Imla dan Komputer Arab Sebagai Transformasi Mata Kuliah Kitabah Mubtadi di UIN Raden Fatah Palembang


Qoim Nurani(1*), Muhammad Alfath Qaaf(2), Ahmad Saiful Aripin(3)

(1) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang,  
(3) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang,  
(*) Corresponding Author

Abstract


The Kitabah lil mubtadi course is a special course in the Arabic language education study program. In the 2022 academic year, this odd semester course will undergo a transformation into Arabic Imla and Computer courses. This is the background of this research so that it needs to be studied in depth to describe the transformation or changes in this course. This research is a library research that uses inductive-deductive analysis techniques. This study aims to reveal Arabic Imla and Computer courses as a transformation of special Arabic science courses. The results of this study indicate that the change in this course is a form of responding to the demands of national qualifications at the undergraduate level. This course focuses on digitizing the ability to write Arabic in a sentence and paragraph that is contained in the software offline and online. Imla and Arabic Computers are also a manifestation of the integration of science, religion, technology.


Keywords


Arabic computer; Imla’; Transformation

Full Text:

PDF

References


Amalia, T. (2019). Penggunaan media google form dalam evaluasi pembelajaran bahasa arab maharah kitabah. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5), 318–323.

Amin, M. (2020). Hakikat dan Model Integrasi Sains dan Islam serta Relevansinya pada Rekonstruksi Pendidikan Islam. IndraTech, 1(2), 47–56.

Ardyansyah, A., & Fitriani, L. (2020). Efektivitas penerapan metode discovery learning dalam pembelajaran Imla. Al-Ta’rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 230–244.

Astuti, R., Akla, A., & Sarbaini, A. (2020). Strategi Pembentukan Lingkungan Berbahasa Arab di Madrasah Aliyah. An Nabighoh, 22(01), 17–36.

Baroroh, H. (2019). Manajemen pendidikan nilai-nilai multikultural dalam pembentukan karakter religius siswa di man Yogyakarta iii tahun pelajaran 2016/2017. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 1(2), 67–87.

Darda, A. (2016). Integrasi Ilmu dan Agama: Perkembangan Konseptual di Indonesia. At-Ta’dib, 10(1), 1.

Fauzi, M. F., & Anindiati, I. (2020). E-learning pembelajaran bahasa Arab (Vol. 1). UMMPress.

Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 2(2), 63–77.

Hanifah, U. (2018). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Kontemporer (Konsep Integrasi Keilmuan di Universitas-Universitas Islam Indonesia. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 273–294.

Helmanto, F., & Hidayat, A. (2020). Deskripsi Karakter: Pembukaan Populer dalam Cerita Pendek Bahasa Arab. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 11–18.

Hikmah, K., Farikha, A., Amrullah, M., & Saputra, B. A. (2020). Kitabah Error Analysis Based on Theory of Rusydi Ahmad Thuaimah. Halaqa: Islamic Education Journal, 4(1), 45–59.

Hizbullah, N., & Mardiah, Z. (2015). Masalah Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah di Jakarta. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 2(3), 189–198.

Irmansyah, I. (2020). RPS Kitabah lil Mubtadi Kurikulum Pendidikan Bahasa Arab. UIN Raden Fatah.

Iskandar, S. (2016). Studi AlQuran Dan Integrasi Keilmuan: Studi Kasus UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 1(1), 86–93.

Khoiriyah, H. (2020). Metode Qirā’ah Dalam Pembelajaran Keterampilan Reseptif Berbahasa Arab Untuk Pendidikan Tingkat Menengah. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 10(1), 32–44.

Lathifah, F., Syihabuddin, S., & Al Farisi, M. Z. (2017). Analisis Kesalahan Fonologis Dalam Keterampilan Membaca Teks Bahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(2), 174–184.

Lestari, R. F. (2019). Kohesi dan koherensi paragraf dalam karangan narasi mahasiswa teknik angkatan 2017 Universitas PGRI Banyuwangi. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 3(1), 73–82.

Lubis, A. A. (2013). Konsep Strategi Belajar Mengajar Bahasa Arab. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 1(02).

