Kegiatan Cyber Public Relations Diskominfo Jabar Melalui Instagram @humas_jabar


Galuh Puteri Nurul Ichwan(1*), Asep Saeful Muhtadi(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This This study aims to find out an overview of the stages of cyber public relations activities carried out by the West Java Communication and Informatics Service through social media instagram @humas_jabar. This study uses the model of The Circular Model of SoMe for Social Communication by Regina Luttrell with the paradigm of constructivism through qualitative descriptive methods as well as data collection techniques through in-depth interviews, passive post-participation observations and collected documentation. Researchers describe the stages of managing Instagram social media @humas_jabar starting from sharing, optimizing, managing, and engaging. The results showed that the cyber public relations activities carried out by IKP Diskominfo West Java through Instagram @humas_jabar, through four stages in it, the first stage is disseminating content, the second stage is maximizing messages, the third stage is managing information, and the last stage is involving the public.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. Z. (2015). Manajemen Komunikasi; filosofi, konsep, dan aplikasi. Bandung: CV Pustaka Setia.

Achmed, Setianti, & Puspitasari. (2019). Pengelolaan Instagram @humas_sumedang Sebagai Media Komunikasi dan Media Informasi Oleh Humas Sekretariat Daerah Sumedang. Jurnal Ilmu Komunikasi Universitas Garut, 5(2). 1-2

Ardianto, E. (2014). Handbook of Public Relations Pengantar Komprehensif. PT. Refika Aditama.

_______. (2016). Handbook of Public Relations: Pengantar Komprehensif Cetakan ke-4. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Basit, Abdul, & Rahmawati. (2017). Cyber Public Relations (E-Pr) Dalam Brand Image Wardah Kosmetik dengan Pedekatan Mixed Method. Journal of Communication, 1(2). 197-208.

Djoukanova, A. & Georgieva, A. (2014). Content Marketing: New Opportunities for Building Strong Brands Online. Semantic Scholar. Master Thesis.

Habibi, M. R., dkk. (2020). Peran Publik Relations Officer dalam Menangani Keluhan Pelanggan Baso Aci Ganteng. Jurnal Ilmu Hubunga Masyarakat. 3(1).

Kriyantono, R. (2014). Teori-Teori Public Relations Perspektif Barat Dan Lokal. Jakarta: Kencana

Kusuma, D. F., & Sugandi, M. S. (2018). Strategi pemanfaatan Instagram sebagai media komunikasi pemasaran digital yang dilakukan oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(1).

Luttrell, R. (2019). Social Media: How To Engage, Share, and Connect. Lanham: Rwman & Littlefield, Third Edition.

_________. (2016). Social Media: How to Engage, Share, and Connect. Rowman & Littlefield.

Machfoedz, M. 2010. Komunikasi Pemasaran Modern. Yogyakarta: Cakra Ilmu.

Ningtyas, T. (2018). Kepercayaan Masyarakat (Citizen Trust) di Badan Pertanahan Nasional (BPN) II Surabaya. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial, 2(1).

Onggo, B. J. (2004). E-PR: Menggapai Publisitas di Era Interaktif Lewat Media Online. Yogyakarta: Andi.

________. (2004). Cyber Public Relations: Strategi Membangun dan Mempertahankan Merek Global di Era Globalisasi Lewat Media Online. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Prastiwi., & Yuniasanti, R. (2014). Hubungan antara Model Komunikasi Dua Arah Antara dan Bawahan dengan Motivasi Kerja pada Bintara di Polresta Yogyakarta. Jurnal Psikologi Integratif 2(2).

Prisgunanto, I. (2006). Komunikasi Pemasaran Strategi Dan Taktik Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Qolbiyah, S., Amin, D. E. S., & Astuti, D. R. (2018). Pengelolaan Pemeliharaan Citra Melalui Pameran (Studi Kasus Biro Humas dan Informasi Publik Kementerian Pertanian Indonesia). Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 1(4).

Rahim, E. I. (2013). Partisipasi dalam Perspektif Kebijakan Publik. Jurnal Universitas Negeri Gorontalo.

Rismawati, E., & Dulwahab, E. (2019). pengelolaan cyber public realations dalam membentuk corporate branding. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 2(3).

Rizky, N. & Setiawati, S. D. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Haloa Cafe sebagai Komunikasi Pemasaran Online. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2).

Rohman, A., Hanafi, Y., & Hardianto, W. T. (2019). Penerapan prinsip-prinsip good governance dalam meningkatkan kualitas pelayanan publik. Reformasi, 9(2).

Rusdianto, U. (2014). Cyber CSR a guide to CSR communications on Cyber Media. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sakinah, M., Eif, D., & Cholidah, L. I. (2019). Pengelolaan Cyber Public Relations dalam Meningkatkan Citra. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 2(1).

Satyadewi, A. J., Hafiar, H., & Nugraha, A. R. (2017). Pemilihan Akun Media Sosial Instagram oleh Holiday INN Bandung. Jurnal The Messenger, 9(2).

Sopariah, I. Y., Sanusi, I. S., & Astuti, D. R. (2021). Manajemen Penerbitan Majalah eMagz Melalui Four Step Public Relations. Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, 4(2).

Wibawa, D. (2020). Hukum dan Etika Humas: Membina Hubungan Baik dengan Wartawan. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Wijaya, H., & Sirine, H. (2016). Strategi segmenting, targeting, positioning serta strategi harga pada perusahaan Kecap Blekok di Cilacap. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 1(03).




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v7i1.20784

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.