Implementasi Cyber Public Relations Pada Media Sosial Instagram Polres Bogor


Dimas Adjie Pramudya(1*), Dono Darsono(2), Enok Risdayah(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to find out and understand the process of implementing cyber public relations on the Bogor Police Instagram. The researcher describes the process of implementing social media based on the concept initiated by Regina Luttrel, namely The Circular Model Some. The stages are: the first stage is share, the second is optimized, the third is manage, and the last is engage. The paradigm used in this research is constructivism. The method used is a descriptive qualitative method using primary and secondary data sources. The data collection technique used is through passive participatory observation and in-depth interviews. The results of the research obtained from this study were the Bogor Police through its Public Relations using the model proposed by Regina Luttrell, namely The Circular Model of Some.

Full Text:

PDF

References


Anugrah, K. (2019) Cyber Public Relations (Cpr) Dalam Meningkatkan Citra Kepolisian Daerah Jawa Timur. (S.Ikom Skripsi). Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya Kurniawan,

Agustian. (2020) Implementasi Cyber Public Relations Rsud Arifin Achmad Provinsi Riau Untuk Meningkatkan Pelayanan Kepada Pasien. (S.I.Kom Skripsi). Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasmi Riau

Cutlip, S.M., Center,A.H., Broom, G.M. (2006). Effective Public Relations. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Dwijayanti, J., & Kusumastuti, Y. I. (2018). Hubungan antara Cyber Public Relations dalam Mengkomunikasikan Etika Bisnis dan Citra Burgreens. Jurnal Komunikasi Pembangunan, Vol. 16(2), 186–203.

Muhaemin, Enjang., & Darsono, Dono. (2021) Komunikasi Wartawan dalam Reportase konflik Agama. Communicatus : Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 5(2). 2

Mulyana, Deddy. (2010). Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Karnilah, Siti. (2015). Komunikasi Massa. Jakarta: Penerbitan Ut.

Lani, O. P., Handayani, B. (2021). Peranan Humas Pemerintahan (Government Public Relations) dalam Menciptakan Reputasi Pemerintahan yang Baik. Lontar: Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 130-140.

Lister, M., et al., (ed). (2009). New Media: A Critical Introduction, Second Edition. New York: Routledge.

Mahfud, Mohammad M.D. (2000). Demokrasi dan Konstitusi di Indonesia: Studi tentang Interaksi Politik dan Kehidupan Ketatanegaraan. Jakarta: Rineka Cipta.

Onggo, B. (2004). Cyber Public Relations. Jakarta: PT. Elex Media Kompetindo

Pakpahan, A, V, B., Djuwita, A. (2019). Penggunaan Circular Model of SoMe Melalui Instagram @Trademark_bdg. E-Proceeding of Management, 6(2), 5197-5205.

Permasih, I., Abidin, Y. Z., & Ma’arif, A. A. (2018). Pengelolaan Media Sosial Instagram Humas Pemerintah Provinsi Jawa Barat. Journal Reputation: Jurnal Hubungan Masyarakat, Vol 1(1), 25–46.

Permatasati et al. (2021). Kehumasan Digital: Tren dan Kompetensi yang Dibutuhkan. Jurnal Aspikom, 6(2), 373-386.

Prabawati, H., Adi, W. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Koalisi Pemuda Hijau Indonesia (KOPHI) Sebagai Media Publikasi Kegiatan. Jurnal Communicology, 7(2), 160-178.

Regina Luttrell. (2015). Sosial Media : How to engage, share and connect. London: Rowman& Littlefield.

Rosaliana. Loisa, Riris. (2018) Strategi Cyber Public Relatons dalam Memanfaatkan Media Sosial untuk Membangun Citra Perusahaan. Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Tarumanegara. 2(480-486)

Safarizki, D. A. (2022). Pengelolaan digital PR melalui Website ppid.kai.id: Studi deskriptif pada unit Humas PPID PT. Kereta Api Indonesia. Skripsi. Fakultas Dakwah dan Komunikasi. Universitas Islam Sunan Gunung Djati.

Sumkayani, O., Jamroji. (2021). Media Monitoring Model in Public Relations of BUMN (State-Owned enterprise) Companies. Al-Mada: Jurnal Agama Sosial dan Budaya, 4 (2), 197-212.

Susanto, Tri. Utamidewi, Wahyu. Prakarsa Nur Muhammad, Reka. Ali Syamsuri, Satria. (2019) Implementasi Cyber Public Relations Universitas Singaperbangsa Karawang Pada Persaingan Era Digitial. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan seni, 1(200-210). doi: 10.24912/jmishumsen.v3i1.3454

Susilo, A. (2020). Implementasi Program Cyber Public Relations PT Kereta Api Indonesia dalam Memberikan Informasi di Media Sosial Instagram.Jurnal Medium Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Riau, 8(1), 23.

Sumaryadi, I Nyoman. 2005. Efektivitas Implementasi Kebijakan Otonomi Daerah, Jakarta : Citra Utama

Winardi. (1996). Perilaku Organisasi (Organizational Behaviour). Bandung: Tarsito.

Firmannamal, A. (2019). Istana dan Media Sosial, [Online] diakses 25 Agustus 2022, dari https://www.humasindonesia.id/opini/istana-dan-mediasosial

IndonesiaPR. (2022). Pentingnya Media Monitoring. [Online]. diakses 17 Januari 2023, dari situs https://indonesiapr.id/pentingnya-media monitoring/#:~:text=Media%20monitoring%20atau%20pemantauan 20media,industri%2C%20dan%20topik%20menarik%20lainnya.

Kominfo. (2015). Kemkominfo: Internet Jadi Referensi Utama Mengakses Berita dan Informasi. Diambil dari https://www.kominfo.go.id/index.php/content/detail/5421/Kemkom nfo%3A+Internet+Jadi+Referensi+Utama+Mengakses+Berita+dan+I formasi/0/berita_satker




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v7i3.23586

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.