Pengelolaan Media Sosial Instagram @banksampahbersinar.id sebagai Media Komunikasi dan Informasi


Putri Puspita Sari(1*), Dang Eif Saeful Amin(2), Abdul Azis Maarif(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung., Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe the management of Instagram social media carried out by Bank Sampah Bersinar on Instagram @banksampahbersinar.id through Regina Luttrel's circular model of some . The method used in this research is descriptive method with data collection techniques through passive participatory observation, in-depth interviews, and documentation. The results showed that the management of Bank Sampah Bersinar's Instagram social media consisted of four stages. First, the share stage, which consists of media selection and audience determination, needs analysis, and building public trust. Second, the optimize stage (optimizing) the message by collaborating to disseminate information. Third, manage information consisting of social media monitoring and rapid response. Fourth, engage the public by collaborating with the community.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. Z. (2015). Manajemen Komunikasi: Filosofi, Konsep dan Aplikasi. Bandung: CV Pustaka Media.

Apriliyani E.I, Hafiar. H., and Budiana H.R. (2023) Pengelolaan Media Sosial Instagram @Chocodot_Catalogue Oleh PT Tama Cokelat Indonesia. Penelitian Kajian Ilmu Komunikasi dan Informasi. Vol. 8. No. 1.

Azzahra, S. N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial pada Aktivitas Digital Public Relations dalam Meningkatkan Citra DPRD Provinsi Pekanbaru Riau. Univertsitas Islam Riau.

Bachtiar, A. (2021). The Magic of Influencer. Yogyakarta: Arsaka 1.

Bank Sampah Bersinar. (2020). Diakses pada 25 Mei 2023 dari https://www.banksampahbersinar.com/.

Good Stats. (2023). Diakses pada 30 Oktober 2023 dari https://data.goodstats.id/statistic/agneszefanyayonatan/pengguna-instagram-berdasarkan-rentang-usia-2023-MEdzz.

Handayani, M. (2022).Manajemen Komunikasi Akun Instagram @genpi_id dalam Melibatkan Generasi Milenial untuk Memviralkan Destinasi Wisata di Indonesia. Jurnal Dinamika Ilmu Komunikasi, 8(1).

Iriantara, Y. (2004). Manajemen Strategis Public Relations. Jakarta: Ghalia.

Jefkins, H. (2006) Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University.

Liliweri, A. (2015). Komunikasi antar-Personal. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Lister, M., et al. (2009). New Media; A Critical Introduction, Second Edition. New York: Routledge.

Luttrell, R. (2019). Social Media: How to Engage, Share, and Connect. Lanham: Rwman & Littlefield, Third Edition.

Machfoedz, M. (2020). Demokrasi dan Kostitusi di Indonesia: Studi tentang Interaksi Politik dab Kehidupan Ketatanegaraan. Jakarta: Rineka Cipta.

Mubarok, M. F. (2023). Kegiatan Cyber Public Relations Yayasan Daarut Tauhid pada Media Sosial Instagram. Jurnal Komunikasi.

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial; Persfektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung : Simbiosa Rekatama Media.

Naufal, F. M. (2015). Pengaruh Word of Mouth Marketing melalui Media Twitter @Flameonfootmate terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Tahun 2014 The Influence of Word of Mouth Marketing on Twitter @Flameonfootmate to Consumer’s Purchase Decision in 2014. E-Proceeding of Management. 2(2), 1523-1529.

Nizarisda, T. L., Zubair, F., & Ramdan, A. T. M. (2023). Upaya Peningkatan Engagement Media Sosial Instagram oleh Media Parapuan. Jurnal Common. Vol 7. No 2. 2023.

Nst, Chairani U. (2020). Implementasi Cyber Public Relations dalam Pengelolaan Akun Instagram @inforpublik.riau Pemerintah Provinsi Riau. UIN Suska.

Prabawati, H., & Adi, W. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Koalisi Pemuda Hijau Indonesia (KOPHI) Sebagai Media Publikasi Kegiatan. Communicology: Jurnal Ilmu Komunikasi. 7(2). 260-176.

Pratama, M. F. (2020). Pengelolaan Media Sosial Instagram oleh Humas sebagai Media Informasi Publik pada Pemprov Riau. Universitas Islam Negeri Sultan Syafir Kasim Riau.

Pratiwi, Anisa Putri. & Abdurrahman, Muhammad Sufyan. (2021) Strategi Pengelolaan Humas Pemkot Bandung Di Masa Pandemi Covid-19. Vol. 8. No. 3. 2021.

Putri, K. R. & Rahmanto, Andre N. (2021). Strategi Pengelolaan Media Sosial Instagram dalam Meningkatkan Citra RSUD Dr. Moewardi. Jurnal Kommas.

Rakhmat, J.(1989). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: Remadja Karya.

Safko, L., & Brake, D. K. (2009). The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies or Business Success. Jhon Wiley & Sons.

Setiawati, S. D., & Rizky, N.(2020).Penggunaan Media Sosial Instagram Haloa Cafe sebagai Komunikasi Pemasaran Online. Jurnal Ilmu Komunikas, 10(186)

Trisnawati, S. dan Kumorohadi. (2012). Analisis Faktor-Faktor Kunci dari Niat Pembelian Kembali Secara Online (Studi Kasus pada Konsumen Fesh Shop). Jurnal Bisnis dan Ekonomi (JBE). 2 (5): h: 126-141.

Yunus, U. (2019). Digital Branding. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.




DOI: https://doi.org/10.15575/reputation.v7i1.33948

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Reputation: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.