Emotion Management in Hadith Perspective: A Study of Hadith Takhrij and Syarah


Mu’aafi Fitri Risdianto(1*)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to discuss the hadith about emotional management. This research uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about emotional management in Muslim's narration No. 4724. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith is of sahih quality that meets the qualifications of maqbul for the practice of Islam. This study concludes that the Hadith narrated by Muslim No. 4724 is relevant to be used as a reference in controlling emotions.

Keywords


Emotional Management; Hadith; Syarah; Takhrij

References


Adianty, G. R., & Savira, S. I. (2024). Penerimaan Diri Orangtua yang Memiliki Anak Tunanetra. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 11(1), 197–211.

Ahmadia, B. R. (2023). Implementasi Ajaran Tasawuf terhadap Pengendalian Emosi. Gunung Djati Conference Series, 19, 390–404.

Anggraini, N., Ginting, S. A. B., & Dazura, W. (2023). Pengaruh Perkembangan Sosial Emosional pada Perilaku Anak Usia Dini. Hukum Dan Demokrasi (HD), 23(1), 31–39.

Armini, N. N. S. (2024). Pelaksanaan Pendidikan Karakter di Lingkungan Sekolah sebagai Upaya Membentuk Pondasi Moral Generasi Penerus Bangsa. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(1), 113–125.

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Djaali, H. (2023). Psikologi pendidikan. Bumi Aksara.

Fitri, A., & Kholilurrohman, K. (2023). Self-Efficacy pada Mahasiswa Menikah sebagai Upaya dalam Mengelola Stres Saat Prose Penyusunan Skripsi (Studi Fenomenologi di UIN Raden Mas Said Surakarta). UIN Raden Mas Said.

Harahap, R. A. (2023). Nilai Pendidikan Akhlak pada Kisah Nabi Ibrahim dalam Al-Qur’an. UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.

Hidayati, R. (2023). Implementasi Ruqyah Syar’iyyah Pada Remaja Dengan Dugaan Gagngguan Jin di Asrama Nusaibah Kabupaten Pamekasan. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Madura.

Husnaini, R. (2019). Hadis Mengendalikan Amarah Dalam Perspektif Psikologi. Diroyah: Jurnal Ilmu Hadis , 4(1), 79–88.

Irqon, A. M., Setiawan, I., & Abdullah, A. (2023). Konsep Perkembangan Psikologi Kepribadian Pada Manusia.

Mahmud, H. (2020). Hukum Khamr Dalam Perspektif Islam. Maddika: Journal of Islamic Family Law, 1(1), 28–47.

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif Pusat Penelitian Dan Penerbitan UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 4(1).

Noffiyanti. (2020). Marah dan Penyembuhan dalam Al-Qur’an (Persepektif Bimbingan dan Konseling Islam). Ristekdik (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 5(2), 172–184.

Permata, I., Asbari, M., & Aprilia, M. (2024). Pengaruh Kecerdasan Intelektual dan Kecerdasan Emosional dalam Perspektif Neurosains di Dunia Pendidikan. JISMA: Journal of Information Systems and Management, 3(2), 60–64.

Rafiqah, A. (2023). Penerapan Metode Token Ekonomi (Tabungan Bintang) dalam Mengurangi Perilaku Agresif pada Anak Tunarungu Kelas VI di SLB Al-Qasmi Watampone.

Ramania, I., & Wardhani, J. D. (2023). Implementasi Metode Reward dan Punishment dalam Memperkuat Kematangan Emosional Anak Usia Dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 400–415.

Reviana, A. (2023). Strategi Pengendalian Emosi pada Wanita yang Menikah Dini di Dusun Petung Desa Binade Kecamatan Ngrayun Kabupaten Ponorogo. IAIN Ponorogo.

Siahaan, M. S. D. R., Zebua, P. S., & Naibaho, D. (2024). Dampak Kurangnya Perhatian Orangtua terhadap perkembangan emosi dan kecemasan pada remaja. Merdeka: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(4), 358–364.

Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

Suwenten, M., & Dewanto, I. (2024). Sebuah Seni untuk Damai dan Bahagia di Hati. Penerbit Andi.

Wardah, S. N., & Gojali, M. (2021). Controlling Emotions from the Al-Qur’an Perspective. Gunung Djati Conference Series, 4, 545–559.

Wulandari, S. (2023). Konsep Manajemen Emosi Perspektif Imam Al-Ghazali: Studi Terhadap Bab Tazkiyatun Nafs dalam Kitab Ihya Ulumuddin. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.




DOI: https://doi.org/10.15575/jth.v3i2.37990

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Mu’aafi Fitri Risdianto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.