Peran Bidang Penyelenggara Haji dan Umrah Kementerian Agama Kabupaten Sumedang dalam Pelayanan Pendaftaran Haji Tahun 2023


Arindika Aprilliani(1*), Barhrudin Barhrudin(2), Yuyun Yuningsih(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of the study was to determine the regulations, concepts, and behavior of officers from the Hajj and Umrah Organizer of the Ministry of Religion of Sumedang Regency in serving Hajj registration in 2023. The method used is qualitative method. The theory used is Levinson's role theory. The results of the interview show that there are other regulations in the Minister of Health Circular Letter Number.02.01/Menkes/33/2020 for pilgrims who have registered but when in the waiting period have a history of illness in the circular letter can delegate or cancel the hajj registration. PHU Kemenag Sumedang has two concepts in Hajj registration, namely direct registration and online registration through the Hajj smart application. Officer behavior in Hajj registration services must be in accordance with officer operational standards.

Keywords


Peran, Regulasi, Konsep, Perilaku, Petugas.

Full Text:

PDF

References


Azra, A. (2008). Kajian Tematik Al-Qur’an Tentang Fiqih dan Ibadah. Bandung. Angkasa.

Baykhaqi, M. I. (2021). Optimalisasi Pelayanan Haji dan Umrah

pada Masa Pandemi Covid-19 di Kantor Kementerian Agama Kabupaten Tangerang. Fakultas Dakwah dan komunikasi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Berry, D. (2003). Pokok-pokok fikiran dalam Sosiologi, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Direktorat Jenderal Penyelenggaraan Haji dan Umrah. (2019). UU Nomor 8 Tahun 2019 tentang Penyelenggaraan Ibadah Haji dan Umrah. Diakses pada 3 September 2023 dari https://haji.kemenag.go.id

Fadhli, M. N. (2019). Ibadah Haji dan Umrah. Klaten. Cempaka Putih.

Gramedia, B. (2021). Pengertian Norma : Fungsi, Contoh dan Ciri-cirinya. Diakses pada 7 November 2023 dari Https://gramedia.com

Hidayat, M. F. (2021). Analisis Strategi Pelayanan Pendaftaran Jemaah Haji Kantor Kementerian Agama Kota Tangerang Selatan. Fakultas Dakwah dan Komunikasi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Hidayatullah, S. (2018). Ensiklopedian Rukun Islam Ibadah Tanpa Khilafah Haji, Jakarta. Al Kautsar Prima Indocamp

Iqbal, M. (2004). Mendongkrak Kinerja Bisnis Bengkel Roda 4 & Roda 2, Jakarta. PT Elex Media Komputindo.

Ismail, R. (2008). Menuju Hidup Islam, Yogyakarta: Pustaka Insani Madani. Kanwil Kemenag, Sulsel. (2021). Apa itu istitha'ah haji. Diakses pada 1 September 2023 dari https://sumsel.kemenag.go.id

Kusuma, H., Tiah, P. (2022). Pasal 29 Ayat 2 UUD 1945 : Bunyi, Makna dan Contohnya. Diakses pada 3 Sepetember 2023 dari https://detik.com

Nuraedah, S., Anies, A. (2017). “Manajemen Bimbingan Manasik Haji dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Jemaah Haji.” (Universitas Islam Negeri SyarifHidayatullah) Jakarta.

Nurfitriah, B.P. (2019). Optimalisasi Peran Petugas Kloter Haji Pada Kantor

Kementerian Agama Kota Tangerang Tahun 2019. Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Raya, A. T., Musdah, S. (2003). Menyelami Seluk-Beluk Ibadah dalam Islam. Jakarta: Prenada Media

Saputri, R. I. (2018). Pelayanan Prima Pendaftaran Ibadah Haji Kantor Kementerian Agama Kabupaten Demak. Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Sodik, A. J. (2014). Panduan Haji dan Umrah, Jogjakarta. Buku Pintar




DOI: https://doi.org/10.15575/mjhu.v3i1.34925

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

 

 

 

 

 

 


Editorial Office:
S1 Program Studi Manajemen Haji dan Umrah
Fakultas Dakwah dan Komunikasi
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jalan A.H. Nasution No. 105, Cibiru
Bandung, Jawa Barat, Indonesia, 40614
Phone: 022- 7802276