Corporate Social Responsibility PT Kereta Api Indonesia (Persero) dalam Penguatan Program Sahabat Difabel


Zulfa Amania Asfani Wulandari(1*), Zaenal Mukarom(2), Barzan Faizin(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to find out the process carried out by CSR PT KAI (Persero) in running a program organized through difable friends, using the four steps of public relations and using a qualitative approach with descriptive methods. Researchers used data collection techniques through in-depth interviews, observation, and documentation. The results showed that the results of this study indicate that PT Kereta Api (Persero)'s Corporate Social Responsibility in strengthening the difable friend program is considered effective. Running a program for the welfare of people with disabilities is an effort to build the company's image in the eyes of the community by providing services both morally and materially. Thus, through the difable friend program, the public perception of PT KAI (Persero) as a company that takes sides and is friendly to people with disabilities.

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, E. Y., & Irviani, R. (2017). Pengantar Sistem informasi. Yogyakarta: Andi.

Ajabar. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Grup Penerbit CV Budi Utama

Anthony dan Govindarajan. (2005). Management Control System. Jilid I dan II, Terjemahan Kurniawan Tjakrawala dan Krista, Penerbit Salemba Empat, Jakarta.

Anggraeni, E. Y. & Irviani, R. (2017). Pengantar Sistem Informasi. Yogyakarta.

Asrini. (2021). Aksesibilitas Penyandang Disabilitas Dalam Pelayanan publik Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Bone. Makasar. Universitas Muhammadiyah makassar.

Ardianto, Elvinaro. 2010. Metodologi Penelitian untuk Public Relations Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Bandung

Cutlip, S., Center , A., & Broom, G. (2006). Effective Public Relations. Jakarta: Prenada Media Group.

Darminto, Dwi Prastowo & Rifka Julianty, 2002, Analisis Laporan Keuangan : Konsep dan Manfaat, AMP-YKPN, Yogyakarta.

Hadi, N. (2011). Corporate Social Responsibility. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Keraf, Gorys. (2010). Argumentasi dan Narasi. Jakarta: PT Gramedia PustakaUtama.

Kriyantono. (2012). Public Relations & Crisis Managemenet: Pendekatan Critical Public Relations Ennografi Kritis & amp; Kualitatif. Jakarta: Kencana.

Kotler, P. (2005). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.

Kemenkumham. Persoalan Hukum Seputar Tanggung Jawab Sosial Dan Lingkungan Perseroan Dalam Undang-Undang Ekonomi Indonesia diakases pada 17 Juni 2023, dari https://ditjenpp.kemenkumham.go.id

Mukarom, Zainal. dkk. (2015). Manajemen Public relations (Panduan Efektif Pengelolaan Hubungan Masyarakat). Bandung: Pustaka Setia)

Mathis, R.L. & J.H. Jackson. 2006. Human Resource Management: Manajemen Sumber

Daya Manusia. Terjemahan Dian Angelia. Jakarta: Salemba Empat.

Priansa. D. (2017). Manajemen Pelayanan Prima. Bandung: Alfabeta

Putri, Ridha Utama. dkk. (2018). Manajemen Humas dalam Program Pemberian Penghargaan bagi Karyawan dalam Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 3(2), 58-69

Rabiah, N. dkk. (2021). Manajemen Public Relations dalam Sosialisasi Program Pemberian Insentif Guru Ngaji. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat. 4(1), 81-84

Suharto, Edi. (2006). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat: Kajian Strategis Pembangunan Kesejahteraan Sosial dan Pekerjaan Sosial. Bandung: Refika Aditama.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alphabet.

Sulistyaningtyas. (2010). Riset sebagai Ujung Tombak Keberhasilan. Program Public Relations. Jurnal Ilmu Komunikasi 7(2).

Situs Resmi PT Kereta Api Indonesia (Persero). (2022). Company Profile diakases pada 10 Juli 2023, dari https://www.kai.id/corporate/about_kai/

Torang, S .(2014).Organisasi dan Manajemen.Bandung: Alfabeta.

Venus, Antar. 2012. Manajemen Kampanye-Paduan Teoritis dan Praktis Dalam Mengefektifkan Kampanye Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Yulaswati, Vivi. Dkk. (2021). Tinjauan Peningkatan Akses dan Taraf Hidup Penyandang Disabilitas Indonesia : Aspek Sosio-Ekonomi dan Yuridis. Jakarta. Bidang Sosial dan Penanggulangan Kemiskinan, Kementerian PPN/Bappenas




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v7i1.29919

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.