Analisis Keterampilan Beripikir Kritis Siswa Pada Materi Sistem Pertahanan Tubuh Melalui Pembelajaran Model TGT


Aini Khairunnisa(1*), Tuti Kurniati(2), Hadiansah Hadiansah(3)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(3) Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


In the 21st Century learning, it requires students to develop the 4Cs, one of which is thinking. Classroom learning is needed where students are motivated in learning activities so that they are actively involved and bring up critical thinking. To achieve these demands, the Teams Games Tournament learning model has the opportunity to be able to make students actively involved and the same time practice their critical thinking skills. The purpose of this study is to analyze the effect and describe the response to the Teams games Tournament learning model assisted by the Truth or dare media on critical thinking skills in the body's defense system. This research was conducted in one of the senior high schools in Baleendah with a quantitative approach. The time of research was carried out in the 2021/2022 academic year. The sample that uses this model is class XI IPA 2, totaling 35 people. This research instrument uses test questions for influence analysis and questionnaires to determine student responses. Based on the results of the study, it is known that there is an increase in critical thinking, the N-Gain value of 0.375 with the medium category of responses and student responses getting an average value of 79%, which means it has a strong interpretation. It can be conclud that through learning the Teams Games Tournament model is assisted by Truth or dare media and there is an increase in critical thinking on the material of the body's defense system and has a very good student response.

 


Keywords


Berpikir Kritis- Model Kooperatif- Teams Games Tournament- Media Truth or Dare

Full Text:

PDF

References


Arends. (2012). Learning to Teach (Ninth Editioon). New York: Connect Learn Succed.

Cottrell. (2005). Critical Thinking Skills.

NewYork: Palgrave MacMillan.

Febriani. (2016). Guru dan Strategi Inkuii Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Tarbiyah, Vol. 23 No.1, Hal 64-82.

Hamidah. (2018). Higher Order Thinking Skill (Seni melatih kemampuan tingkat tinggi). Temanggung: Desa Pustaka Indonesia.

Hapsari, dkk. (2019). Penerapan Permainan What’s In Here Berbasis Model TGT untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 3, Number 2,Tahun2019,pp. 125-134.

Huda. (2015). Cooperative Learning: Metode, Teknik, Struktur dan Model . Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Irfan. (2021). Pengaruh Model Teams Games Tournament (TGT) Berbantu Quizizz terhadap Keterampilan Berpikir Siswa

Pada Materi Sistem Pernapasan. Skripsi. Bandung: UIN Bandung.

Naifah. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Semarang: Southeast Asian Publishing.

Nasruddin. (2019). Penerapan Metode TGT (Team Game Tournament) Meningkatkan hasil belajar bahas Inggris pada siswa kelas VIII Di SMP Negeri 1 Bandar Baru

. Jurnal Sain, ISSN 2088-0952. Volume 9. Nomor , Hal: 56-68.

Noor, Juliana. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung : Mureka

Nugraha, dkk. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar melalui Model PBL. Journal of Primary Education. Vol.6, No.1.

Nugroho, dkk. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Kuliah Teknik Otomasi Industri Jurusan Teknik Mesin Universitas Negeri Padang. Vomek. Vol.4, No.2.

Paramitha. (2021). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemecahan Masalah Menggunakan Model Kooperatif Snowball Throwing Dan Teamsgames Tournament. Relevan : Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 1 Nomor 1, Oktober

Pusat Penilaian Pendidikan, OECD. (2019). Pendidikan Indonesia Belajar Dari Hasil PISA 2018. Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang kemendikbud.]

Raida, S. A. (2018). Identifikasi materi biologi SMA sulit menurut pandangan siswa dan guru SMA Se-Kota Salatiga. Journal of Biology Education, 1(2), 2009-2022.

Salma, E. (2022). Profil dan Validitas Media Permainan Truth Or Dare Berbasis TGT untuk melatih keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Sirkulasi kelas

XI. BioEdu, Vol. 11 No. 1 . Hal 68-76. Saptono. (2016). Motivasi Dan Keberhasilan

Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan regula fedei. Vol.1. No.1.

Slavin. (2015). Cooperative Learning.

Bandung : Nusa Media.

Sugeng. (2022). Fundamental Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Deepublish.

Yuliani. (2020). Pendidikan Progresif John Dewey. Serang: Penerbit A-Empat.




DOI: https://doi.org/10.15575/bioeduin.v13i1.24371

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats