Berpikir kritis matematis dengan kahoot


Elis Maulidah(1*), Agus Hikmat Syaf(2), Tika Karlina Rachmawati(3), Hamdan Sugilar(4)

(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) ,  
(3) ,  
(4) ,  
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine the improvement of students' mathematical critical thinking skills after obtaining mathematics learning using Kahoot-based Spontaneous Group Discussion models. The research method used was a quasi-experimental method with the Nonequivalent Control group Design. The subjects of this study were class X students in one of Bandung's high schools. Data obtained using a research instrument in the form of a test. Based on the results of research and processing of N-Gain data, it was found that the average increase in students' mathematical critical thinking skills (N-gain) after obtaining mathematics learning using the Spontaneous Group Discussion (SGD) model based on kahoot was 0.76 and the average N- The gain in conventional learning is 0.56. It can be concluded that increasing students' mathematical critical thinking skills using the Spontaneous Group Discussion (SGD) model based on kahoot is better than conventional learning


Keywords


Berpikir Kritis, Kahoot, Spontaneous Group Discussion

References


Dewi, C. K. (2018). Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Aplikasi Kahoot pada Pembelajaran Matematika Kelas X. Indonesian Journal Of Sciencie and Mathematics Education, Vol 1, No 2.

Harususilo, Y. E. (2019). Skor PISA 2018: Daftar Peringkat Kemampuan Matematika, Berapa Rapor Indonesia? Kompas.com.

Hidayah, S. R., Trapsilasiwi, D., & Setiawani, S. (2016). Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas VII F Mts Al-Qodiri 1 Jember dalam Pemecahan Masalah Matematika Pokok Bahasan Segitiga Dan Segi Empat ditinjau dari Adversity Qoutient.Jurnal Edukasi Unej, Vol 3 no.3.

Iwamoto, D. H., Hargis, J., Taitano, E. J., & Vuong, K. (2017). Analyzing The Efficacy Of The Testing Effect Using Kahoot TM on Student Performance. Turkish Online Journal Of Distance Education, Vol 18, No 2, 80-93.

Lime. (2018). Pemanfaatan Media Kahoot Pada Proses Pembelajaran Model Kooperatif Tipe STAD Ditinjau dari Kerjasama dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII-I SMP Negeri 5 Yogyakarta Tahun Ajaran 2017/2018. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Prasetyo, W. (2016). Studi Komparasi Keefektifan Model Pembelajaran Think Pair Share dan Spontaneous Group Discussion Terhadap Hail Belajar PKN Siswa Kelas IV SD Nergeri Mangkukusuma 1 dan 5 Kota Tegal. Digilib UNES.

Putri, A. R., & Muzakki, M. A. (2019). Implemetasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Digital Game Based Learning Dalam Mengahadapi Era Revolusi Industri 4.0.Prosiding Seminar Nasional "Penguatan Muatan Lokal Bahsa Daerah sebagai Ponadasi Pendidikan Karakter Generasi Milenial" (hal. 218-223). Kudus: Digital Edumedia Komputindo.

Rofiyarti, F., & Sari, A. Y. (2017). TIK untuk AUD : Penggunaan Platform “Kahoot” dalam Menumbuhkan Jiwa Kompetitif dan Kolaboratif Anak, Pedagogi. Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini.

Sholihah, S. Z., & Afriansyah, A. E. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tingkat Berpikir Van Hiele. Mosharafa, 6, 2.

Simamora, L., & Hernaeny, U. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Spontaneous Group Discussion (SGD) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa. Gemaedu.

Sulistyowati, R., Kurniawan, E. S., & Ngazizah, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Spontaneous Group Discussion (SGD) Terhadap Keterampilan Berkomunikasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Petanahan Tahun Pelajaran 2014/2015. Radiasi, 7.

Sundayana, R. (2016). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wijayanti, R. W., Sutopo, & Pambudi, D. (2017). Profil Kesulitan Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Pokok Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Kecerdasan Visual-Spasial Siswa (Penelitian dilakukan di SMP Negeri 1 Jaten Karanganyar Kelas VIII Tahun Ajaran 2013/2014). Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika Solusi, 1, 4.




DOI: https://doi.org/10.15575/ja.v6i1.8516

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Analisa  licensed under a Creative Commons International License. Attribution-ShareAlike 4.0 . Copyright protected by law

Jurnal Analisa has indexed by:

Indonesian Scientific Journal Database (ISJD)

 
Mailing Address
3th Floor, Departement of Mathematics Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
E-mail: jurnalanalisa@uinsgd.ac.id