City Branding melalui Aplikasi Sampurasun


Nuri Yatul Hikmah(1*), Dadan Anugrah(2), Rusmulyadi Rusmulyadi(3)

(1) Jurusan Ilmu Komunikasi Humas UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Jurusan Komunikasi Penyiaran Islam, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Jurusan Ilmu Komunikasi Jurnalistik UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the steps of city branding in Purwakarta Regency through the Sampurasun application. This research uses a descriptive study approach and uses a constructivist paradigm with the help of primary and secondary data and data collection techniques through unstructured interviews and direct observation in the field. The results of this study indicate that the Purwakarta Regency city branding activities carried out by the Purwakarta Regency Disporaparbud include four steps, namely the creation of core brand values, creation of core brand messages, determination of brand personality, and determination of brand icons, and resulted in the conclusion that Purwakarta Regency determines city branding as a city. Sundanese cultural tourism or Purwakarta Pesona Sunda.

Full Text:

PDF

References


Aaker, D. (1996). Managing Brand Equity Capitalizing on The Value of A Brand Name. New York: The Free Press.

Amuiza, B. C. & Ernawati, J. (2014). Karakter Kota Dalam Persepsi Masyarakat (Studi Kasus Kota Pantai Probolinggo). Journal Of Environmental Engineering & Sustainable Technology, 1(1), 33-39.

Asmani, M. J. (2011). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta.

Asmarandana, S. (2018). Kabupaten Purwakarta Luncurkan Aplikasi Sampurasun Pariwisata. April 28, 2021, retrieved from https://indopetronews.com/2018/02/20/Kabupaten Purwakarta-luncurkan-aplikasi-sampurasun-pariwisata/.

Dapu, M. S., Kawengian, D. D., & Waleleng, G. (2015). Persepsi Khalayak Terhadap Iklan Aqua Botol Tanpa Segel Plastik (Studi Di Kelurahan Malalayang I Timur Kota Manado). E-Journal Acta Diurna, 4(3), 1-10.

Firmansyah, M. A. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). Yogyakarta: CV Budi Utama.

Intyaswono, S., Yulianto, E., & Mawardi, M. K. (2016). Peran Strategi City branding Kota Batu dalam Trend Peningkatan Kunjungan Wisatawan Mancanegara. Jurnal Administrasi Bisnis, 30(1), 65-72.

Istiqomah, Z. (2019). Kabupaten Purwakarta Turunkan Target Wisatawan. April 28, 2021, retrieved from https://republika.co.id/berita/qdv3uu368/Kabupaten Purwakarta-turunkan-target wisatawan.

Knapp, E. D. (2001). The Brand Mindset. Yogyakarta : Andi.

Lazfihma. (2014). Analisis Gaya Bahasa Dalam Slogan Iklan Minuman di Televisi. Skripsi, Bahasa dan Sastra Indonesia, Univesitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Ludwianto., Bianda,. & Panji, A. (2020). Jumlah Pengguna Internet Indonesia Tahun 2020 Capai 196,7 Juta, Naik karena WFH. April 28, 2021, retrieved from https://kumparan.com/kumparantech/jumlah-pengguna-internet-indonesia-tahun-2020-capai-196-7-juta-naik-karena-wfh-1uYnJ729dTL/full..

McQuail, D. (1987). Mass Communication Theory (Teori Komunikasi Massa). Jakarta: Erlangga.

Moser, M. (2006). United We Brand, Menciptakan Merk Kohesif yang Dilihat, Didengar, dan Diingat. Jakarta : Erlangga.

Shambodo, Y. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Persepsi Khalayak Mahasiswa Pendatang UGM Terhadap Siaran Pawartos Ngayogyakarta Jogja TV. Jurnal AL-zhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 1(2), 98-110.

Sudjiman, dkk. (1992). Serba-Serbi Semiotik. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Sukmaraga, A. & Nirwana, A.( 2016). City Branding : Sebuah Tinjauan Metodologis Dengan Pendekatan Elaborative, Praktis, dan Ilmiah. Jurnal Ilmiah Nasional, 1(1), 1-17.

Susanti, R. (2019). Strategi City branding Pekalongan “World’S City of Batik” dalam Gelar. Jurnal Seni Budaya, 16(1), 96-109.

Wahdini, A. (2020). City Branding Melalui Website Visitingjogja.com (Studi Deskriptif pada Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta). Skripsi, Ilmu Komunikasi Hubungan Masyarakat, UIN Sunan Gunung Djati, Bandung.

Yananda, M. R. & Salamah, U. (2014). Branding Tempat: Membangun Kota, Kabupaten, dan Provinsi Berbasis Identitas. Jakarta: Makna Informasi.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v5i1.18053

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.