Educational Rights For Children With Special Needs Through Joint Monitoring In Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.15575/adliya.v16i2.21334Keywords:
Children with special needs, Inclusion education, Legal protection.Abstract
This study aims to analyze the role of inclusive education in increasing access to education and improving the quality of educational services for Children with Special Needs (ABK) as mandated by the Minister of National Education Number 70 of 2009. This research uses a descriptive-analytical method with a case study approach at SD Sains Al Biruni Bandung, the first inclusion school in Bandung. The focus of this study is on community participation, which includes the involvement of parents and accompanying teachers who are directly related to Children with Special Needs (ABK). The results showed that parental involvement and support could be seen in the admission process of new students to school at the time of identification from the Psychologist. The school supports through accompanying teachers who contribute significantly and inform the student activities through a daily report book. The openness of schools in terms of inclusive education plays an essential role in inclusion education.Â
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran pendidikan inklusi untuk meningkatkan akses pendidikan dan meningkatkan mutu layanan pendidikan bagi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) sebagaimana amanat dari Permendiknas Nomor 70 tahun 2009. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analitis dengan pendekatan studi kasus di SD Sains Al Biruni Bandung sebagai sekolah inklusi pertama di kota Bandung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: Pertama, peran serta dan dukungan orang tua dapat terlihat pada proses penerimaan siswa baru di sekolah pada saat identifikasi dari Psikolog. Kedua, adanya dukungan sekolah melalui guru pendamping memberikan kontribusi besar serta informasi mengenai aktivitas siswa melalui buku laporan harian. Ketiga, keterbukaan sekolah dalam hal pendidikan inklusi merupakan peran penting terhadap pendidikan inklusi. Adapun fokus dari penelitian ini adalah pada aspek partisipasi masyarakat yang meliputi partisipasi orang tua dan guru pendamping yang berhubungan secara langsung dengan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK).
References
Abdul Hafiz. “Sejarah Dan Perkembangan Pendidikan Inklusif Di Indonesia.†Jurnal As-Salam, 1, no. 3 (2017): 9.
Aini Mahabbati. “Kebijakan, Implementasi Dan Isu Strategi Pendidikan Bagi Individu Berkebutuhan Khusus.†Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 1 (2014): 135.
Anzari, Mudhafar. “Hak Memperoleh Pendidikan Inklusif Terhadap Penyandang Disabilitas (Fulfillment Of The Right To Education Against The Disabilities Through Inclusive Education).†Syiah Kuala Law Journal 2, no. 1 (2018): 57. https://doi.org/https://doi.org/10.24815/sklj.v2i1.10586.
Arie Purnomosidi. “Konsep Perlindungan Hak Konstitusional Penyandang Disabilitas Di Indonesia.†Refleksi Hukum: Jurnal Ilmu Hukum 1, no. 2 (2017): 168. https://doi.org/https://doi.org/10.24246/jrh.2017.v1.i2.p161-174.
Astri Musoliyah. “Pemenuhan Hak-Hak Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Perspektif Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Penyandang Disabilitas: Studi Kasus Di Desa Sonoageng Kecamatan Prambon Kabupaten Nganjuk.†SAKINA: Journal of Family Studies 3, no. 2 (2019): 1–12.
Dadang Garnida. Pengantar Pendidikan Inklusi. Bandung: Refika Aditama, 2018.
Enco Mulyasa. Standar Kompetensi Dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.
Geniofam. Mengasuh & Mensukseskan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Gerai Ilmu, 2010.
Hartika Putri Mutiarani dan Kharisma Nasionalita. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Persepsi Pendidik Terhadap Permendiknas No 70 Tahun 2009 Mengenai Pendidikan Inklusif.†Jurnal Manajemen Komunikasi 2, no. 1 (2017): 157.
Jazim Hamidi. “Perlindungan Hukum Terhadap Disabilitas Dalam Memenuhi Hak Mendapatkan Pendidikan Dan Pekerjaan.†Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM 23, no. 4 (2016): 652–71. https://doi.org/https://doi.org/10.20885/iustum.vol23.iss4.art7.
Kartika Gabriela Rompis. “Perlindungan Hukum Terhadap Penyandang Disabilitas Dalam Perspektif Hukum Hak Asasi Manusia.†Lex Administratum 4, no. 2 (2016): 175.
Lay Kekeh Marthan. Manajemen Pendidikan Inklusi. Jakarta: DIRJEN DIKTI, 2007.
Masbur. “Kontrruksi Dan Model Praksis Pendidikan Inklusif (Suatu Analisis Dengan Pendekatan Sosio-Eksploratif).†Jurnal Edukasi 1, no. 2 (2015): 142.
Moh. Nazir. Metode Penelitian. Bandung: Ghalia Indonesia, 2003.
Nisa Tarnoto. “Permasalahan-Permasalahan Yang Dihadapi Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusif Pada Tngkat SD.†HUMANITAS (Jurnal Psikologi Indonesia) 13, no. 1 (2016).
Nur Khasanah. “Implementasi Permendiknas Nomor 70 Tahun 2009 Tentang Pendidikan Inklusi.†Jurnal Kultur Demokrasi 5, no. 12 (2018): 7.
Nurkolis. Manajemen Berbasis Sekolah: Teori, Model, Dan Aplikasi. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia, 2003.
Rahmadin Munauwarah, Ashadatul Zahra, Muhamad Supandi. “Pendidikan Inklusi Solusi Utama Untuk Anak Penyandang Disabilitas.†YASIN : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Budaya 1, no. 1 (2021): 121–33. https://doi.org/10.58578/yasin.v1i1.21.
Soemitro, Roni Hanitijo. Metode Penelitian Hukum Dan Jurimetri. Jakarta: Ghalia Indonesia, 1994.
Sue Stubb. “Inclusive Education: Where There Are Few Resources. Ebook. The Atlas Aliance.†2002, 2002.
Suharno. “Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi Dan Perlindungan Anak Kelompok Disabilitas Di Sdn 13 Cemara Dua Surakarta.†Proseding Diseminasi Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 1, no. 1 (2018): 25–33.
Titik Handayani dan Angga Sisca Rahadian. “Peraturan Perundangan Dan Implementasi Pendidikan Inklusif,.†Jurnal Artikel Masyarakat Indonesia 39, no. 1 (2013): 33. https://doi.org/10.14203/jmi.v39i1.307.
“Wawancara Dengan Yeni Agniati Selaku Guru Pendamping Di SD Sains Al Biruni,†n.d.
Widodo. “Pengembangan Pembelajaran Permainan Adaptif Berbasis Perkembangan Aktual Bagi Anak Berkebutuhan Khusus.†Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 1, no. 1 (2016): 69.
Yessi Warminda. “Implementasi Kebijakan Permendiknas No. 70 Tahun 2009 Tentang Pendidikan Inklusif Bagi ABK Dan/Atau Memiliki Bakat Istimewa Di SMPN Kota Padang.†JURNAL BASICEDU 6, no. 6 (2022): 9991. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4047.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in ADLIYA: Jurnal Hukum dan Kemanusiaan agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).