Kegiatan Cyber Public Relations Yayasan Daarut-Tauhiid pada Media Sosial Instagram


Muhammad Fahmil Mubarok(1*), A.S. Haris Sumadiria(2)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the Daarut-Tauhiid Foundation's cyber public relations activities in managing the Instagram account @daarut.tauhiid through the stages; Sharing (Share), Optimizing (Optimize), Manage (Manage), and Engage (Engage). This study uses a qualitative descriptive method, and the paradigm of constructivism. Collecting data in this study using observation techniques, in-depth interviews, and documentation. The results in this study indicate that the management of the @daarut.tauhiid Instagram account has four stages, namely: 1) (Share), namely the Daarut-Tauhiid Foundation utilizes the Instagram social media platform as a medium of information, communication and Islamic da'wah. 2) (Optimize), namely the Daarut-Tauhiid Foundation's efforts to maximize the delivery of information by producing various types of content, and improving the quality of content. 3) (Manage), namely the Daarut-Tauhiid Foundation creates content and uses Instagram features. 4) (Engage), namely the Daarut-Tauhiid Foundation's efforts to involve the public within the Daarut-Tauhiid Foundation and the community that is the target of content creation.

Full Text:

PDF

References


Aprinta, G, E, B. (2014). Strategi Cyber Public Relations dalam Pembentukan Citra Institusi Pendidikan Tinggi Swasta. Jurnal The Messenger, 6(1), 3.

Atmoko, B. D. (2012). Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Jakarta: Media Kita.

Ardianto, E., dan Soemirat. (2007). Handbook of Public Relations: Pengantar Komprehensif. Jakarta: Simbiosa Rekatama Media.

Basit, A., & Rahmawati, T. H. (2017). Cyber Public Relations (E-PR) dalam Brand Image Wardah Kosmetik dengan Pendekatan Mixed Method. Journal of Communication, 1(2), 197-208.

Fajar, S., & Kenanga, P. (2017). Pengelolaan Media Sosial oleh Unit Corporate Communications PT GMF Aerosia. Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi, 9(2).

Mizanie, D., & Irwansyah. (2019). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Strategi Kehumasan. Digital di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal komunikasi, 13(2). 149-164.

Kotler, Philip dan Kevin Keller. (2012). Marketing Management (Fourteenth edition). New Jersey: Prentice Hall.

Laksamana, Agung. (2018). Public Relations: In The Age if Disruption. Bandung: Mizan Media Utama.

Lestari, Intan Ayu. (2018). Pengelolaan Website dalam Meningkatkan Citra Positif Lembaga (Analisis Deskriptif pada Website Yayasan Pendidikan Al-Masoem). (Skripsi). Jurusan Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Luttrell, R. (2015). Social Media: How to Engage, Share, and Connect. London:

Rowman & Littlefield.

Mulyana, S. dkk. (2019) Pengelolaan Media Sosial sebagai Media Promosi Pasar Cikudul Sukabumi. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi. 9(1).

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sositeknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Nova, F. (2009). Crisis Public Relations: Bagaimana PR Menangani Krisis Perusahaan. Jakarta: Grasindo.

Onggo, B., J. (2004). Cyber Public relations. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Salbino, Sherief. 2014. Buku Pintar. Gadget Android Untuk Pemula. Jakarta: Kunci Komunikasi.

Shafa, Rizky Nurul. (2019) yang berjudul. Pengelolaan Konten Instagram dalam Menjaga Citra Lembaga (Analisis Kualitatif pada Humas PT. Dirgantara Indonesia (Persero)). (Skripsi). Jurusan Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Setiawan, A. I. (2022). Model Personal Branding Kiai Konvensional dalam Penyiaran Agama Islam di Pesantren. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 16(2). 327-344.

Solis, B., & Breakenridge, D. (2009). Putting the Public Back in Public Relations: How Social Media Is Reinventing the Aging Business of PR. Upper Saddle River, New Jersey: FT Press.

Sugiyono, (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supratman, L. P. (2018). Penggunaan Media Sosial oleh Digital Native. Jurnal Ilmu Komunikasi. 15(1).

Wibowo, A. P. (2018). Selektifitas Media Sosial dalam Meningkatkan Elektabilitas Figur. Ettisal Journal of Communication. 3(2).

Widaswary,. dkk. (2019). Strategi Perencanaan Humas Media Sosial Radio OZ sebagai Upaya Transformasi Pendengar. Jurnal Profesi Humas. 3(2).




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v7i3.25077

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.