The Role of Parents in the Formation of Children's Religious Identity Based on Human Fitrah: Study of Takhrij Hadith

Saffanah Ulya Safitri, Fitriani Fitriani, Misbahul Munawar

Abstract


This study aims to analyze the role of parents in the formation of children's religious identity based on human nature. This research uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is hadith science, while the material object is the hadith of the role of parents in the formation of children's religious identity based on human nature in Bukhari's narration No. 1385. The results and discussion show that parents have a significant role in directing children's Fitrah. This is because the parenting pattern of parents determines the direction of the child's religious identity. This study concludes that parents should continue to adopt Islamic values in their children's education from an early age, as well as the importance of collaboration between family, school and society in shaping children's spiritual and moral development. The originality of this research lies in the integration of hadith analysis with contemporary educational challenges, providing a comprehensive perspective in maintaining the religious identity of future generations in the modern era.

Keywords


Fitrah, Hadith, Parents; Takhrij

Full Text:

PDF

References


Abidin, M., Amin, M., & Ahmad, L. O. I. (2024). Konsep Fitrah: Perwujuduannya dalam Lingkungan Islam Perspektif Hadis. Jurnal Teknologi Pendidikan Madrasah, 7(1), 239–259.

Achmad, F. (2024). Filosofi Pendidikan Islam : Membentuk Jiwa Anak Usia Dini Sebagai Cerminan Fitrah Dan Akhlak Mulia. Jurnal Ilmu Cahaya Paud, 6(2), 189–206.

Al Afify, M. F. (2018). Konsep Fitrah dalam Psikologi Islam. Tsaqafah: Jurnal Peradaban Islam, 14(2), 279–298. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v14i2.2641

Atiqoh, S., & Maunah, B. (2024). Hakikat Manusia sebagai Makhluk yang Perlu dan Dapat Dididik. Adabiyah Islamic Journal, 2(1), 87–101.

Basyit, A. (2017). Memahami Fitrah Manusia dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. Jurnal Rausyan Fikr, 13(1), 1340–1350. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i2.2130

Bening, T. P., & Diana, R. R. (2022). Pengasuhan Orang Tua dalam Mengembangkan Emosional Anak Usia Dini di Era Digital. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(1), 179. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i1.643

Birbik, M. H. (2020). Takhrij Hadits (Metode Penelitian Sumber-Sumber Hadits untuk Meminimalisir Pengutipan Hadits Secara Sepihak). Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 18(1), 174–192. https://doi.org/10.29062/arrisalah.v18i1.281

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Dawami, A., Rahman, I. K., Indra, H., & Lisnawati, S. (2023). Upaya Meningkatkan Intelegensi melalui Pembentukan Kepribadian. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 180–202. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v12i2.9345

Devianti, R., Sari, S. L., & Bangsawan, I. (2020). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 3(2), 67–78.

DP, U., Ahmad, A., & Palengkey, R. D. (2022). Fitrah Manusia (Peserta Didik) dalam Perspektif Hadis. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 313–321.

Fadilah, & Tohopi, R. (2020). Fitrah dalam Pendidikan Islam Menurut Hasan Langgulung. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 5(2), 226–265. https://doi.org/10.30603/jiaj.v5i2.1814

Ijudin, A., Beddu, M. J., & Halim, A. (2024). Fitrah Manusia Menurut Al- Qur ’ an dan Implikasinya Terhadap Pendidikan. Journal of Islamic Educational Development, 1(1), 12–24.

Jalal, A., Syafeie, A. K., & Nurlela. (2021). Peran Kyai dalam Meningkatkan kecerdasan Spirittual Remaja Generasi Z di Pesantren Anwarul Huda. Tarbiyaha Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3), 138–152.

Maesyaroh, A., Aryanti, D., Hayati, E., & SK, A. F. (2022). Urgensi Pemahaman Tahapan Pendidikan Fitrah Persfektif Fitrah Based Education Karya Harry Santosa. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 5(3), 157–172.

Masduki, Y., & Warsah, I. (2020). Psikologi Agama (Cetakan Pe). Tunas Gemilang Press.

Mizani, H., & Mahani, M. A. (2023). Memelihara Fitrah Manusia Melalui Pendidikan Islam dalam Keluarga. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 22(2). https://doi.org/10.47732/alfalahjikk.v22i2.206

Multahada, A. (2022). Konsep Fitrah dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Primearly, 3(1), 93–99.

Nersehan, Husnaini, N., & Murniati, W. (2022). Konsep Fitrah Based Education pada Pendidikan Anak Usia Dini. Islamic EduKids: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 99–110.

Nurhayati, R. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang-Undang No, 20 Tahun 2003 dan Sistem Pendidikan Islam. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 3(2), 57–87. https://doi.org/https://doi.org/10.31943/afkar_journal.v3i2.123

Parinduri, R., Satriyadi, & Hemawati. (2022). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Hadis Riwayat Bukhari (Setiap Anak Dilahirkan dalam Keadaan Fitrah). Jurnal Generasi Tarbiyah, 1(1), 44–63.

Rahman, H., Kencana, R., & Faizah, N. (2020). Pengembangan Nilai Moral dan Agama Anak Usia Dini (R. Astuti (ed.); Cetakan Pe). Edu Publisher.

Rubini. (2015). Hadits Tarbawi Tentang Potensi Anak (Fitrah). Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 4(2), 25–54.

Sagala, A. (2021). Takhrij dan Metode-Metodenya. Al-Ulum : Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 1–14.

Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41–53. https://doi.org/10.15548/nsc.v6i1.1555

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.

Syarifudin, M. (2021). Interpretasi Hadis: Antara Hermeneutika dan Syarh Al-Hadits. Tajdid: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 20(2), 373–400.

Ubaidillah, M. (2018). Konsep Fitrah menurut Hadis Fitrah dan Implikasinya dalam Pendidikan Keluarga pada Akidah Anak. In Skripsi. UIN Walisongo.

UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Umroh, H., Walidin, W., & Mahmud, S. (2024). Fitrah Based Education : Kesadaran Orang Tua Menumbuhkan Fitrah Keimanan Anak. 14(4), 558–572.

Zalnur, M. (2024). Pembentukan Kepribadian Muslim Anak di Masa Golden Age melalui Pendidikan Profetik Keluarga di Era Digital. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140. https://doi.org/10.24014/af.v23i1.




DOI: https://doi.org/10.15575/jth.v4i1.43773

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 saffanah ulya safitri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
slot gacor slot gacor https://lib.pasca.isi.ac.id/ https://opac.animasi.isi.ac.id/animasi/ https://bkd.iainambon.ac.id/storage/ https://sia.itny.ac.id/media/ https://siladikti.hangtuah.ac.id/server/ https://sistendik.hangtuah.ac.id/ https://partisipasisehat.kemkes.go.id/media/ https://partisipasisehat.kemkes.go.id/media/paitohk/ https://regpus.kemkes.go.id/media/ https://spi.unand.ac.id/layanan/ https://hangtuah.ac.id/