Penerapan Pendekatan Konseling Eksistensial Humanistik untuk Mengurangi Perilaku Hedonis Siswa di SMAN 10 Makassar

Qawiyyan Fitri, Alimuddin Mahmud, Abdul Saman

Abstract


This research was intended for reducing student hedonic behaved, using experiment type Pre-Experimental Design with research One-Group Pretest-Posttest Designs. Data was collected using questionnares and observation instruments. Data analysis used descriptive statistical analysis and non parametric inferential statistical analysis. The results of research showed that the hedonist behavior of the students before being given the treatment of existential humanistic counseling approached was in the high category and after being given the treatment of humanistic existential counseling is in the low category, the treatment was be given through three steps namely preliminary step, mid step and termination step with seven times for face-to-face meetings.


Keywords


counseling, existential, humanistic hedonist, student

Full Text:

PDF

References


Abimanyu, S. (1983). Teknik Pemahaman Individu (Teknik Non Tes). Makassar: FIP UNM.

Ajeeng, N. (2013). Terapi Eksistensial Humanistik. Di akses pada tanggal 17 Maret 2017 melalui https://nurainiajeeng.wordpress.com/2013/03/24/terapi-eksistensial-humanistik/.

Anwar, MF (2011). Terapi Eksistensial Humanistik Dalam Konseling Islam. Jurnal Holistik Vol 12 Nomor 01, Juni 2011/1433 H.

Corey, G. (1995). Teori Dan Praktek Dari Konseling Dan Psikoterapi. Edisi Ke Empat. Semarang : IKIP Semarang Press.

Corey, G. (1988). Teori Dan Praktek Konseling Dan Psikoterapi. Bandung: PT Eresco.

Hadi, S. (2004). Statistik, Jilid 2. Yogyakarta: Andi Offset.

Ingarianti, T.M. (2015). Psychological Meaning Of Money Dengan Gaya Hidup Hedonis Remaja Di Kota Malang. (e-journal). Print.

May, R. & Yalom, I. D. (2005) “Existential Psychotherapy”, dalam R. J. Corsini dan D.

Nitadyah, P. (2015). Hedonisme. Di akses pada tanggal 19 Maret 2017 https://purplenitadyah.wordpress.com/2012/05/05/hedonisme/

Prayitno. (1999). Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Edisi Revisi. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Primayanti, Hendri., Madriantari., Dantes N. (2014). Penerapan Konseling Eksistensialis Humanistik Melalui Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa Kelas VIII BSMP Negeri 3 Singaraja. e-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling Vo:2 No 1. Universitas Pendidikan Ganesha. Print.

Pontania, A. R. (2016). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Gaya Hidup Hedonis Pada Siswa SMA Negeri 4 Surakarta. Naskah Publikasi. Fakultas Psikologi: Universitas Muhammadiyah Surakarta. E- Journal. Print.

Rochem, (2011) Teori Belajar Humanistik, di akses pada 10 Maret 2017 https://rochem.wordpress.com/2011/12/16/teori-belajar-humanistik/

Sarlina, RW. (2016). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kecenderungan Gaya Hidup Hedonis Pada Remaja Klub Mobil Violet Auto Female Di Kota Purwekerto. Universitas Muhammadiyah Purwekerto. E-journal. Print.

Tiro. (2004). Dasar-Dasar Statistik. Makassar: UNM.

Trimartati, N. (2014). Studi Kasus Tentang Gaya Hidup Hedonisme Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling Universitas Ahmad Dahlan. Plembutan: Psikopedagogia. Vol. 3, No.1.

Yulianto. (2015). GUIDED IMAGERY: Konsep Konseling Kreatif Untuk Penanganan Post Traumatic Stress Disorder (PTSD). Vol. 1. No. 1. STKIP Muhammadiyah Pringsewu.




DOI: https://doi.org/10.15575/psy.v6i1.3453

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


web
stats

View My Stats

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.