Komunikasi Dakwah Digital dalam Penguatan Moderasi Beragama
DOI:
https://doi.org/10.15575/anida.v24i2.40168Keywords:
Digital Communication, Da’i, Religious Moderation.Abstract
References
Andriani, A. D. (2023). Dakwah Virtual: Internet sebagai Reaktualisasi Sistem Komunikasi Dakwah di Era Digital, Anida: Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, 23(2): 175–88. DOI: https://doi.org/10.15575/anida. v23i2.29299
Anwar, A. S., et. al. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Abad 21 Melalui Media Sosial, JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8): 3044–52 DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.795.
APJII. (2024). Jumlah Pengguna Internet Indonesia Tembus 221 Juta Orang.. <https://apjii.or.id/berita/d/apjii-jumlah-pengguna-internet-indonesia-tembus-221-juta-orang>
Asari, A., et.al. (2023). Komunikasi Digital, Klaten: Lakeisha.
Bbc.com. (2024). Kebebasan Beragama dan Berkeyakinan di Indonesia Tahun 2023: Pendirian Rumah Ibadah Masih Sulit, <https://www.bbc.com/indonesia/articles/cl79d v4x8lyo.amp>
Deslima, Y. D. (2018). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Dakwah Bagi Mahasiswa Komunikasi Dan Penyiaran Islam UIN Raden Intan Lampung, At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 7(1): 21-41. DOI: https://doi.org/10.21043/at-tabsyir.v7i1.7151.
Fadli, A. (2023). Transformasi Digital dan Moderasi Beragama: Memperkuat Ummatan Wasathan di Indonesia, Schemata: Jurnal Pasca Sarjana IAIN Mataram, 12(1): 1–14. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/ schemata/article/view/7773.
Fajrussalam, H., et.al. (2023). Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Pengembangan Dakwah Islam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2): 2337–2447. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/ article/
view/318.
Fathurrrahman, et.al. (2021). Dakwah Digital Sebagai Sarana Peningkatan Pemahaman Moderasi Beragama di Kalangan Pemuda. Jurnal Ilmu Dakwah 41(2):172–83. DOI: https://doi.org/10.21580/jid.v41.2.9421.
Fauzi. (2023). Dakwah Digital: Peluang dan Tantangan At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 10(2): 254–270. DOI: http://dx.doi.org/10.21043/at-tabsyir.v10i2.24171.
Halim. (2024). Paus Fransiskus Harus Desak Indonesia Hormati Martabat Manusia Dan Keadilan Sosial dalam Pembangunan, <https://kalanganjambi.pikiran-rakyat.com/nasional/pr-3828527413/paus-fransiskus-harus-desak-indonesia-hormati-martabat-manusia-dan-keadilan-sosial-dalam-pembangunan?page=all>
Hamdi, S., et. al. (2020). Penyuluhan Moderasi Beragama Pada Kalangan Pemuda Nahdlatul Wathan di Desa Darul Hijrah Anjani Lombok Timur, Prosiding Pepadu: Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat: 341-347. http://jurnal.lppm.unram.ac.id/index.php /prosidingpepadu/ article/
view/216/153.
Hefni, W. (2020). Moderasi Beragama Dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri, Jurnal Bimas Islam, 13(1): 1–22. DOI: https://doi.org/10.37302/ jbi.v13i1.182.
Hufron. (2024). Penerapan Konsep Komunikasi dalam Moderasi Beragama Untuk Meningkatkan Kerukunan Antar Umat Beragama di Desa Kayukebek Kecamatan Tutur Kabupaten Pasuruan, Al-Ittishol: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 5(2): 308–317. DOI: https://doi.org/10.51339/ittishol.v5i2.2208.
Irawan, D. (2024). Transformasi Dakwah Live Streaming pada Masyarakat Urban di Kota Bandung, Anida: Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, 24(1):: 79–100. DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v24i1.35549.
Ismiati., et. al. (2024). Desain Dakwah Ustadz Hanan Attaki melalui Media Sosial Instagram@ ayah_amanah, Anida: Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, 24(1): 21–42. DOI https://doi.org/10.15575/anida.v24i1.34626.
Kusumawijayanti, A. R. (2022). Pola Komunikasi Antar Umat Beragama (Studi Pada Masyarakat Muslim dan Non Muslim di Desa Balerejo Wlingi Blitar, Sinda: Comprehensive Journal of Islamic Social Studies 2 (3): 18–27. DOI: https://doi.org/10.28926/ sinda.v2i3.630.
