M. W. (2021). Potret Sikap Toleransi Mahasiswa Keguruan dalam Menyiapkan Generasi Rahmatan Lil Alamin. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 890–899.

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Nugraha, D., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Nilai-nilai Moderasi Beragama di Pondok Pesantren Al-Falah Kabupaten Cianjur. Jurnal Al Amar, 2(1), 43–51.

Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). The Role of Teachers in Instilling the Value of Tolerance in arly Childhood in Indonesia. Journal of Obsession: Journal of Early Childhood Education, 5(2), 1696–1705.

Rahman, M. S. (2014). Islam dan Pluralisme. Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah Dan Studi Keagamaan, 2(1), 401–418.

Sa’idi, R. (2017). Urgensi Menjaga Kemajemukan dan Toleransi dalam Era Demokrasi. Jurnal Tapis: Jurnal Teropong Aspirasi Politik Islam, 13(2), 74–90.

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka.

Sari, D. prawita. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).

Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Amal Bakti Press.

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015a). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.




DOI: https://doi.org/10.15575/jth.v2i2.23675

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Fatur Tawil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.