Kampanye Public Relations Greenpeace Indonesia dalam Menangani Krisis Iklim


Ikhsan - Hambali(1*), Imron Rosyidi(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This article discusses the process of Greenpeace Indonesia's public relations campaign to deal with the climate crisis through Instagram social media. This study was conducted using a descriptive qualitative constructivism approach. Source of data based on public relations informants Greenpeace Indonesia. Data collection techniques using in-depth interviews, passive participatory observation, data collection with documents. The results of this study explain that Greenpeace Indonesia's public relations campaign to handle the climate crisis through social media Instagram @greenpeaceid has gone through four main processes. 1) The process of identifying problems by looking for data and facts in the field; 2) Campaign design process by determining campaign targets; 3) the process of implementing a campaign that adheres to the results of problem identification analysis in the form of scientific data; 4) Evaluation process by looking at and assessing indicators of program implementation results.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, N. A. (2020). Media sosial dan tantangan masa depan generasi milenial. Avant Garde, 8(2), 134-148.

Amalia, V., Solahudin, D., & Risdayah, E. (2020). Model Ostegard dalam mengkampanyekan QRCode Indonesia Standard (QRIS). Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 3(4), 311-328.

Ardianto, E., Komala, L., & Karlinar, S. (2015). Komunikasi massa: Suatu pengantar edisi revisi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Astuti, D. R., et al. (2018). Manajemen kampanye bahaya merokok melalui iklan layanan masyarakat televisi. Humas: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 3(4), 21-39.

Astuti, D. R., et al. (2020). Analisis pengelolaan kampanye public relations tentang pencegahan Covid-19 di Indonesia. Bandung.

Aziz, A., et al. (2017). Perencanaan kampanye komunikasi kalender tanam (KATAM) dalam upaya adaptasi perubahan iklim. Jurnal Avant Garde, 5(1), 54-76.

Bobbit, R., & Sullivan, R. (2005). Developing the public relations campaign. United States of America: Pearson Education.

Budiarti, R. E. T., Rosyidi, I., & Astuti, D. R. (2020). Kampanye public relations online melalui media sosial Instagram @lesswateshift. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 3(4), 349-368.

Budi Waspada, A. E., & Mansoor, A. Z. (2020). Pemodelan strategi kampanye sosial pasca pandemi Covid-19 berbasis fase kesedihan Kubler. Jurnal Desain, 7(3), 207-222.

Damaryati, A. A., Damayanti, T., & Nugrahai, A. R. (2019). Kampanye #THINKBEFOREYOUSHARe oleh organisasi DO SOMETHING Indonesia untuk mengubah perilaku generasi milenial. Jurnal Meta Communication, 4(1), 65-94.

Damayanti, N., & Hamzah, R. E. (2017). Strategi kampanye politik pasangan Jokowi-JK pada pemilihan presiden 2014. Jurnal Wacana, 16(2), 279-290.

Destrity, N. A., & Wardsari, N. (2022). Rancangan model promosi kesehatan di tempat kerja melalui kampanye public relations. Jurnal Ilmu Komunikasi, 19(1), 35-50.

Dipa, A. K., Hafiar, H., & Sani, A. (2020). Pesan dalam program kota kreatif dan sikap followers terhadap pengembangan ekonomi kreatif. Jurnal Avant, 8(1), 79-90.

Galia, N., Saefullah, U., & Paryati. (2021). Kampanye public relations Inspektorat Kota Sukabumi dalam mensosialisasikan portal pengaduan masyarakat. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 4(2), 227-246.

Greenpeace Indonesia. (2022). Kampanye Greenpeace. http://www.greenpeace.org/seasia/id/campaigns

Gregory, A. (2004). Perencanaan dan manajemen kampanye public relations. Jakarta: Erlangga.

Kompas. (2022). Sumber data. https://money.kompas.com/read/2021/11/02/122202526/pakar-lingkungan-desakan-perubahan-iklim-pelaku-industri-ri-belum-gas-pol?page=all

Kurniati, M. M., Hamidah, L., & Rizky, A. S. (2020). Monitoring dan evaluasi humas pemerintah dalam penggunaan media sosial untuk memerangi hoax. Jurnal Manajemen Komunikasi, 5(1), 78-95.

