Gaya Retorika Habib Bahar Bin Smith Dalam Media Youtube


M. Athallah Ariq Muzakki(1*), Aang Ridwan(2), Ridwan Rustandi(3)

(1) UIN Sunan Gunung Djati, Indonesia
(2) UIN Sunan Gunung Djati,  
(3) UIN Sunan Gunung Djati,  
(*) Corresponding Author

Abstract


The objective of this research is to analyze the rhetorical style of Habib Bahar, his gestures and facial expressions, as well as his performance in delivering his dakwah (Islamic preaching) through YouTube. The approach used in this study is descriptive qualitative. The results of this research indicate that: (1) Habib Bahar uses an informal language style in his preaching. (2) Habib Bahar has distinctive gestures and facial expressions when delivering his message. (3) Habib Bahar demonstrates strong performance and enthusiasm in conveying the truth of Islamic teachings in his dakwah.

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Amin, S, M. (2009). Ilmu Dakwah. Jakarta: Amzah

Cangara, H. (1998). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo

Chanegie. (2012). Stand and Deliver. Jakarta: Gramedia Pustaka

Darmansyah. (2010). Strategi Pembelajarn Menyenangkan Dengan Humor. Jakarta: PT Bumi Aksara

Derung, T, N. (2017). Interaksionisme Simbolik Dalam Kehidupan Bermasyarakat. SAPA Jurnal Kateketik dan Pastoral. 2(1), 118–131

Dhanik. Anna, G, Z. (2020). Buku Ajar Retorika. Banten: CV. AA

Elbadiansyah, U. (2014). Interaksionisme Simbolik Dari Era Klasik Hingga Modern. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Hasanudin, A, H. (1982). Retorika Dakwah dan Publisistik Dalam Kepemimpinan. Surabaya: Usaha Nasional

Ilahi, W. (2010). Komunikasi Dakwah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Keraf, G. (2010). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama

Ma’arif, B. (2010). Komunikasi Dakwah Paradigma untuk Aksi. Bandung: Simbiosa Rekatama Medi

Maarif, Z (2015). Retorika Metode Komunikasi Publik. Depok: PT Raja grafindo Persada

Mailani, O. (2022). “Bahasa sebagai alat komunikasi dalam kehidupan manusia.” Kampret Journal 1(2):1–10

Ridwan, A. (2013). Filsafat Komunikasi. Bandung: CV Pustaka

Sobur, A. (2004). Semiotika Komunikasi. Bandung: Rosda Karya

Suheri. (2020). Makna Interaksi dalam Komunikasi (Teori Interaksi Simbolik dan Teori Konvergensi Simbolik). Jurnal UINSU

Turmudi, H. (2020). Ijtihad Siyasi dalam Perspektif Interaksionisme sebagai Akar Komunikasi Politik Persatuan Islam. Communication: Jurnal Ilmu Komunikasi. 4(1), 105-128




DOI: https://doi.org/10.15575/tabligh.v9i2.39501

Refbacks

  • There are currently no refbacks.