INSTRUMEN ASESMEN BAGI PESERTA DIDIK DALAM PROSES PEMBELAJARAN BIOLOGI BERBASIS PBL (PROBLEM BASED LEARNING)

Authors

  • Rika Aprianiwati SMP Negeri 42 Muaro Jambi; Jalan Kemiri RT. 17 Rawa Pudak, Kumpeh Ulu, Muaro Jambi, Jambi, Indonesia
  • Try Susanti Universitas Islam Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, Indonesia
  • Nining Nuraida Universitas Islam Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15575/bioeduin.v10i2.12089

Keywords:

Development of Assessment Instruments, Problem Based Learning

Abstract

This study aims produce assessment instruments for students in the process of biology
learning based on PBL (Problem Based Learning) model. The resulting instrument is an assessment
instrument of student affective domain. This research type is instrument development research using
ADDIE model. Testing methods there are two stages of expert validation and testing conducted to
determine the level of feasibility of the instrument. The validator is an evaluation expert, strategy
expert, and language expert to assess the product through a validation questionnaire. While the
trials have small group try-outs and field try-outs conducted to strengthen the feasibility of
instruments that have been validated by experts. Implementation of the instrument is performed to
determine the effectiveness and practicality of the instrument through questionnaires when used by
teachers. Expert validation and test results on the instrument are highly feasible to use and the result
of the implementation of the instrument is very practical and very effective.

References

Amri. (2016). Pengembangan Instrumen

Penilaian Ranah Afektif pada Mata

Pelajaran Biologi di SMA. Jurnal Biotek

(4) 1: 52-69.

Fathurrohman, M. (2015). Model-model

Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain

Pembelajaran yang Menyenangkan (1

ed.). Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Firdaos, R. (2016). Desain Instrumen

Pengukur Afektif. Lampung: CV.

Anugrah Utama Raharja (AURA).

Hartono, R. (2013). Ragam Model Mengajar

yang Mudah Diterima Murid (1 ed.).

Jogjakarta: Diva Press.

Hidayad, A., Masrukan, & Kartono. (2017).

Instrumen Asesmen Sikap Berbasis

Konservasi pada Pembelajaran

Matematika SMP. Journal o Education

Reasearch and Evaluation Universitas

Negeri Semarang 6 (1): 30-38.

Kotimah, E. K., Rosidin, U., & Wahyudi, I.

(2015). Pengembangan Instrumen

Assessment Sikap Ilmiah dan

Keterampilan Proses Sains dengan

Scientific Approach. Jurnal FKIP

Universitas Lampung (3)1: 25-37.

Listiani, M., Fadiawati, N., & Rosilawati, I.

(2016). Pengembangan Instrumen

Asesmen Kinerja pada Praktikum Sistem

dan Lingkungan. Jurnal Pendidikan dan

Pembelajaran Kimia 5 (1): 76-87.

Mudlofir, A., & Rusydiyah, E. F. (2016).

Desain Pembelajaran Inovatif: Dari

Teori ke Praktik (1 ed.). Jakarta: Rajawali

Pers.

Mulyatiningsih, E. (2014). Metode Penelitian

Terapan Bidang Pendidikan (3 ed.).

Bandung: CV. Alfabeta.

Nurliana (2017). Pengembangan Modul

Pembelajaran Matematika dengan

Pendekatan Problem Based Learning

untuk Madrasah Tsanawiyah. Skripsi.

Jambi: Institut Agama Islam Negeri

Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Pinilih, F. W., Budiharti, R., & Ekawati, E. Y.

(2013). Pengembangan Instrumen

Penilaian Produk pada Pembelajaran IPA

untuk Siswa SMP. Jurnal Pendidikan

Fisika (1) 2: 23-27.

Riduwan. (2013). Dasar-dasar Statistika.

Bandung: CV. Alfabeta.

Sani, R. A. (2015). Pembelajaran Saintifik

untuk Implementasi Kurikulum 2013 (3

ed.). Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Sani, R. A., Pramuniati, I., & Mucktianty, A.

(2015). Penjaminan Mutu Sekolah (1

ed.). Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Siallagan, T. D., Syamsurizal, & Hariyadi, B.

(2016). Pengembangan Instrumen

Penilaian Autentik Berbasis PBL Pada

Materi Dampak Pencemaran Bagi

Kehidupan Di Sekolah Menengah Pertama.

Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam

Universitas Jambi (5) 2 :40-51.

Sim, S.-M., Tan, C. P., Azila, N. M. A., &

Lian, L.-H. (2001). A Simple Instrument

for the Assessment of Student Performance

in Problem-based Learning Tutorials,

(9): 635-641.

Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi

Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo

Persada.

Sukardi, H. M. (2015). Evaluasi Pendidikan:

Prinsip dan Operasionalnya (1 ed.).

Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Supardi. (2016). Penilaian Autentik:

Pembelajaran Afektif, Kognitif, dan

Psikomotor (Konsep dan Aplikasi) (1 ed.).

Jakarta: Rajawali Pers.

Uno, H. B., & Koni, S. (2014). Assessment

Pembelajaran (1 ed.). Jakarta: PT. Bumi

Aksara.

Yamin, M. (2013). Paradigma Baru

Pembelajaran. Jakarta: Referensi.

Yusuf, A. M. (2015). Asesmen dan Evaluasi

Pendidikan: Pilar Penyedia Informasi dan

Kegiatan Pengendalian Mutu Pendidikan

(1 ed.). Jakarta: Prenadamedia Group.

Published

2021-03-22

How to Cite

Aprianiwati, R., Susanti, T., & Nuraida, N. (2021). INSTRUMEN ASESMEN BAGI PESERTA DIDIK DALAM PROSES PEMBELAJARAN BIOLOGI BERBASIS PBL (PROBLEM BASED LEARNING). Jurnal BIOEDUIN, 10(2), 25–32. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v10i2.12089

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.