Human and the Element of the Soul in the perspective of Sufistic Psychology

Authors

  • Utari Sawitri UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/saq.v8i1.35955

Keywords:

Manusia, Jiwa, Psikologi Sufistik.

Abstract

The study of western psychology and Islamic psychology has an interesting discourse about humans as the main object of study. Both in the western concept and the Islamic concept, the study of humans will never end considering that humans are dynamic, speculative, and fluctuating creatures. This study aims to examine humans and the various important elements that exist in them. This research is conducted through the Library Research method or literature study from several sources that rely on Sufistic experts such as Al-Ghazali. The results of the literature study concluded that humans in the expert's view are creatures that have the substance of body and spirit, both of which are connected to the substance of the soul which also has crucial elements in it such as Qalb, Aql, and Nafs, each of which has a level in it.

Author Biography

Utari Sawitri, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Magister Bimbingan Konseling Islam, Pascasarjana

References

Amelia, A., Indrawayanti, R. D., & Soleh, A. K. (2023). Perbandingan Akal, Nafsu, dan Qalbu Dalam Tasawuf. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(1), 231-241.

Amin, M. (2018). Kedudukan akal dalam Islam. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(01), 79-92.

Amirudin, A. (2021). Entitas Jiwa dalam Kajian Psikologi Islam. Masile, 2(1), 1-23.

Farah, N., & Novianti, C. (2016). Fitrah dan perkembangan jiwa manusia dalam perspektif al-ghazali. Jurnal yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama dan Kemanusiaan, 2(2).

Frager, Robert. (2014). Psikologi Sufi untuk Transformasi Hati, Jiwa, dan Ruh. Jakarta. Zaman.

Ghozali, Imam. (2022). Psikologis Islam: Rujukan Utama Ilmu Psikologi Dunia. Jakarta. Rene Turos Indonesia.

Jumala, N. (2019). Moderasi Berpikir Untuk Menempati Tingkatan Spiritual Tertinggi Dalam Beragama. Jurnal Substantia Ar-Raniry, 21(2).

Khasinah, S. (2013). Hakikat manusia menurut pandangan islam dan Barat. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 13(2).

Mansir, F. (2018). Pendekatan psikologi dalam kajian pendidikan islam. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 61-73.

Mujib, A., & Mudzakkir, J. (2001). Nuansa-nuansa Psikologi Islam. Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Mulyadi, M. (2017). Hakikat Manusia Dalam Pandangan Islam. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 3(1), 29-38.

Nasruddin, M., & Muiz, A. (2018). Tinjauan kritis neurosains terhadap konsep Qalb menurut Al-Ghazali. UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Bandung.

Prawira, Purwa Atmaja. 2014. Psikologi Umum dengan Perspektif Baru. Yogyakarta. Ar-Ruzz Media.

Raharusun, A. S. (2021). Kajian Psikosufistik terhadap penciptaan manusia dalam Islam. Syifa Al-Qulub, 6(1), 1-9.

Safei, AA. 2017. Sosiologi Islam. Bandung. Deepublish.

Syafei, I. (2013). Hakikat Manusia Menurut Islam. Psympathic, 6(1).

Warsah, I. (2018). Interkoneksi pemikiran Al-GhazÄli dan Sigmund Freud tentang potensi manusia. Kontekstualita, 32(01).

Yudiani, E. (2013). Dinamika Jiwa Dalam Perspektif Psikologi Islam. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, dan Fenomena Agama, 14(1), 45-60.

Downloads

Published

2023-07-03

Citation Check