Analysis of Sanad and Matan in the Hadith on the Characteristics of Hypocrites: Study of Takhrij Hadith

Nuri Qurrotul Aini, Muhammad Fahmi Shihab

Abstract


This study aims to discuss the sanad and matan of the Hadith and the characteristics of hypocrites. This research uses a qualitative approach with a descriptive-analytical method. The formal object of this research is hadith science. In contrast, the material object is the hadith about the characteristics of hypocrites in Sahih Muslim narration No. 90 Chapter of Faith in the Encyclopedia of Hadith. The study results explain that the Hadith narrated by Muslim No. 90 meets the requirements of sahih. Thus, this tradition can be used as a valid basis for discussing the signs of hypocrisy in Islam because it has a reliable sanad. This research is expected to contribute to studying hadith and Muslims' understanding of avoiding hypocritical traits in daily life.

Keywords


Characteristics of Hypocrites; Hadith; Takhrij

Full Text:

PDF

References


Asyura, K. (2023). Membangun Moralitas Masyarakat dan Kaitannya dengan Kesadaran Beragama di Kecamatan Samalanga. Ameena Journal, 1(2), 185–197.

Auliya, H. (2022). Tanda-tanda Kemunafikan dalam Prespektif Hadis: Studi Takhrij dan Syarah Hadis. Gunung Djati Conference Series, 16.

Candra, H., & Putra, P. H. (2023). Konsep dan Teori Pendidikan Karakter: Pendekatan Filosofis, Normatif, Teoritis dan Aplikatif. Penerbit Adab.

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Takhrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Djuharnedi, H. (2019). Pendidikan Kejujuran dalam Perspektif Hadits dalam Kitab Shahih Muslim (Kajian Materi dan Metode Pembelajaran). Al-Qalam, 7(2). https://www.suara.com/news/2018/02/23/165022/indonesia-jadi-negara-terkorup-.

Habeahan, J., Lumbantobing, M., Gaol, R. Y. L., & Purba, B. (2023). Analisis Etika Individu dalam Konteks Organisasi Modern. Jurnal Ilmiah Manajemen Ekonomi Dan Akuntansi (JIMEA), 1(1), 174–181.

Hakim, L. (2022). Studi Ilmu Kalam. Fakultas Ushuluddin UIN Ar-Raniry.

Hasbi, R., Lestari, P., & Zahara, A. (2024). Tunjuk Ajar Rasulullah: Apa Tanda Melayu Beriman. Haura Utama.

Mardiah, M., & Napratilora, M. (2021). Konsep Pendidikan Karakter dalam Al-Qur’an dan Hadits. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 108–130.

Muhtador, M. (2016). Sejarah Perkembangan Metode dan Pendekatan Syarah Hadis. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 2(2), 259. https://doi.org/10.21043/riwayah.v2i2.3130

Nuraida, S. V., Dalimunthe, R. P., Raharusun, A. S., Hadis, J. I., Uin, U., Gunung, S., & Bandung, D. (2022). Introspeksi Sifat Munafik Perspektif Hadis. Gunung Djati Conference Series, 8.

Pajarudin, A. M. (2018). Konsep Munafik dalam Al-Qur’an (Kajian Semantik Toshihiko Izutsu). UIN Syarif Hidayatullah.

Puspitasari, D. I. (2023). Seni Menciptakan Kedamaian dalam Diri: Sesungguhnya Damai itu Anda yang Menciptakan. Anak Hebat Indonesia.

Putra, F. E., & Al-Ayubi, S. (2024). Playing Victim dalam Perspektif Hadis dan Kontekstual dalam Kehidupan Sosial. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(3), 262–73. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i3.326.

Royansyah. (2024). Kejujuran dalam Perspektif Hadis. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 1(4).

Sagala, A. (2021). Takhrij Hadis dan Metode-Metodenya. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2). https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.

Saltanera. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/

Sari, D. P. (2016). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1).

Sari, E., & Sofia, N. (2018). Kontruksi Alat Ukur Amanah dalam Perspektif al-Qur’an dan Hadis. Jurnal Psikologi Islam, 5.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir al-Mishbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Lentera Hati.

Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi (2nd ed.). Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

Sulton, G., & Sulthoni, A. (2024). Karakteristik Orang-Orang Munafik dalam Surat Al-Munafiqun (Studi Tafsir Ibnu Katsir). Hamlatul Qur’an: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, 5(2). https://doi.org/10.30868/at.v9i01.6492.

UIN Sunan Gunung Djati. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. In UIN Sunan Gunung Djati.

Zuchdi, D. (2023). Humanisasi Pendidikan: Menemukan Kembali Pendidikan yang Manusiawi. Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.15575/jth.v4i1.43781

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Nuri Qurrotul Aini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
slot gacor slot gacor https://lib.pasca.isi.ac.id/ https://opac.animasi.isi.ac.id/animasi/ https://bkd.iainambon.ac.id/storage/ https://sia.itny.ac.id/media/ https://siladikti.hangtuah.ac.id/server/ https://sistendik.hangtuah.ac.id/ https://partisipasisehat.kemkes.go.id/media/ https://partisipasisehat.kemkes.go.id/media/paitohk/ https://regpus.kemkes.go.id/media/ https://spi.unand.ac.id/layanan/ https://hangtuah.ac.id/