Pengembangan Virtual Laboratory Biologi Pada Praktikum Uji Golongan Darah


Ajeng Pramita(1*), Indayana Febriani Tanjung(2), Siti Maysarah(3)

(1) , Indonesia
(2) Program Studi Tadris Biologi, FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
(3) Program Studi Tadris Biologi, FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the results of the development, measure the feasibility and response of students from the Biology Virtual Laboratory in the Blood Type Test Practicum. Research and Development (R&D) is the method used in this study. With eight stages of the Sugiyono method, namely the first stage is the initial stages of potential and problems up to the final product. August-November 2021 the implementation of this research used 35 samples of class XI students. This study used a questionnaire instrument from 3 experts, namely material experts, media experts as well as field practitioners and 35 students. This study obtained the percentage results from material experts 93% with a very appropriate category, based on media experts 93% with a very feasible category, and field practitioners (Biology teachers) with a percentage of 92%. As for the results of the students' responses, they obtained a score of 90% with a very feasible category, so it can be concluded that the Biology Virtual Laboratory is suitable for use in practicum activities for blood type testing.

 


Keywords


Praktikum, Uji Golongan Darah, Virtual Laboratory

References


Arikunto, S. (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: PT Rineka Cipta.

Asih Widi Wisudawati. (2014). Metode Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara

Cholifah, S. N., Rahayu, W., & Meiliasari, M. (2021). Pengembangan Aplikasi Berbasis Android Menggunakan Adobe Animate CC dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) sebagai Media Pembelajaran pada Materi Bentuk Aljabar untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 5(1), 64-73.

Daulay, N. (2015). Psikologi Kecerdasan Anak. Medan: Perdana Publishing

Himah, Nur. (2017). Penerapan Laboratorium Virtual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. 2 (2) Juli 2017. Bantem: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

Liana, Dina. (2018). Pengembangan Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Biologi Untuk Siswa SMA. 2 (2) November 2018. Tembilahan: Universitas Maritim Raja Ali Haji

Mualdin Sinurat Dan Edy Syahputra. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Program Flash Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Tabularasa. 12(1) H.161

Permana, N. A., Widiyatmoko, A., & Taufiq, M. (2016). Pengaruh Virtual Laboratory Berbasis Flash Animation terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Tema Optik Kelas VIII SMP. Unnes Science Education Journal, 5(3).

Pratama, A. T. P. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Menggunakan Strategi Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Biologi di Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Biolokus. 1(2), 71-76.

Rahmaini. (2015). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif dan Menarik. Medan: Perdana Publishing

Riduwan. (2013). Skala Pengukuran Vaiabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Riduwan. (2014). Dasar-Dasar Statistik. Bandung: Alfabeta.

Sholikhati, I. (2018). Pengembangan Virtual Laboratory dengan Adobe Flash CS Berintegrasi Sains Islam sebagai Media Instruksional Pada Materi Virus. SKRIPSI. Prodi Pendidikan Biologi: UIN Walisongo Semarang.

Siahaan, Amiruddin . (2010). Ilmu Pendidikan & Masyarakat Belajar. Medan: Perdana Mulya

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta,

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D Best Seller, Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta

Syafaruddin . (2015). Kepemimpinan Pendidikan Kontemporer. Bandung: Citapustaka Media.

Tarmizi, A. K., Hasbiyati, H., & Hakim, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Virtual Reality pada Mata Kuliah Anatomi dan fisiologi Manusia pada Mahasiswa Semester VI Pendidikan Biologi. Jurnal Bioshell, 9(2), 37-40.

Usiono. (2016). Pancasila Dan Kewarganegaraan. Medan: Perdana Publishing.

Wibawanto, Wandah. (2020). Laboratorium Virtual Konsep Dan Pengembangan Simulasi Fisika. Semarang: LPPM UNNES.




DOI: https://doi.org/10.15575/bioeduin.v13i1.24368

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats