Pengaruh Hubungan Orangtua dan Anak dalam Pembentukan Karakter Anak


Gusti Asiyani(1*), Siti Nor Asiah(2), Okta Sulistiyo Rina Hatuwe(3)

(1) UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda, Indonesia
(2) UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda, Indonesia
(3) UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Children's golden age is a fundamental stage of personal development. At this stage, there are great opportunities for formation and growth of personality. When parents' role in shaping children's character and development becomes so great, it is not surprising that parents provide balanced (authoritative) parenting for their children, not authoritarian or tolerant parenting. This research aims to help parents understand their children's character to become disciplined and independent. This article uses the type of library research or library research, which is conducted to analyze data sourced from articles, books, magazines, newspapers, and other scientific works. This library research uses a qualitative approach. Based on the results of various studies, it is presented that the family is the first and foremost environment known by children, so it is in the family environment that the child's character and personality will be formed, which will also affect its development in the future, so by playing the proper role in educating and caring for children, children will grow and develop optimally. The most important thing is that children will grow up to be children with good character and personality.


Keywords


Character; Children; Parents

Full Text:

PDF

References


Adriana, N. G., & Zirmansyah, Z. (2021). Pengaruh Pengetahuan Parenting Terhadap Keterlibatan Orangtua Di Lembaga Paud. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 1(1). https://doi.org/10.36722/jaudhi.v1i1.565

Agustini, S. R. I. (2015). Implementasi Pendidikan Holistik Integratif Pada Anak Usia Dini.

Anisah. (2011). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 5(1).

Asfiyah, W., & Ilham, L. (2019). Urgensi Pendidikan Keluarga Dalam Perspektif Hadist Dan Psikologi Perkembangan. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 16(1). https://doi.org/10.14421/hisbah.2019.161-01

Astuti, T., Nurhafizah, N., & Yulsyofriend, Y. (2019). Hubungan pola komunikasi orangtua terhadap perkembangan berbicara anak di taman kanak-kanak kecamatan koto tangah. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 3(2). https://doi.org/10.29210/3003254000

Dacholfany, M. I., & Hasanah, U. (2021). Pendidikan anak usia dini menurut konsep islam. Amzah.

Herlinawati. (2016). Peranan Hadis Dalam Perkembangan Ilmu Pengetahuan Dan Peradaban. Al-Ittihad Jurnal Pemikiran Dan Hukum Islam, 2(2).

Imroatun, I., Nirmala, I., Juhri, J., & Muqdamien, B. (2020). Kajian Literatur Pengasuhan Anak Usia Dini Dalam Islam. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1).

Indanah, I., & Yulisetyaningrum, Y. (2019). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Pra Sekolah. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 10(1). https://doi.org/10.26751/jikk.v10i1.645

Johansyah, J. (2017). Pendidikan Karakter dalam Islam; Kajian dari Aspek Metodologis. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 85. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.63

Khatimah Husnul. (2022). Tahap Pendidikan Anak dalam Islam: Metode Pendidikan Anak Ala Nabi Muhammad SAW. 11(2).

Larasati, K., & Marheni, A. (2019). Hubungan antara komunikasi interpersonal orangtua-remaja dengan keterampilan sosial remaja. Jurnal Psikologi Udayana, 6(01). https://doi.org/10.24843/jpu.2019.v06.i01.p09

Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2). https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8785

Marbun, N. (2021). Keteladanan Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia 0-6 Tahun. KERUGMA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(1).

Munjidah, A., Nurjanah, S., & Sulistyana, H. P. (2020). Hubungan Tempramen Dasar Dan Pendidikan Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Prasekolah. JURNAL KESEHATAN STIKes MUHAMMADIYAH CIAMIS, 6(1). https://doi.org/10.52221/jurkes.v6i1.55

Pratiwi, N. K. S. P. (2019). Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1). https://doi.org/10.25078/aw.v3i1.908

Rauf, I., Pairin, P., & Awad, F. B. (2020). Pola Asuh Orang Tua di Desa Nggele terhadap Pembentukan Karakter Anak. Diniyah : Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1). https://doi.org/10.31332/dy.v1i1.1816

Ruli, E. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidk Anak. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1).

Sari, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1). https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27206

Sari1, S. L., Devianti, R., & SAFITRI, N. (2018). Kelekatan Orangtua untuk Pembentukan untuk Pembentukan Karakter Anak. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 1(1). https://doi.org/10.24014/egcdj.v1i1.4947

Suarta, I. N., & Rahayu, D. I. (2018). Model Pembelajaran Holistik Integratif di PAUD Untuk Mengembangkan Potensi Dasar Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.29303/jipp.Vol3.Iss1.44

Tambak, S. (2019). Pendidikan Etika Bergaul Islami Dalam Keluarga “Nilai Pendidikan Etika Berlaku Adil Orangtua dengan Anak dalam Pergaulan Keluarga Perspektif Hadits.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 4(1). https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2019.vol4(1).2910

Tyas, A. S., & Sumargi, A. M. (2019). Gaya Pengasuhan Orangtua Dengan Perilaku Bermasalah Pada Anak Taman Kanak-Kanak. Experientia: Jurnal Psikologi Indonesia, 7(1).




DOI: https://doi.org/10.15575/azzahra.v3i2.20915

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Gusti Asiyani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

 

 

 

 


Az-Zahra: Journal of Gender and Family Studies has been indexed by: 

      


Editorial Office:
Lecture Hall Building
Center for Gender and Child Studies
Research and Community Service (LP2M)
UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Jalan A.H. Nasution No. 105, Cibiru
Bandung, Jawa Barat, Indonesia, 40614
Phone: 022- 7802276
e-mail: az.zahra@uinsgd.ac.id