Lestari, N. (2024). Optimalisasi Dakwah Di Era Modern Melalui Media Sosial, Qawwam: The Leader’s Writing, 5(1): 35–42. DOI: https://doi.org/10.32939/ qawwam.v5i1.334.
Munir, M. (2006). Metode Dakwah, Jakarta: Kencana, Edisi Revisi, Cet.†Ke-2.
Nawawi, N. (2009). Kompetensi Juru Dakwah, Komunika: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 3(2): 287–297. DOI: https://doi.org/10.24090/ komunika.v3i2.
Nurudin. (2007). Pengantar Komunikasi Massa, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Rianto, S. A. (1996). Kamus Bahasa Indonesia Terbaru, Surabaya: Surabaya Indah.
Rizqy, M., et. al. (2023). Pengaruh Media Teknologi Informasi Modern Terhadap Aktivitas Dakwah di Era Revolusi Industri 4.0, Aladalah: Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 1(1): 22–42. DOI: https://doi.org/10.59246/
aladalah.v1i1.146.
Rohman, F. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Untuk Sosialiasi Moderasi Beragama, Scholastica: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(2): 332–349.. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/scholastica/article/ view/ 1858.
Rosidi, et.al. (2023). Strategi dan Implementasi Komunikasi Dakwah Persuasif di Komunitas Punk Hijrah Bandar Lampung, Anida: Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah, 23(1): 21–36. DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v23i1.22698.
Rosmalina, A. (2022). Sosial Digital Literacy Da ’ Wah On T He Behavior Of The Millenial Generation In Social Media, Orasi: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, Orasi: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 13(1): 64–77. https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/orasi/article/view/10443/4554.
Rumata, F., et. al. (2021). Dakwah digital Sebagai Sarana Peningkatan Pemahaman Moderasi Beragama Dikalangan Pemuda, Jurnal Ilmu Dakwah, 41(2): 172–183. https://doi.org/10.21580/jid.v41.2.9421.
Rustandi, R., & Hendrawan, A. (2022). Konstruksi Simbolik Mubaligh Pop pada Film Sang Pencerah, Anida: Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 22(1): 22–44. DOI : https://doi.org/10.15575/anida.v22i1.18474.
Sanmas, M. (2020). Analisis Harmonisasi Komunikasi Antara Nelayan Jaring Bobo dalam Usaha Penangkapan Ikan di Kabupaten Seram Bagian Barat (SBB), Medialog: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2): 186–200. DOI: https://doi.org/10.35326/medialog.v3i2.690.
Suratmadji, T. (2010). Dakwah di Dunia Cyber. Jakarta: Madani Institute.
Surbakti, M. F. A., et. al. (2023). Membangun Koneksi dengan Generasi Milenial: Strategi Dakwah yang Efektif dalam Era Digital, Al-Dyas: Jurnal Inovasi dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2): 298–306. DOI: https://doi.org/10.58578/aldyas.v2i2.1153.
Suriani, J. (2018). Komunikasi dakwah di Era Cyber, An-Nida’ : Jurnal Pemikiran Islam, 42(1): 30–51. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/an-nida.v41i2.4657.
Tahir, A., et. al. (2023). Dai Sebagai Komunikator: Peranan dan Kredibilitas dalam Menyampaikan Pesan Dakwah pada Komunitas Mualaf di Kawasan Pegunungan Karomba, Kabupaten Pinrang, Jurnal Pekommas, 6(1): 65–73. DOI: https://doi.org/10.30818/jpkm.2021.2060107.
Umam, F., & Koestanto, R. R. D. (2024). Konsep Dan Implementasi Moderasi Beragama dalam Ruang Digital, Afkaruna: International Journal of Islamic Studies (AIJIS), 1(2): 240–251. DOI: https://doi.org/10.38073/
aijis.v1i2.1555.
Yahya, Y. K., et. al. (2020). Da’wah di Youtube: Upaya Representasi Nilai Islam oleh Para Content-Creator, Anida: Aktualiasasi Nuansa Ilmu Dakwah, 20 (1):1–22. DOI: https://doi.org/10.15575/anida.v20i1.8888.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish articles in Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah) agree to the following terms:
- Authors retain copyright of the article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).