Desain didaktis pembelajaran matematika untuk mengatasi hambatan belajar pada materi matriks


Dessy Pangestu Putri(1*), Budi Manfaat(2), Arif Abdul Haqq(3)

(1) Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia
(2) Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia
(3) Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is motivated by the emergence of barriers to student learning in matrix. The aims of this research are to formulate didactic matrix material design and find out the results of didactic design implementation in matrix. The method of this research used Design Didactical Research (DDR). There were three stages, namely the didactic situation analysis before learning, the metapedactic analysis, and retrospective analysis. Data collection techniques were interviews, observation, tests and documentation. The subjects of this research were 10th grade students in majoring Banking-1 (X. Perbankan-1) of SMK Negeri 2 Cirebon. This research produces a product in the form of a matrix developed Lesson Plan (RPP) into Student’s Worksheet (LKS). The results of the research showed that the implemented of didactic design can overcome the student learning barriers.


Keywords


Didactical Design Research (DDR), Hambatan Belajar, Desain Didaktis, Matriks

References


Aisah, L. S., Kusnandi, & Yulianti, K. (2016). Desain Didaktis Konsep Luas Permukaan dan Volume Prisma dalam Pembelajaran Matematika SMP. Matematika Dan Pendidikan Matematika, 22.

Brousseau, G. (2002). Theory of Didactical Situation in Mathematics. In Theory of Didactical Situation in Mathematics . Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Dian, R. (2008). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Temuan Terbimbing pada Materi Matriks untuk Kelas X SMKN 4 Padang. Padang: STKIP Sumbar.

Fauzia, T. A. (2017). Desain Didaktis Konsep Barisan dan Deret Aritmatika pada Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 1-10.

Haqq, A. A. (2017). Implementasi Challenge-based Learning dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMA. The Original Research of Mathematics, 13-23.

Haqq, A. A. (2018). Penelitian Desain Bahan Ajar Berbasis Aktifitas Kritis pada Materi Bangun Datar Segitiga. Jurnal The Original Research of Mathematics, 58-69.

Indariani, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Pembelajaran Matematika. Mathhematics Education Learning dan Teaching, 89-98.

Krisnatali, Y. C. (2010). Analisis Kesalahan Menurut Klarifikasi Watson pada Siswa Kelas X TKK2 SMK Negeri 1 Pringsurat Temanggung dalam Mengerjakan Soal-Soal Materi Matriks yang Disusun Berdasarkan Taksonomi Solo. UKSW: FKIP.

Manfaat, B. (2010). Membumikan Matematika dari Kampus ke Kampung. Jakarta Selatan: PT. Buku Kita.

Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematis pada Materi Himpunan. Jurnal Analisa, 59-67.

Putri, I. S. (2018). Desain Didaktis Pembelajaran Matematika untuk Mengatasi Hambatan Epistimologis pada Konsep Program Linear di SMA. Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.

Ruseffendi. (2008). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Sarah, S. (2017). Desain Didaktis Konsep Volume Limas pada Pembelajaran Matematika SMP Berdasarkan Learning Trajectory. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 31-42.

Widhiastuti, H. T. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Uraian Matematika Berbentuk Cerita Pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) Kelas VIII. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Wulandari, Q. D. (2015). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Siswa Kelas X MAN Trenggalek Tahun 2015/2016. Tulungagung: Institut Agama Islam Negeri Tulungagung.

Yuliani, R. E. (2016). Prespective Of Theory Of Didactical Situation Toward The Learning Obstacle In Learning Mathematics. Sriwijaya University Learning and Education-International Conference, 927.




DOI: https://doi.org/10.15575/ja.v6i1.5694

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Analisa  licensed under a Creative Commons International License. Attribution-ShareAlike 4.0 . Copyright protected by law

Jurnal Analisa has indexed by:

Indonesian Scientific Journal Database (ISJD)

 
Mailing Address
3th Floor, Departement of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
E-mail: jurnalanalisa@uinsgd.ac.id