Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam

Main Article Content

Wahyudin Darmalaksana
Lamlam Pahala
Endang Soetari

Abstract

The position of hadith as the source of Islamic law has brought about a problematic long debate between the denial and the defender of hadith. The problemes surrounding the hadith's position concerns the hadith in the aḥad category which is contrasted with the mutawtir category. This study aims to analyze the position of hadith as a source of Islamic law. This researcÄh uses qualitative research method through literature study by using a content analysis methode to obtain a conclusion. The discussion of this study presents the arguments surrounding hadith as the source of Islamic law among its denials and defenders. The denial of the hadith takes the ijtihÄd rather than positioning the aḥad hadith as the source of Islamic law. Thus, the defenders of hadith from the experts of hadith still insist on asserting hadith as the source of Islamic law even though it is a category of aḥad by developing a systematic methode of hadith research. This study concludes that the problemes surrounding the position of hadith as a source of Islamic law have given rise to positive dynamics for the development of the methodology of hadith research.

Article Details

How to Cite
Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 2(2), 245–258. https://doi.org/10.15575/jw.v2i2.1770
Section
Articles
Author Biography

Wahyudin Darmalaksana, (Scopus ID: 57193208414) UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Scopus ID: 57193208414

References

Abdurrahman, Hafidz. Islam Politik dan Spiritual. Singapore: Lisan Ul-Haq, 1998.

Abdurrahman, Maman, dan Elan Sumarna. Ilmu Jarh wa Ta’dil; Metode Kritik Hadis. Bandung: Nashiru Sunnah Press, 2010.

Ad-Daur, Ahmad. Hukum Pembuktian dalam Islam. Diterjemahkan oleh Syamsudin Ramadhan. Bogor: Pustaka Thariqul Izzah, 2002.

Al-AfriqÄ«, Muḥammad bin Mukrim bin Maná¸ur. LisÄn al-‘ArÄb. Vol. VII. Beirut: DÄr al-á¹¢adr, t.t.

Al-Asyqar, Umar Sulaiman. Fiqih Islam. Diterjemahkan oleh Dedi Junaedi dan Ahmad Nurrahman. Jakarta: Akademika Pressindo, 2010.

Al-Qurá¹­ubÄ«, AbÅ« ‘Abdullah Muḥammad bin Aḥmad al-Aná¹£arÄ«. Al-JÄmi’u li al-AḥkÄmi al-Qur’Än. Vol. II. Beirut: DÄr al-Fikr, 2003.

Al-á¹¢aá¹­ibÄ«, AbÅ« Isḥaq. Al-MuwafaqÄt fÄ« Uṣūl al-Sharī’ah. Beirut: DÄr al-KutÅ«b ‘Ilmiyah, 2009.

Al-Shafi’i, Muhamad bin Idris. Ar-Risalah. Diterjemahkan oleh Ahmadie Thaha. Jakarta: Pustaka Firdaus, 1992.

Al-Siba’ī, MustafÄ. Al-Sunnah wa MakÄnatuha fÄ« Tashrī’ al-IslÄmÄ«. Bandung: CV. Diponegoro, 1979.

Amin, Kamarudin. Metode Kritik Hadis. Jakarta: Hikmah, 2009.

Audah, Abd al-QadÄ«r. Al-Tashrī’ al-JinÄi al-IslÄmi: MuqÄranan bi al-QanÅ«ni al-Waá¸i. Vol. I. Beirut: Al-RisÄlah, 1998.

Chalil, Moenawar. Kembali Kepada Alquran dan Assunnah. Jakarta: Bulan Bintang, 1999.

Darmalakasana, Wahyudin. Hadis Di Mata Orientalis: Telaah atas Pandangan Ignaz

Goldziher dan Joseph Schacht. Bandung: Benang Merah, 2004.

Darussamin, Zikri. “Kassim Ahmad Pelopor Inkar Sunnah Di Malaysia.†AlFikra: Jurnal

Ilmiah Keislaman 8, no. 1 (2009): 1–34.

Djazuli, Acep. Fiqh Siyasah. Bandung: Sunan Gunung Djati Pres, 2003.

Hakim, Luqmanul. “Fenomena Inkar Sunah dalam Perkembangan Sejarah.†Innovatio VII, no. 14 (2008): 346–64.