Luthfi, K. M., Farhah, E., Malik, A., & Arummi, A. (2022). Penerapan Metode Eklektik dalam Pelatihan Peningkatan Skor Toafl Guru SMP Islam Al-Hadi. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 10(1), 23–38.

Muslim, B. (2017). Reformulasi Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Ar-Raniry Banda Aceh Berbasis Kompetensi Merujuk Pada Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (Kkni); Upaya Menciptakan Kualitas Lulusan yang Profesional dan Berkarakter Islami. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 6(2), 305–337.

Nasohah, U. N., Gani, M., Shaid, N., & Shaid, M. (2015). Model ADDIE dalam proses reka bentuk modul pengajaran: Bahasa Arab tujuan khas di Universiti Sains Islam Malaysia sebagai contoh. Makalah Disajikan Dalam Proceedings of the International Seminar on Language Teaching Tanggal, 4–5.

Pamessangi, A. A. (2019). ANALISIS KESULITAN BELAJAR BAHASA ARAB MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN BAHASA ARAB IAIN PALOPO. AL IBRAH: Journal of Arabic Languange Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.24256/jale.v2i1.1206

Pattipawae, D. R. (2011). Penerapan nilai–nilai dasar budaya kerja dan prinsip-prinsip organisasi budaya kerja pemerintah dengan baik dan benar. Sasi, 17(3), 31–44.

Putra, M. Y. (2020). PENGANTAR AL IMLA’DASAR (Kaidah Praktis Menulis Arab). GUEPEDIA.

Rahmi, N. (2018). Pengembangan Materi Qawa’id Imla’Sebagai Penunjang Mata Kuliah Kitabah I (Studi pada Mahasiswa Jurusan PBA Fakultas Tarbiyah IAIN Metro). An Nabighoh, 20(01), 111–128.

Ramadhani, D. A. (2019). Evaluasi Pengajaran Bahasa Arab Dengan Media Online Di Perguruan Tinggi. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 85–104.

Rohman, M. G., & Susilo, P. H. (2019). Peran guru dalam penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi (TIK) studi kasus di TK Muslimat NU Maslakul Huda. Reforma: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 173–177.

Sari, D. C., Purba, D. W., & Hasibuan, M. S. (2019). Inovasi pendidikan lewat transformasi digital. Yayasan Kita Menulis.

Setyawan, C. E. (2020). Arah Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Abad 21. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1), 55–82.

Shodiqoh, M., & Mansyur, M. (2022). REAKTUALISASI PROJECT BASED LEARNING MODEL DALAM PEMBELAJARAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Tanfidziya: Journal of Arabic Education, 1(03), 144–155.

Suyufuddin, M. S. (2019). Tatbiq istikhdam al kitab qawa’id al imla lil’ustadh imam zarkasyi fii ta’lim al lughah al ‘arabiyah litarqiyah maharah al kitabah ladaay thulaab al shaf al awwal bima’had Darul Hidayah al islamii Runting Pati [PhD Thesis]. IAIN Kudus.

Syafrizal, S., & Ahmad, A. (2021). Pelatihan Pembuatan RPS Berstandar Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (KKNI) di Era Revolusi Industri 4.0. ABDIMASY: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 68–76.

Taylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. John Wiley & Sons.

Tolinggi, S. O. R. (2020). Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab Berparadigma Integrasi-Interkoneksi Mengacu KKNI dan SN-DIKTI. Al-Ta’rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 177–200.

Unsi, B. T. (2020). Pembelajaran Mufradat Bahasa Arab Melalui Penerapan Metode Drill. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 71–86.

Wahab, M. A. (2016). Standarisasi kurikulum pendidikan bahasa Arab di perguruan tinggi keagamaan Islam negeri. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 32–51.




DOI: https://doi.org/10.15575/kl.v4i2.25146

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Muhammad Alfath Qaaf, Qoim Nurani, Ahmad Saiful Aripin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

1st Floor, Building of Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati
Kota Bandung, Jawa Barat

E-mail: KMultidisiplin@uinsgd.ac.id

Lisensi Creative Commons

Khazanah Sosial  are licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International