Strategi Komunikasi Bisnis Di Era Digital Perspektif Etika Komunikasi Bisnis Islam


Puput Aprilia Hermawati(1*), Imron Rosyidi(2)

(1) , Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to understand Islamic business communication ethics and business strategies in Islam. The research employs a qualitative approach using a descriptive method. The results of the study indicate that the first principle to be considered in business from an Islamic perspective is tawhid (monotheism). Humans must lead in managing existing resources and technology in the best possible way as part of their duties. Additionally, Islamic business ethics are based on principles of balance and justice, which refer to a broad concept related to almost all aspects of social, political, and economic life. The reference for Islamic business communication strategies lies in the application of media digitalization in Islamic businesses, implemented through strategies widely adopted by entrepreneurs and SMEs just starting their businesses digitally.

Full Text:

PDF

References


Alma, H. B. (2003). Dasar-dasar etika bisnis Islami. Bandung: Alfabeta.

Bertens, K. (2002). Etika. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Bungin, B. (Ed.). (2006). Metode penelitian kualitatif: Aktualisasi metodologis ke arah ragam varian kontemporer. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Bungin, B. (2011). Penelitian kualitatif komunikasi, ekonomi, kebijakan publik dan ilmu sosial lainnya. Jakarta: Kencana.

Cangara, H. (1998). Pengantar ilmu komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Cangara, H. (2011). Pengantar ilmu komunikasi (Ed. ke-2). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Curtis, D. B., Floye, J. J., & Winsor, J. L. (2005). Komunikasi bisnis dan profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Departemen Agama RI. (2013). Al-Qur'an dan terjemahan. Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Djakfar, M. (2012). Etika bisnis: Menangkap spirit ajaran langit dan pesan moral ajaran bumi. Jakarta: Penebar Plus.

Djoko, P. (1997). Komunikasi bisnis. Jakarta: Erlangga.

Djoko, P. (2006). Komunikasi bisnis (Ed. ke-2). Jakarta: PT Gelora Aksara Pratama.

Ermawati. (2008). Etika penyiaran dalam perspektif Islam: Studi analisis Radio Flamboyan FM Banda Aceh (Skripsi, tidak diterbitkan). Banda Aceh: Fakultas Dakwah dan Komunikasi, IAIN Ar-Raniry.

Famiola, M., & Rudito, B. (2007). Etika bisnis dan tanggung jawab sosial perusahaan di Indonesia. Bandung: Rekayasa Sains Bandung.

Faisal, B., dkk. (2007). Etika bisnis dalam Islam. Jakarta: Kencana.

Hartman, L. P., & Desjardins, J. (2008). Etika bisnis: Pengambilan keputusan untuk pribadi dan tanggung jawab sosial. Jakarta: Erlangga.

Keraf, A. S. (1998). Etika bisnis. Yogyakarta: Kanisius.

Mamang Sengaji, E., & Sopiah. (2010). Metode penelitian: Pendekatan praktis dalam penelitian. Yogyakarta: Andi.

Moleong, L. J. (2004). Metodelogi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mufid, M. (2007). Komunikasi & regulasi penyiaran. Jakarta: Kencana.

Muhammad, B. (2012). Komunikasi bisnis silang budaya. Jakarta: Kencana.

Muhammad, R. (2004). Manajemen BMT. Yogyakarta: UII Press.

Noor, J. (2011). Metodelogi penelitian: Skripsi, tesis, disertasi, dan karya ilmiah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Purwanto, D. (1997). Komunikasi bisnis. Jakarta: Erlangga.

Purwanto, D. (2006). Komunikasi bisnis (Ed. ke-2). Jakarta: PT Gelora Aksara Pratama.

Ridwan, M. (2004). Manajemen BMT. Yogyakarta: UII Press.

Robbins, J. G., & Jones, B. S. (1995). Komunikasi yang efektif (untuk pemimpin, pejabat, dan usahawan). Jakarta: CV Pedoman Ilmu Jaya.

Semiawan, C. (2010). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Gramedia.

Subagyo, J. (2004). Metode penelitian dalam teori dan praktek. Jakarta: PT Renika Cipta.

Suprayoga, I., & Tabroni. (2003). Metode penelitian agama. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Umar, H. (2003). Business: An introduction. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Umar, H. (2005). Metode riset komunikasi organisasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Umami, K. (2010). Strategi komunikasi bisnis Majalah Acehkini di Kota Banda Aceh ditinjau dari aspek ekonomi Islam (Skripsi, tidak diterbitkan). Banda Aceh: Fakultas Dakwah dan Komunikasi, IAIN Ar-Raniry.

Ya’qub, H. (1983). Etika Islam. Bandung: CV Diponegoro.




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v9i2.41095

Refbacks

  • There are currently no refbacks.