Peranan Kinerja Karyawan BAZNAS Kota Bogor dalam Meningkatkan Kepercayaan Muzakki


Nisha Azzahra Setiovani(1*), Arif Rahman(2), Yuyun Yuningsih(3)

(1) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Program Studi Manajemen Dakwah UIN Sunan Gunung Djati Bandung,  
(*) Corresponding Author

Abstract


Muzakki’s trust is an important factor in increasing the collection of zakat funds to be more optimal. This study aims to find out the efforts applied by BAZNAS Bogor City in order to increase muzakki trust, know employee work discipline, know the form of employee work motivation and know the evaluation that has been applied by BAZNAS Bogor City to the level of muzakki trust. The method used in this study is a qualitative descriptive method. Data collection techniques through observation, interviews, documentation, interviews, documentation. The results of this study are known that are efforts are: (The Anugerah Zakat Program, (2) Communicating directly or indirectly with muzakki, (3) Maintaning fund transparency through reporting the Radar Bogor Newspaper as well as websites and social media. Work discipline can be seen from employees who work according to standard operating procedures (SOPs) and permits if they do not come to work. Provision of motivation by superiors during monthly routine recitations. As well as evaluations every month, semester and yearly that discuss and find solutions to various obstacles are effective.


Full Text:

PDF

References


Amir. M. T. (2005). Dinamika Pemasaran: Jelajahi & Rasakan. Jakarta: PT. Raja Grafindo. Persada.

Baskoro, W. (2005). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Jakarta: Setia Kawan

BAZNAS Kota Bogor. (2022). Sejarah, Visi Misi, Nilai, Program, Layanan. Diakses pada tanggal 5 Agustus (2022), dari https://baznaskotabogor.or.id/

Damanhur, D., & Nurainiah, N. (2016). Analisis Pengaruh Bantuan Zakat Terhadap Tingkat Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten Aceh Utara. Jurnal Visioner & Strategis. 5(2).

Greenberg, J & Robert, A. B. (2003) Behaviour in Organization. Prentice Hall.

Hamali, A. Y. (2016). Pemahaman Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: CAPS.

Hasibuan, M. S. P. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hasibuan, M. S.P. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia Edisi Revisi. Cetakan Ke-8. PT. Raja Grafindo Persada: Jakarta

Hildawati, Antong & Ramadhan, A. (2021). Pengaruh Pemahaman, Trust, Dan Transparansi Lembaga Zakat Terhadap Minat Masyarakat Membayar Zakat Pada BAZNAS Kabupaten Luwu. Jurnal Akuntansi Dan Pajak. 21(2), 367–378.

Hamidi, N., & Eko, S. (2013). Analisis Akuntabilitas Publik Organisasi Pengelola Pengelola Zakat Berdasarkan Aspek Pengendalian Intern dan Budaya Organisasi (Survei pada Organisasi Pengelola Zakat di Indonesia). Jurnal Ekonomi Bisnis Islam. VIII(1), 13–34.

Kuswadi. (2004). Cara Mengukur Kepuasan Karyawan. Jakarta: PT. Elex Media

Kreitner, R. & Kinicki, A. (2001). Organizational Behavior. New York: McGraw-Hill.

Thoha, M. (2012). Kepemimpinan Dalam Manajemen. Jakarta: PT.Raja Grafindo

Mukhadis, A. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif Bidang Pendidikan dan Contoh Aplikasinya. Malang: Aditya Media.

Moekijat. (1975). Manajemen Tenaga Kerja dan Hubungan Kerja. Bandung: Pioneer Jaya

Paristu, A. I. (2014). Sistem Pengendalian Internal Pada Lembaga Amil Zakat (Studi Komparatif Lembaga Amil Zakat Al Azhar Peduli Ummat dan Lembaga Amil Zakat Dompet Dhuafa). Jurnal Dinamika Akuntansi Dan Bisnis. 1(2), 150–168.

Prijodarminto, S. (1994). Disiplin Menuju Sukses. Jakarta: Pradaya paramita.

Qardhawi, Y. (2002). Fiqih Zakat, Edisi Indonesia Hukum Zakat. Diterjemahkan oleh Salman Harun, Didin Hafidhuddin dan Hasan Udin. Jakarta: PT. Pustaka Litera Antarnusa Dan BAZIS DKI Jakarta. Cet. 6.

Rivai, V. (2005). Performance Appraisal; Sistem yang Tepat untuk Menilai Kinerja Karyawan dan Meningkatkan Daya Saing Perusahan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Rivai, V., & Sagala, E. J. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan dari Teori ke Praktik. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Robbins, S. P. (2003). Prinsip-Prinsip Perilaku Organisasi. Jakarta: Erlangga.

Sanusi, I. (2016). Networking Badan Amil Zakat Nasional Jawa Barat dalam Meningkatkan Pelayanan Zakat. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies. 10(1). h 94.

Saydam, G. (1996). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Djambatan.

Subekhi, A. & Jauhari, M. (2012). Pengantar Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Pustaka Karya.

Syahrullah, M.A. (2012) Strategi Fundraising dalam Upaya Meningkatkan Kepercayaan Muzakki pada Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) Pusat. Skripsi. Jurusan Manajemen Dakwah, UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.

Sutrisno, E. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia Edisi Pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Rivai, V. (2005). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Perusahaan, Dari Teori Ke Praktik. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Wahyuningrum. (2008). Hubungan Kemampuan, Kepuasan dan Disiplin Kerja dengan Kinerja Pegawai di Kecamatan Tanggungharjo Kabupaten Grobogan. Tesis. Universitas Diponegoro.Semarang.

Wardani, R. W. K. (2017). Strategi Komunikasi Badan Amil Zakat Nasional Pengumpulan Zakat Maal. Ilmu Dakwah: Academic Journal For Homiletic Studies. Vol. 11 No. 1, 156.

Wibowo. (2006). Manajemen Perubahan. Jakarta: PT Grasindo Persada.

Wibowo. (2009). Manajemen Kinerja. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Wirartha, I. M. (2006). Pedoman Penulisan Usulan Penelitian Skripsi dan Tesis. Yogyakarta: Andi.

Yilmaz, A & Atalay, C.G. (2009). A Theoretical Analyze on The Concept of Trust in Organisational Life. European Journal of Social Sciences. Volume 8. Number 2.




DOI: https://doi.org/10.15575/tadbir.v7i2.20646

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.