Strategi Komunikasi Humas Dinas Kesehatan Kota Bandung dalam Penyelenggaraan Vaksinasi Covid-19 Pada Masyarakat Kota Bandung


Hartantio Kusumo Wardoyo(1*), Asep Saeful Muhtadi(2), Uwes Fatoni(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the communication strategy process in the covid-19 vaccination activities of the Public Relations of the Bandung City Health Office. This research was conducted using descriptive qualitative methods using primary data sources and secondary data, and the data collection techniques used were through observation, in-depth interviews, and documentation. The results of the research obtained by the Public Relations of the Bandung City Health Office have implemented a communication strategy, namely by means of; 1) Defining Problems: situation analysis, media analysis and target target analysis; 2) planning and Programming: setting goals and formulating plans; 3) taking action and communicating: coordination and dissemination of information; 4) evaluation: monitoring and response, and listening to community criticism & suggestions.

Full Text:

PDF

References


Ardianto, E. (2016). Handbook of public relations. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Cangara, H. (2014). Perencanaan dan strategi komunikasi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2006). Effective public relations (Edisi kesembilan). Jakarta: Kencana.

Effendy, O. U. (1992). Ilmu komunikasi: Teori dan praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Effendy, O. U. (2006a). Hubungan masyarakat: Suatu studi komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Effendy, O. U. (2006b). Ilmu komunikasi: Teori dan praktek. Bandung: Rosdakarya.

Novianti, E. (2020). Strategi komunikasi humas Jawa Barat pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Komunikasi, 15(3).

Hamad, I. (2016). Modul pembelajaran perencanaan program komunikasi. Universitas Terbuka.

Hasybullah, M. A. (2018). Manajemen special event upacara adat Seren Taun Cigugur Kuningan. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1).

Kartini, D. (2013). Corporate social responsibility. Bandung: Refika Aditama.

Khairullah. (2021). Strategi komunikasi humas Kantor Kementerian Agama Kota Bengkulu dalam meningkatkan pengetahuan peserta haji. Jurnal Ilmu Komunikasi.

Muhtadi, A., Dulwahab, E., & Huriyani, E. (2020). Strategi komunikasi terapeutik dalam pengobatan korban kekerasan seksual. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8, Juni 2020.

Mukarom, Z., & Laksana, M. W. (2015). Manajemen public relations (Panduan efektif pengelolaan hubungan masyarakat). Bandung: Pustaka Setia.

Mulyana, D. (2000). Ilmu komunikasi: Suatu pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Morissan, A. (2014). Metode penelitian survei (Cetakan ke-2). Jakarta: Kencana.

Nova, F. (2011a). Crisis public relations: Bagaimana PR menangani krisis perusahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Nova, F. (2011b). Crisis public relations: Strategi PR menghadapi krisis, mengelola isu, membangun citra, dan reputasi perusahaan. Jakarta: Rajawali Pers.

Onggo, B. J. (2004). Cyber public relations. Jakarta: PT Media ElexKomputindo (Gramedia Group).

Parimita, W. (2018). Bahan ajar meeting, incentive, conference, and exhibition (MICE). Jakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta.

Putra, I. G. N. (1999). Manajemen hubungan masyarakat. Yogyakarta: Universitas Atmajaya.

Ryastyo. (2017). Strategi komunikasi humas RS PKU Muhammadiyah Surakarta dalam edukasi komunikasi efektif pada karyawan. Jurnal Ilmu Komunikasi.

Rosmala, D., & Rizqi, R. S. (2011). Implementasi webcrawler pada social media monitoring. Jurnal Informatika, 2(2).

Sisilian. (2015). Strategi komunikasi humas dalam membentuk citra pemerintah di Kota Malang. Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(3).

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kombinasi (mix methods). Bandung: Alfabeta.

Suherdiana, A., Ridwan, A., & Fatoni, A. (2020). Pesan dakwah ormas Islam Indonesia dalam menghadapi krisis keagamaan masa pandemi Covid-19. Karya Tulis Ilmiah.

Sukarna. (2011). Dasar-dasar manajemen. Bandung: Mundar Maju.

Sulistyaningtyas, I. D. (2010). Riset sebagai ujung tombak keberhasilan program public relations. Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2).

Suryanto. (2015). Pengantar ilmu komunikasi. Bandung: CV Pustaka Setia.

Wahyudi, T. (2015). Strategi komunikasi humas pemerintah Kota Makassar dalam mensosialisasikan program Makassar Tidak Ratansa. Jurnal Ilmu Komunikasi.

Usman, N. (2002). Konteks implementasi berbasis kurikulum. Jakarta: Grasindo.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v6i2.21093

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.