Nilai-Nilai Kebermaknaan Hidup Mama Sempur (Kh. Tubagus Ahmad Bakri) Dalam Naskah Cempakadilaga

Ida Afidah, Titin Nurhayati Ma’mun, I. Syarief Hidayat, Elis Suryani

Abstract


This study is aimed to find values of the meaning of life that written by Ajengan Mama Sempur in the Book of Campaka Dilaga. This study used a qualitative method with a literature study approach. The result of this study was found that the meaning of life of a Muslim can be found through the five values that exist in the five clauses and faidah’s chapters, namely: First clause, discussing the urge to work / work for Muslims. The second clause, discussing the prohibition of doing business or doing work that is prohibited by Islam. The third clause, discussing the obligation to establish good relations with neighbors. The fourth clause, discussing the obligation of Muslims to serve and obey the legitimate government. The fifth clause, discussing the rules of ushul fiqh preventing harm is better than bringing benefit. The conclusion of this research is that the meaning of life can be found in the Sufistic values of Mama Sempur and her thoughts about the value of community life in accordance with the current conditions so as to give birth to good character.


Keywords


Values; Meaning of Life; Mama Sempur; Campaka Dilaga

Full Text:

PDF

References


Aceh, Aboe bakar, Pendidikan Sufi Sebuah Upaya Mendidik Akhlak Manusia, Solo, CV. Ramahani, n.d.

Ahmad, Mubarok, Jiwa dalam al-Qur‟an, Jakarta: Paramadina, 2000.

Atho, Nafisul., dkk, (2003), Hermeneutika Transedental: Dari Konfigurasi Filosofis Menuju Praksis Islamic Studies, Yogyakarta, IRCiSoD.

Azra, Azyumardi, Kajian Naskah Islam Nusantara Minim, dalam http://www.republika.co.id/berita/dunia-islam/islam-nusantara/10/07/19125424-kajian-islam-nusantara-minim, diakses 3 Desember 2014.

Baried, Siti Baroroh. Dkk, (1994). Pengantar Teori Filologi, Yogyakarta, UGM.

Bastaman, H.D. (2007). Logoterapi (Psikologi untuk Menemukan Makna Hidup dan Meraih Hidup Bermakna). Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Darsa, Undang A. (2013/2014). Kodikologi: Dinamika Identifikasi, Inventarisasi, dan Dokumentasi Tradisi Pernaskahan Sunda, Jatinangor, Fakultas Ilmu Budaya-Universitas Padjajaran.

Djadjasudarma, Fatimah. dkk. (2016), Metodologi & Strategi Penelitian Linguistik, Bandung, Fakultas Ilmu Budaya Universitas Padjajaran.

Eagleton, Terry. (1983). Leterary Theory, Great Britain, Willing and Son Ltd.

Ekadjati, Edi S. (2000). Direktori Edisi Naskah Nusantara, Jakarta, Masyarakat Pernaskahan Nusantara-Yayasan Obor Indonesia.

Faruk. (2017), Pengantar Sosiologi Sastra dari Struktralisme Genetik sampai Post-Modernisme, Yogyakarta, Pustaka Pelajar

Fathurahman, Oma. (2015).Filologi Indonesia Teori dan Metode, Jakarta, Kencana.

Fathurahman, Oman. (2000). “Filolofi dan Penelitian Teks-Teks Keagamaan” makalah disampaikan pada Workshop Pengembangan Agenda Riset, yang diselenggarakan oleh Local Project Implementing Unit (LPIU) UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, di Wisma YPI, Ciawi Bogor,27 Maret.

Ghanimi, Abu Wafa,(1974), Madkhal ila al Tasawuf al islam,Kiro:Daar al Tsaqafah.

