PENGARUH KUALITAS PELAYANAN PEMBIMBING IBADAH MANASIK HAJI TERHADAP TINGKAT KEPUASAN JEMAAH


soleh soleh(1*), Yuliani Yuliani(2), Prita Priantini Nur Chidayah(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of the study was to determine the effect of the quality of service of Hajj ritual counselors on the level of satisfaction of the congregation of KBIHU Pusdai Bandung city. The theory used in this research is the theory of service quality from Tjiptono. The method used in this research is a quantitative approach, by filling out a questionnaire. The sample in this study were 78 people. The data was analyzed using the Simple Regression Analysis Technique using the help of SPSS software. The results of this study obtained a coefficient of determination of 49.5% while the remaining 50% was influenced by other factors. The results of hypothesis testing can be proven that the significance value <0.05, namely 0.000, this shows that there is a significant influence between service quality on congregation satisfaction.
Keywords : Quality of mentors; Congregational satisfaction; KBIHU; Pusdai

Keywords


Kualitas Pembimbing; Kepuasan Jemaah; KBIHU Pusdai

Full Text:

PDF

References


Ali, N. (2029). Undang-undang nomor 13 tahun 2008 Penyelenggaraan ibadah haji

Budiyanto, S. A. dkk. (2015). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Desain Produk dan Keahlian Celebrity Endorser Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha MIO. Journal of Management, 1(1).

Christoper, L. (2010). Pemasaran Jasa, Manusia, Teknologi, Strategi jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Cravens, D. W. (1996). Pemasaran Strategis. Jakarta: Erlangga.

Choliq, A. (2015). Fungsi Dan Metodologi Pembimbing Manasik Haji. [online] diakses 24 februari 2024, dari www.bing.com

Fuadia, N. N. (2020). Peran Psikologi Massa Bagi Pembimbing Ibadah Haji. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 1(2), 22-32

Ghozali, I. F. (2005). Structural Eqution Modeling. Teori, Konsep Dan Aplikasi Dengan Program Lisrel.

Hasanah, H. Anas, A., & Silvi, F. A. (2021). Strategi Pengembangan Kompetensi Pembimbing Manasik Haji Profesional. Semarang: Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LP2M).

Hadi, H. N. (2014). Rekrutmen dan Pembinaan Pembimbing Manasik Haji dalam Perspektif Kebijakan Sertifikasi. Skripsi. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Kotler, P. (2009). Manajemen Pemasaran Jilid 1, edisi ketiga belas, Jakarta: Erlangga.

Laksana, F. (2008). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu

Lily, L. (2013). 'Pengaruh Kualitas Layanan Dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Maskapai Penerbangan TigerAir, Mandala E-Journal WIDYA Ekonomika.

Nizam, A. & Hanan, A. (2001). Manajemen Haji. Jakarta: Zikrul.

Sadiah, D. (2015). Metode penelitian dakwah: pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Bandung.

Sembiring, E., & Wardhana, A. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Teller Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Pt. Bank Rakyat Indonesia (Persero), Tbk., Kantor Unit Kemang, Cabang Bogor. eProceedings of Management, 2(1).

Shaka, A. (2019). Profesi, profesional dan pekerjaan. Jurnal Teknologi

Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi Dengan Perbandingan Perhitungan Manual dan SPSS, Jakarta: Prenadamedia Group.

Sugiyono, S. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. cengkareng: Pustaka keramat 98.

Suharismi, A. (2017). Pengembangan instrument penelitian dan penilaian program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sukayat, T. (2016). Manajemen haji, Umroh dan Wisata Agama, Bandung.

Susilo, S. (2023). ).Pengaruh Bimbingan Manasik Haji Terhadap Kemandirian Jemaah KBIHU Al Muhajirin Palembang. Social Science and Contemporary Issues Journal. 1(1), 11-19.

Tiono, S. (2017). kualitas pelayanan pada pt sumberprima ekabahari di pontianak. bis-ma (Bisnis Manajemen), 1(9).

Tjiptono, T. (2019). Pemasaran Jasa. Yogyakarta: Andi.

Tjiptono, T. & Chandra, G. (2011). Service quality & satifacion, Yogyakarta. Andi.

Winkel, W.S. (1991). Bimbingan dan konseling di institusi Pendidika. Jakarta: Grasindo

Zeithaml, A. at, al. (2009). Service Marketing (Edisi Lima) Mc Graw Hill. United States of America




DOI: https://doi.org/10.15575/mjhu.v2i2.34821

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

 

 

 

 

 

 


Editorial Office:
S1 Program Studi Manajemen Haji dan Umrah
Fakultas Dakwah dan Komunikasi
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jalan A.H. Nasution No. 105, Cibiru
Bandung, Jawa Barat, Indonesia, 40614
Phone: 022- 7802276