Hubungan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Anak Usia Dini Daripada Aspek Perkembangan Fisik Motorik

Asmarani Nur Aisah

Abstract


This research aims to know the relationship between student independence in learning and the academic achievement on physical motor aspect in group B RA Ar-Rahmat. the method used is method correlational. The population is 26 students. To gather data variable X (Independence Students In Learning) and data variable Y (Academic Achievement), used observation and documentation study. Normality analysis results that variable X have normal distribution and variable Y have abnormal distribution. Test of correlation Spearman Rank result coefficient. The correlation is significant. The calculation of the influence test resulted , this indicates that 15% variance of academic achievement determined by the independence learning.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Baharuddin. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Gunawan, H. (2016). Dasar-dasar Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: FTK UIN SGD Bandung.

Hamalik, O. (2006). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Keputusan Dirjen Pendidikan Islam Nomor 3489 Tahun 2016 Tentang Kurikulum Raudhatul Athfal.

Mujiman, H. (2007). Manajemen Pelatihan Berbasis Belajar Mandiri. Yogyakarta: Mitra Cendekia.

Aini, P. N. &Taman, A. (2012). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Lingkungan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMAN Sewon Bantul Tahun Ajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia Vol. X No 1 Tahun 2012, Halaman 48-65.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak (STTPA) usia 5-6 Tahun yang terdapat dalam Kurikulum 2013.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tahar, I. (2006). Hubungan Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Pendidikan Jarak Jauh, http://www.jurnalpendidikanterbukadanjarakjauh.html (diunduh tanggal 9Maret 2018).

Umar Tirtaharja dan La Sulo. (2005). Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.15575/japra.v2i1.5314

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats