Inovasi Pelayanan Publik dalam Pembuatan E-KTP di Indonesia


Feby Hidayat(1*)

(1) Universitas Negeri Padang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper discusses service innovation in making e-KTP in Indonesia. Good public services can be seen and approved by the implementation in accordance with service standards. To achieve a good service standard is needed in public organizations. Public service innovations have now become what must be done by service providers, both in the level of the central government or regional governments. Every government is required to improve community services to the community in the form of existing innovations. The goals expected by public organizations can be used effectively and efficiently. The purpose of this article is to promote several types of public services in making e-KTP in Indonesia. The method used in this article is qualitative research with descriptive studies. The technique of taking data is based on library research and collecting data from online journals. The conclusion obtained is that which is expected to lead to the theory of service standards, namely procedures, completion time, service costs, service products, infrastructure and infrastructure, as well as maximum competency of service providers.


Full Text:

PDF

References


Dewi, S., Listyowati, D., & Napitupulu, B. E. (2018). Data Penduduk dan E-KTP. Jurnal Sistem Informasi Universitas Suryadarma, 5, 134–139.

Dwiyanto, A. (2005). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik. Pustaka Pelajar.

Eldo, D. H. A. P. (2018). Analisis Best Practice Inovasi Pelayanan Publik (Studi pada Inovasi Pelayanan “Kumis Mbah Tejo” di Kecamatan Tegalrejo Kota Yogyakarta. Jurnal Manajemen Pelayanan Publik, 1.

Firmanda, G. (2015). Inovasi Pelayanan Publik Kantor Imigrasi Kelas I Khusus Surabaya Melalui Unit Layanan Paspor (Ulp) Margorejo Di Mall Maspion Square Surabaya. Ilmu Administrasi Negara, 3.

Keputusan Menteri. (2003). Keputusan Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara Nomor 63 tahun 2003 tentang Pedoman Tata Laksana Pelayanan Umum.

Keputusan Menteri. (2004). Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor KEP/26/M.PAN/2/2004 tanggal 24 Februari 2004 tentang petunjuk Teknis Transfarasi dan Akuntabilitas dalam Penyelenggaraan Pelayanan Publik.

Lokabora, M. Y. (2018). Inovasi Jemput Bola Administrasi Kependudukan (Jebol Anduk) Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7, 64–69.

Maisyiah. (2018). Tinjauan tentang Pelayanan Admnistrasi Terpadu Kecamatan (Paten) di Kantor Kecamatan Loa Janan Kabupaten Kutai Kartanegara. Jurnal ILmu Hukum Dan Sosial, 2.

Mirnasari, R. M. (2013). Inovasi Pelayanan Publik UPTD Terminal Purabaya-Bungurasih. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik, 1, 71–84.

Moleong, L. J. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Mulyadi. (2015). Akuntansi Biaya (Edisi 5). Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN.

Nur, K. R., & Setiyono, B. (2018). Survey Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan E-KTP Kecamatan Tembalang Kota Semarang. Journal of Sosial And Political, 8, 1–10.

Pasolong, H. (2010). Teori Administrasi Publik. Alfabeta.

Pebriani, V. (2019). Analisis Inovasi Pelayanan Publik Gesit Aktif Merakyatnya Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil (Gampil) Kota Malang. Jurnal Ilmu Sosial Dan Politik, 8, 112–128.

Peraturan Daerah. (2017). Peraturan Daerah Nomor 7 tahun 2017 tentang Perubahan Peraturan Daerah Nomor 10 tahun 2011 tentang penyelenggaraan Administrasi Kependudukan dan Peraturan Bupati Pesisir Selatan Nomor 24 tahun 2017 tentang unit kerja layanan dinas kependudukan dan pencata.

Pratama, Y. I. (2019). Inovasi Sistem Pelayanan Administrasi Kependudukan Kelurahan Dinoyo (Sakindo) Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. Jurnal Online Publika, 6, 1–7.

Pratiwi, P. (2018). Inovasi Pelayanan Publik "Motor Pelayan Lorong Ta pada Kantor Kecamatan Rappocini Kota Makassar. Jurnal Administrasi Negara, 24, 239–148.

Sasundame, R.G., Tulusan, F.J.K. (2016). Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governace dalam Pembuatan e-KTP di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Minahasa Utara. 1.

Ria, D. (2019). Direkam di Sekolah, Sweet Seventeen, KTP-el ku Datang : Inovasi Pemerintah Kota Surakarta. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 8, 1–13.

Robbins, S. P. (2006). Perilaku Organisasi. Gramedia.

Rogers, E. M., Rogers, R. A.(1976). Communication In Organization. The Free Press.

Sinambela, L. (2006). Reformasi pelayanan publik:Teori, Kebijakan, dana Implementasi. Balai Pustaka.

Sinambela, Poltak, L., & Dkk. (2011). Reformasi Pelayanan Publik. Bumi Aksara.

Sutarno. (2012). Serba Serbi Manajemen Bisnis (Graha Ilmu).

Undang-undang. (2009). Undang-undang nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik.

Undang-undang. (2013). UU Nomor 24 Tahun 2013 pasal 63 ayat 1.




DOI: https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i2.22585

DOI (PDF): https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i2.22585.g9032

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Feby Hidayat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Ministrate: Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah
Has Been Indexed on:

Indeks Harvard    
    
      

 


Ministrate : Jurnal Birokrasi dan Pemerintahan Daerah is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International