Hannah, Neng. “Seksualitas dalam Alquran, Hadis dan Fikih: Mengimbangi Wacana Patriarki.†Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya 2, no. 1 (2017): 45–60. doi:10.15575/jw.v2i1. 795.

Hawwa, Said. Al-Islam. Diterjemahkan oleh Abdul Hayyie al-Kattani Al-Islam. Jakarta: GIP, 2004.

Hidayat, Syamsul, dan Amrul Choiri. “Firqah Inkarus Sunnah Di Solo Raya: Kajian Kritis Pemikiran LPPA Tauhid tentang Al-Quran dan al-Sunnah.†Suhuf 25, no. 1 (2013): 1–16.

Ichwan, Muhammad Nor. “Argumentasi Sunnah: Pendekatan Normatif dan Historis Dalam Memahami Kedudukan Sunnah Sebagai Sumber Hukum Islam.†Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial 6, no. 2 (2004): 204–28.

Khon, Abdul Majid. “Paham Ingkar Sunah Di Indonesia: Studi Tentang Pemikirannya.†Teologia 23, no. 1 (2012): 57–74. doi:http://dx.doi.org/10.21580/teo.2012.23.1.1759.

Kodir, Aceng Abdul. “Sejarah Bid’ah: Ashhab Al-Hadith Dan Dominasi Wacana Islam Autentik Pada Tiga Abad Pertama Hijriyah.†Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya 1, no. 2 (2016): 211–26. doi:https://doi.org/ 10.15575/jw.v1i2.608.

Langaji, Abbas. “Fikih Golongan Ingkar Hadis.†Ahkam:Jurnal Ilmu Syariah 14, no. 2 (2014): 233–44. doi:10.15408/ ajis.v14i2.1282.

Ma’ali, Dasman Yahya. “As-Sunnah An Nabawiyah Antara Pendukung dan Pengingkarnya.†Jurnal Ushuluddin XXII, no. 2 (2014): 181–96. doi:http: //dx.doi.org/10.24014/jush.v22i2.735.

Mahmudah, Nur. “Sunnah Dalam Nalar Islam Kontemporer Nasr Hamid Abu Zayd.†ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman 6, no. 2 (2012): 285–99. doi:https://doi.org/ 10.15642/islamica.2012.6.2.285-299.

Malik, Hatta Abdul. “Naqd Al-Hadis sebagai Metode Kritik Kredibilitas Informasi Islam.†Journal of Islamic Studies and Humanities 1, no. 1 (2016): 37–66. doi:http://dx.doi.org/10.21580/jish.11.1373.

Maulida, Ali. “Inkarus Sunnah dari Kalangan Muslim dalam Lintasan Sejarah.†Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Alquran dan Tafsir 1, no. 1 (2014): 128–48.

Mz., Zainuddin. “Inkar al-Sunnah pada Aspek Kodifikasi Hadis.†Mutawâtir: Jurnal Keilmuan Tafsir Hadis 3, no. 2 (2013): 307–23. doi:https://doi.org/10.15642/ mutawatir.2013.3.2.307-323.

Nasution, Amir Hamzah, Achyar Zein, dan Ardiansyah. “Kontribusi Pemikiran Yusuf Al-Qaradawi dalam Kitab Kaifa Nata’amal Ma’a As-Sunnah Nabawiyah.†At-Tahdis: Journal of Hadith Studies 1, no. 1 (2017): 141–57.

Nur, Maizuddin M. “Tipologi Pemikiran Tentang Kewenangan Sunnah Di Era Modern.†Jurnal Substantia 14, no. 2 (2012): 146–61.

Putra, Afriadi. “Pemikiran Hadis KH. M. Hasyim Asy’ari dan Kontribusinya terhadap Kajian Hadis di Indonesia.†Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya 1, no. 1 (2016): 46–55. doi:https://doi.org/10.15575/jw.v1i1.577.

SÄbiq, Sayid. Fiqhu al-Sunnah. Vol. III. Beirut: DÄr al-Fikr, 1992.

Soetari, Endang. Ikhtisar Ilmu Hadis. Bandung: Amal Bakti Press, 2004.

Sulidar. “Liberalisme Golongan Inkar¬ussunnah Di Indonesia dan Malaysia.†Miqot 34, no. 2 (2010): 193–206.