Ghozali, Al, Ihya Ulum al Din, Juz I, Dar Al Ma’arif: Bairut

Hermansoemantri, Emuch. (2011), Identifikasi Naskah, Bandung, Sastra Unpad Press

Ibn Arabi, (t.t). Al-Yawaqit wal Jawahir fi Bayan Aqa’id al-Akabir Juz 1, Beirut, Lubanan

Ikram, Achadiati (edt). (2004), Jati Diri Yang Terlupakan: Naskah-Naskah Palembang, Jakarta, Yayasan Naskah Nusantara (Manassa)

Kalabazi, Abu Bakar, (1343 H.) Ta’aruf li Mazdhab Ahli al Shufiyah, Kairo: Maktab al Zariyah

Kusuma, Okke. (2014), Semiotika dalam Analisis Karya Sastra, Depok, PT.Komodo Books Anggota IKAPI Lubis, Nabilah. (2007), Naskah,Teks, dan Metode Penelitian Filologi, Jakarta, Media Alo Indonesia.

Littlejohn, Stephen. (2011), Teori Komunikasi: Edisi 9, Jakarta, Penerbit Salemba Humanika. Luxemburg, Jan Van, dkk,. (1992). Pengantar Ilmu Sastra, Jakarta, Gramedia Pustaka Utama

Manyambeang, Abd. Kadir. (1989). Pengantar Filologi. Ujung Pandang, Fakultas Sastra Universitas Hasanuddin.

Muhadjir, Noeng. (2000), Metode Penelitian Kualitatif: Edisi IV, Yogyakarta, Rake Sarasin Nurizzati, (1997). Metode-Metode Penelitian Filologi. Padang: FBSS IKIP Padang

Permadi, Tedi. (t.t) Teks, Tekstologi, dan Kritik. Dan Penerapannya, Yogyakarta, Pustaka Pelajar.

Robson, S.O., (1998). Principles of Indonesian Philology, Leiden: Foris Publication.

Sangidu, Penelitian Sastra: Pendekatan, Teori, Metode, Teknik, dan Kiat, (Yogyakarta, Seksi Penerbitan Sastra Asia Barat Fakultas Ilmu Budaya UGM, 2005)

Siregar, Rivay. (1999), Tasawuf dari Sufisme Klasik ke Neo-Sufisme, Jakarta, PT. Raja Grafindo Persada

Sudibyo, (2015).filologi, Sejarah, Metode, dan Paradigma, Yogyakarta, Jurusan Sastra Indonesia Fakultas Ilmu Budaya UGM-Manassa Cabang Yogyakarta.

Sumaryono, E. (1999), Hermeneutik: Sebuah Metode Filsafat, Yogyakarta, Penerbit Kanisius Anggota IKAPI.

Suryani, Elis. (2015), Teori, Metode, dan Kajian Filologi, Sumedang, UNPAD PRESS.

Susanti, Dwi. (2012). Pengantar Teori Sastra, Yogyakarta, Caps.

Teeuw, A. (2003). Sastera dan Ilmu Sastera, Jakarta, Pustaka Jaya

Tjandrasasmita,Uka. (2006), Kajian Naskah-Naskah Klasik dan Penerapannya Bagi Kajian Sejarah Islam di Indonesia, Jakarta, Puslitbang Lektur Keagamaan Badan Litbang dan Diklat Departemen Agama RI.

Yunardi, Badri., dkk, (2015), Katalog Naskah Klasik Keagamaan, Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan, Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.

……… ..(2013), Sastra dan Ilmu Sastra, Bandung, PT. Dunia Pustaka Jaya.




DOI: https://doi.org/10.15575/saq.v4i2.8337

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Syifa Al-Qulub Visitors

Creative Commons License

Syifa al Qulub is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Prodi Tasawuf Psikoterapi
Gedung Fakultas Ushuluddin Lt. 3
Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jl. AH. Nasution No. 105 Cibiru Bandung Tlp. (022) 7802275
Handphone: +62 819-1014-4684
E-mail: syifaalqulub@uinsgd.ac.id