Latifah, W., & Muksin, N. N. (2020). Kontribusi metode coaching dalam komunikasi persuasif pegawai di RSUD R. Syamsudin, SH Kota Sukabumi. Jurnal Sebatik, 24(2), 213-221.

Margaretha, L., Sari, A., & Toni, A. (2020). Perencanaan dan evaluasi public relations program CSR Bring Back Our Bottle pada perusahaan The Body Shop Indonesia. Jurnal Perwarta Indonesia, 2(1), 1-12.

Maryam, S., Prasetyo, P., & Vina, M. (2021). Literasi media digital pada kampanye Greenpeace Id di media sosial Instagram dalam merubah perilaku masyarakat. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 5(1), 242-253.

Morrisan. (2021). Teori komunikasi individu hingga massa edisi revisi. Jakarta: Kencana.

Mulia, F. S. P., & Fauzi, R. (2021). Kampanye public relations “Ngopi tapi Go Green” di RBoJ Coffee. Journal Riset Hubungan Masyarakat, 1(1), 39-56.

Muslim. (2015). Varian-varian paradigma, pendekatan, metode, dan jenis penelitian dalam ilmu komunikasi. Wahana, 1(10), 77-85.

Nandini, S. Y., Bakti, I., & Komariah, K. (2019). Tanggap pengunjung KFC Bandung terhadap pelaksanaan kampanye #NOSTRAWMOVEMENT. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran dan Penelitian, 5(2), 286-303.

Nasrullah, R. (2017). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya dan sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Robiah, N., Abidin, Y. Z., & Astuti, D. R. (2021). Manajemen public relations dalam sosialisasi program pemberian insentif guru ngaji. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 4(1), 77-96.

Ruslan, R. (2021). Kiat dan strategi kampanye public relations. Depok: Raja Grafindo Persada.

Salima, N. F., RS, S., & Darsono, D. (2018). Kampanye public relations dalam mensosialisasikan makanan halal kepada masyarakat. Jurnal Hubungan Masyarakat, 3(3), 60-79.

Saputra, A. N., Mukarom, Z., & Trenawaty, B. (2020). Kampanye public relations program Bandung Bersatu di pemerintah Kota Bandung. Jurnal Hubungan Masyarakat, 3(3), 197-212.

Setiawan, B., & Fithrah, D. S. (2018). Kampanye gerakan Indonesia diet kantong plastik dalam membentuk persepsi masyarakat Bandung. Jurnal Manajemen Komunikasi, 2(2), 102-117.

Sulistyaningtyas, I. D. (2010). Riset sebagai ujung tombak keberhasilan program public relations. Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 171-186.

Syahputra, I. (2017). Demokrasi virtual dan perang siber di media sosial: Perspektif netizen Indonesia. Jurnal ASPIKOM, 3(3), 457-475.

Venus, A. (2019). Manajemen kampanye: Panduan teoritis dan praktis dalam mengefektifkan kampanye komunikasi publik. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Wahid, U. (2016). Komunikasi politik: Teori, konsep, dan aplikasi pada era media baru. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Virgy, M. A., Djuyandi, Y., & Darmawan, W. B. (2020). Strategi jaringan advokasi transnasional Greenpeace Indonesia terkait isu deforestasi hutan Indonesia oleh Wilmar International. Journal Of Political Issues, 1(2), 74-91.

Widyasari, I., & Lintangdesi, A. (2020). Strategi media relations Greenpeace Indonesia dalam meningkatkan citra organisasi. Jurnal Communication, 12(2), 143-153.

Yasmin, N., & Dwi, M. I. (2021). Analisis terhadap penanganan krisis iklim pada akun Instagram @greenpeaceid. Jurnal e-Proceeding of Management, 8(5), 6737-6746.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v6i4.22353

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.