Kampanye Public Relations dalam Mensosialisasikan Mitigasi Bencana


Deanira Permata Azhar(1*)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe the process of a public relations campaign in socializing disaster mitigation carried out by the Regional Disaster Management Agency of West Java Province. The researcher describes the process of a public relations campaign starting from problem identification, planning, implementation, and evaluation. This study uses a public relations campaign model from Leon Ostegaard. The paradigm used in this research is constructivism. The approach used is qualitative. The method used in this research is descriptive analysis. Data collection techniques used were in-depth interviews and passive participant observation.

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Elvinaro. (2014). Metodologi Penelitian untuk Public Relations Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Arifin, Zainal. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja.

Badan Penanggulangan Bencana Daerah Provinsi Jawa Barat, retrieved from

https://bpbd.jabarprov.go.id/

Coburn, A. W., Spence, R. J., Pomonis, A. (1994). Mitigasi Bencana. Edisi Kedua.United Kingdom : Cambridge Architectural Research Limited.

Cohen, Lou. (1995). Quality Function Deployment: How to Make QFD Work For You. USA: Addison Wisley Publishing

Cutlip, Scott M., Allen H. Center, dan Glen M. Broom. (2011). Effective Public Relations. Edisi Kesembilan. Terjemahan. Jakarta: Kencana

Husaini Usman. (2008). Manajemen Jakarta: Bumi Aksara

Iriantara, Yosal. (2003). Komunikasi Pendidikan. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Indrawan, R. M. J. (2017). Dampak Komunikasi Politik dan Opini Publik terhadap Perilaku Masyarakat. Jurnal Moestopo. 16(2). https://doi.org/10.32509/wacana.v16i2.14

Jefkins, F. (2003). Public relations (Cetakan Kelima). Hlm 66

Kasali, Rhenald. (1994). Manajemen Public Relations: Konsep dan Aplikasinya di Indonesia. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti

Khoerunnisa, Abidin dan Ma’arif (2018). Aktivitas Kampanye Public Relations dalam Mensosialisasikan Internet Sehat dan Aman. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 4(3)

Klingemann & Rommele. (2002). Public Information Campaigns & Opinion. Research. Thousand Oaks: Sage Publications.

Murliana, Fauziah dan Meilina (2019). Komunikasi Dalam Penanggulangan

Bencana Oleh Badan Penanggulangan Bencana (BNPB) Melalui Pendekatan Budaya

Nova, Firsan. (2011). Crisis Public Relations Bagaimana PR Menangani Krisis Perusahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Open Data Jabar. Visualisasi Bencana Alam di Jawa Barat yang diakses pada 12 November 2022

Ostergaard, L. (2002). Effective Campaign Assessment: How to Learn From Your Failures dalam Hans-Dieter Klingemann & Andrea Roemmele. (2002). Public Information Campaign & Opinion Research. Thousand Oaks: Sage Publications

Peraturan Pemerintah Nomor 21 Pasal 1 Ayat 6 Tahun 2008 tentang Penyelenggaraan Penanggulangan Bencana

Peraturan Gubernur Jawa Barat Nomor 1 Tahun 2020 tentang Peningkatan Kapasitas Budaya Masyarakat Tangguh Bencana di Daerah Provinsi Jawa Barat

Ruslan, R. (2001). Manajemen Humas dan Manajemen Komunikasi “Konsep dan Aplikasi”. Jakarta: Grafindo Persada.

________. (2005). Kiat dan Strategi Kampanye Public Relations. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

________. (2008). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Salima, Syamsuddin, dan Darsono. (2018). Kampanye Public Relations dalam Mensosialisasikan Makanan Halal kepada Masyarakat. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 3(3)

Saputra, Mukarom dan Tresnawaty. (2020). Kampanye Public Relations Program Bandung Bersatu di Pemerintah Kota Bandung. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 3(3)

Setiadi, E., Kolip, U. (2011). Pengantar Sosiologi. Jakarta: Kencana.

Setiawan, B dan Fithrah. (2018), Vol.2 No. 2 Kampanye Gerakan Indonesia Diet Kantong Plastik Dalam Membentuk Persepsi Masyarakat Bandung

Sitorus, T.I.H. (2020). Corporate Social Responsibility (CSR) Sebagai Alternatif Sumber Dana Penanggulangan Bencana Alam. Jurnal Dialog Penanggulangan Bencana Vol. 11 No. 2.

Sunarto, K. (2004). Pengantar Sosiologi. Jakarta: Lembaga Penerbit FE UI.

Suprawoto. (2018). Government Public Relations (N. Gunarjo(ed.)). Prenada Media Group.

Suwatno, P. (2018). Pengantar Public Relations Kontemporer. Bandung: PT. Remaja

Tjokroaminoto, Bintaro

Vander, Zanden J. W. (1979) Sociology. New York: John Wiley and Sons.

Venus, A. (2004). Manajemen Kampanye. Bandung: Remaja Rosdakarya.

_________. (2009). Manajemen Kampanye. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Wilcox, D.L, Ault, P.H., Agee, W.K., & Cameron, G. T. (2000). Public Relations: strategies and tactics. Harlow: Longman

Yulianita, N., 2001. Dasar-Dasar Public relations, Bandung: Lab. Multimedia Fikom UNISBA.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v7i4.26378

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.