Reformasi Administrasi Publik pada Digitalisasi Pelayanan Surat Izin Mengemudi (SIM)


Elizabeth Girsang(1*), Eko Prasojo(2)

(1) Universitas Indonesia, Indonesia
(2) Universitas Indonesia, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Driving license (SIM) is proof of registration and identification for a person who has met the administrative requirements, is physically and mentally healthy, as well as proof that the person understands traffic regulations and can drive a motorized vehicle, so it is granted by the Police. Making and renewing SUM is carried out at the Office of the SIM Administration Executing Unit (Satpas) which are available in several locations in each region, and when obtaining a SIM cannot be represented by someone else. There were problems in managing SIMs, one of which was extortion, which then triggered the implementation of administrative reforms towards digitizing services. There are three main principles in practice in preventing extortion in licensing and non-licensing, namely predictability, digitizing services and not burdening. Departing from public problems related to SIM services, the Directorate of Registration and Identification (Dit Regident) of Korlantas Polri innovates by utilizing technology.


Full Text:

PDF

References


Aureliza, Sherina Revilia, Agus Widiyarta. 2022. Efektivitas Pelayanan SIM Corner pada Era New Normal. Jurnal Kebijakan Publik. Surabaya

Caiden, G. E. 1969. Administrative Reform. London: London Allen Lane The Penguin.

Danial, E, & Warsiah. 2009. Metode Penulisan Karya Ilmiah. Bandung: Laboraterium Pendidikan Kewarganegaraan. Depdiknas.

Djatiutomo, Tri Julianto. 2020. Laporan Evaluasi Pelayanan SIM. Kasubdit SIM Ditregident Korlantas Polri.

Engkus, E. 2017. Administrasi Publik dalam Perspektif Ekologi. JISPO Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 7(1), 91-101.

Faturahman, B. M. 2017. Reformasi Administrasi dalam Manajemen Bencana. Mimbar Yustitia, 1(2), 185-201.

Fuji, S. D., &Hasibuan, L. 2021. Peran Kepolisian dalam Melakukan Pembinaan Keamanan Dan Ketertiban Masyarakat Desa Melalui Pendekatan Komprehensip (Penelitian Di Polsek Baturaja Barat).

Handrian, E., & Putriani, S. 2021. Reformasi Administrasi Pelayanan Publik di Kantor Camat Minas Kabupaten Siak Provinsi Riau. JIAP (Jurnal Ilmu Administrasi Publik), 9(2), 143-154.

Hendrayady, A. 2011. Reformasi Administrasi Publik. Jurnal FISIP UMRAH, 1(1), 107-113.

https://www.polri.go.id/sim

https://en.wikipedia.org/wiki/Driving_licence_in_Germany

https://en.wikipedia.org/wiki/Driving_licence_in_Australia

Junaidi, J. 2015. E-Government dalam Bingkai Reformasi Administrasi Publik menuju Good Governance. JKAP (Jurnal Kebijakan dan Administrasi Publik), 9(1), 55-67.

Juwita, Agnes. 2015. Optimalisasi SIM Online Sebagai Strategi Untuk Mewujudkan Pelayanan Prima pada Kantor Satpas Jember. Airlangga Development Journal. Surabaya.

Kadarisman, M. 2020, December. Penyalahgunaan Kewenangan Administrasi: Determinan Reformasi Administrasi Publik dalam Perspektif Tindak Pidana Korupsi di Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 2020).

Masitoh, Siti. 2021. Ini Strategi Pemprov DKI Jakarta Wujudkan Jakarta bebas dari pungli. Kontan News. https://regional.kontan.co.id/news/ini-strategi-pemprov-dki-jakarta-wu judkan-jakarta-bebas-dari-pungli

Nugroho, S. A., Kismartini, K., & Purnaweni, H. 2016. Reformasi Administrasi Pelayanan Publik (Studi Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan Jawa Tengah). Gema Publica: Jurnal Manajemen dan Kebijakan Publik, 2(1), 13-27.

Quah, Jon S. Tien. 2010. Public Administration Singapore Style. United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited. The Florida State University. USA.

Razak, I. M. R. R., Abdussamad, Z., IP, S., Nurdiansyah, W., Sos, S., Ramdani, A., ... & Sumarni, S. 2021. Reformasi Administrasi Publik. Media Sains Indonesia.

Sandiasa, G., & Agustana, P. (2018). Reformasi Administrasi dan Birokrasi Pemerintahan Daerah dalam Menigkatkan Kualitas Layanan Publik di Daerah. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Publik, 3(1), 1-8.

Saragih, A. H., Susilawati, N., & Hendrawan, A. 2019. Reformasi Administrasi Pelayanan Publik: Studi pada Penerapan Kebijakan Electronic Samsat (E-Samsat) di Provinsi DKI Jakarta. Dialogue: Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 1(1), 12-24.

Satibi, I. 2022. Prinsip Right Man on the Right Place untuk Mewujudkan Reformasi Administrasi Publik di LLDIKTI Wilayah X. Julrnal Kelola Jurnal Ilmu Sosial, 2(1), 121-132.

Tauhid, S. E. 2021. Lingkup Reformasi Administrasi Publik. Reformasi Administrasi Publik, 85.

Turner, Mark, dan David, Hulme. 1997. Governance, Administration, and Development: Making The State Work. London: Macmillan Press Ltd.

Ulhak, Z. 2017. Pencegahan Patologi Birokrasi melalui Reformasi Administrasi Pelayanan Publik. Jurnal Ilmiah Administrasi Negara, 14(3).

Wibisono, D. S. 2011. Studi Deskriptif Tentang Kepuasan Masyarakat terhadap SIM Corner di Tunjungan Plaza Surabaya. Journal Unair Ac.

Yusriadi, Y., & Misnawati, M. 2017. Reformasi Birokrasi dalam Pelayanan Publik (Studi Pelayanan Terpadu Satu Pintu). Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik, 7(2), 99-108.




DOI: https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i2.25681

DOI (PDF): https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i2.25681.g9011

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Elizabeth Girsang, Eko Prasojo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Ministrate: Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah
Has Been Indexed on:

Indeks Harvard    
    
      

 


Ministrate : Jurnal Birokrasi dan Pemerintahan Daerah is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International